Gjest Anonymous Skrevet 15. april 2002 #1 Skrevet 15. april 2002 Min kjære er litt imot at vi skal sette ringer på under vielsen da han synes noen klumbrer fælt med dette og at det ikke er så interessant. Jeg er litt i tvil, vi skal pusse våre forlovelses ringer og benytte disse, men når skal vi ta de på da da ? Hva gjør dere ? -Eline
Gjest Anonymous Skrevet 15. april 2002 #2 Skrevet 15. april 2002 Det er nå vanlig at man setter dem på i Kirken. Trodde ikke det var så mye valg der jeg. Våre ringer blir velsignet og da er velsignelsen av ringene en del av vielsen og det samme er jo påsettelsen. 12
Astra Skrevet 15. april 2002 #3 Skrevet 15. april 2002 Min kjære er også litt i mot å sette på ringene i kirka, og jeg er forsåvidt enig. Vi skal pusse opp forlovelsesringene og gravere inn bryllupsdatoen i tillegg til forlovelsesdatoen. Vi satte jo på oss de samme ringene ved forlovelsen, så det blir vel litt dumt å sette dem på igjen i kirka? Tror vi dropper dette, også fordi det minner om en amerikansk skikk/ ikke er det tradisjonelle i norske vielser (selvom flere og flere gjør det). Skal i allefall vite at dere ikke er alene hvis dere velger å hoppe over akkurat dette 12
Gjest Anonymous Skrevet 15. april 2002 #4 Skrevet 15. april 2002 Astra, hvordan skal dere gjøre det da? Faktisk er jeg og litt nervøs for ringpåsettelsen for vi har ganske lik ringstr. så forveksling er mulig og det hadde vært såååå flaut... -Eline
Astra Skrevet 15. april 2002 #5 Skrevet 15. april 2002 Vi kommer nok til å sette på oss de nyoppussede(forlovelses) ringene våre på selve dagen når vi pynter oss. Så vi får begge blanke og skinnende ringer både før og etter seremonien. For oss er forlovelsen nesten like viktig som bryllupet - det var da vi sa ja til hverandre (privat), mens bryllupet blir en mer offesiell markering 12
Gjest Anonymous Skrevet 15. april 2002 #6 Skrevet 15. april 2002 Enig med deg Astra ! Vi hadde en flott liten privat seremoni på en øde strand i solnedgangen, et øyeblikk eg ALDRI vil glemme, tror kanksje vi bare tar de på tidlig på dagen vi også.. Andre synspunkt er velkomne -Eline
Gjest Anonymous Skrevet 15. april 2002 #7 Skrevet 15. april 2002 Hva medå høre med presten eller den soms kal vie dere `? Kanskje de har en vri på dette. 5 dager igjen12
Sally Skrevet 16. april 2002 #8 Skrevet 16. april 2002 Da vi fikk tilsendt papirene fra kirka, fikk vi med en flott oversikt om hva som skulle skje på den store dagen og i hvilken rekkefølge. Der står det at etter at vi har sagt "ja" til hverandre, og presten har lagt hånden sin på våres sammenlagte hender, kan vi , hvis vi ønsker det, sette ringen på hverandre. Da vil presten si "Gi nå hverandre ringene, som dere skal bære til tegn på løfte om troskap" Min kjære sa med en gang at dette var så fint, at dette ville han at vi skal gjøre. Og det er jeg helt enig i, da får vi to flotte minner (forlovelsesdag og bryllupsdag) med ringene våres!12
Gjest Anonymous Skrevet 16. april 2002 #9 Skrevet 16. april 2002 Vi hadde øvelse i Kirken i går og da pratet jeg med pateren og ring seremonien er jo veldig viktig. Vi skal sette ringene på og så skal vi si - Jeg tar deg NN osv osv. Og så setter vi ringene på. Jeg forstod det slik at man skal sette ringene på og at man ikke har så mye valg der. Kan jo ta av ringen etterpå dersom det er store problemer.12
Astra Skrevet 16. april 2002 #10 Skrevet 16. april 2002 Tja, er for såvidt enig i at man kan velge å gå uten ring hvis man ikke liker å gå med ring, men det er vel ikke helt poenget her? Den beskrivelsen av den katolske ringpåsettelsen er vel noe av det samme amerikanerene har tatt til seg, og det er det ikke tradisjoner for i den Norske kirke (man sier jo ikke noe når man setter på ringene i den Norske kirke). Tradisjonelt var det jo ved forlovelse/trolovelse at ringene skulle på. Vi følger trolig denne skikken, og lar ringene være på både før og etter vielsen. For oss blir det for dumt å sette på de ringene vi da har brukt hver dag i 2 1/2 år... Noe helt annet blir det nok med en katolsk vielse der ringene vies da ekteskapet er et av de sju sakramentene (hvis jeg ikke husker helt feil). Her har ringene en mye mer sentral plass.12
Toya Skrevet 16. april 2002 #11 Skrevet 16. april 2002 Hei ! Vi har også lurt på hvordan vi skal gjøre det med ringene. Er jo mest redd for at man skal knote med å sette dem på i kirken. Tenker meg at når man står i kirken så er man ganske nervøs og så skal man i tillegg sette på hverandre ringer ....Min forlovelsesring sitter veldig bra, ikke lett å få på eller av. En annen ting er, hva med hansker ???? Tror aldri i verden jeg får en ring utenpå hanskene, eller bruker man ikke hansker i kirken ? Vi har ikke bestmt oss enda, men heller litt mot å droppe å sette på ringene i kirken, men heller gjøre det enten før eller etter. 12
Sally Skrevet 16. april 2002 #12 Skrevet 16. april 2002 Astra, som du ser av mitt forrige innlegg, så sier faktisk kirken noe ved ringpåsettelse. ("Gi nå hverandre ringene, som dere skal bære til tegn på løftet om troskapk"). Men det er helt frivillig om man vil ha ringpåsettelsen med i sermonien. 12
Gjest Anonymous Skrevet 16. april 2002 #13 Skrevet 16. april 2002 Okay - jeg har ikke vært med på så mange vielser i Statskirken - men dere vet jo best Men dere skal jo ha øvelse i Kirken før dagen - hør med presten - dere bør gå gjennom alt dette da.12
Tiger Skrevet 16. april 2002 #14 Skrevet 16. april 2002 Hvis man vil sette på hverandre ringer, må vist dette avtales med presten på forhånd. Da vil presten si ett eller annet, men brudeparet sier ikke noe. Hvis det er lett å bytte om ringene, kan man jo feste en liten tråd i den ene (som ikke vil synes på litt avstand) eller klistre ett eller annet inni ringen. Hanskene kan man gi til forloveren sin sammen med brudebuketten. Mener at man tar av seg hanskene i kirken, og man spiser heller ikke med hansker. Heller ikke kan man håndhilse på gjestene med hanske på, så dèt tror jeg i alle fall er mye plunder. Desuten; øvelse gjør mester...
Astra Skrevet 16. april 2002 #15 Skrevet 16. april 2002 Det er som Tiger sier presten som sier noe under ringpåsettelsen i den Norske kirke -ikke brudeparet (som i den katolske kirke eller i USA). Det var det som var poenget mitt, men jeg ser at jeg var litt utydelig 12
cream Skrevet 16. april 2002 #16 Skrevet 16. april 2002 Jeg syntes det er mye kludring og tulling når det gjelder det der å sette på ringene. Bl.a p.g.a hansker o.l. Noen setter den på lillefingeren for de får den ikke på med hansker o.l. Ihvertfall : jeg har av meg hansken når jeg går opp til alteret og tar den på igjen når jeg har kommet tilbake på plassen. Var litt redd at det kom til å se klumpete ut på bilder etterpå, men det kommer det nok ikke til å gjøre. De fokuserer nok ikke så mye inn på det! Ihvertfall går det ann å være obs på det! Lykke til alle sammen
Tussilago Skrevet 16. april 2002 #17 Skrevet 16. april 2002 Tror nok vi setter på oss ringene i kirken selv om vi har brukt dem i flere år før. Det blir jo en ny dato i dem da som markerer denne dagen og så går de fra å være forlovelsesringer til å bli gifteringer 1212[ Dette Innlegg er endret av: Tussilago den 2002-04-16 22:22 ]
viwi Skrevet 16. april 2002 #18 Skrevet 16. april 2002 I den norske statskirke er det blitt mer og mer vanlig å sette på ringer under vielsen. Så vidt jeg har skjønt er dette igrunnen en katolsks skikk. Vi skal sette ringer på i kirka men det er fordi vi ikke går med ringer fra før. Personlig syns jeg det er litt teit å ta av forlovelsesringene for så å sette de på igjen i kirka. Men det er nå meg da..12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå