Gå til innhold

Vil spare pengene mine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig veldig liten greie på sparing og bank etc.. Men jeg har en liten egenkapital i banken som jeg har veldig lyst å spare (150 000 kr). Dvs, at jeg helst ikke vil røre de i det hele tatt helt frem til den dagen jeg virkelig trenger dem. Jeg vet at hvis jeg har dem stående på kontoen kommer de helt sikkert til å forsvinne, sakte men sikkert, på tulleting. Er det noen slags konto man kan åpne (høye interesser?) e.l. som man ikke kan røre? Eller f.eks en gang i året/hver sjette mnd e.l.?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har veldig veldig liten greie på sparing og bank etc.. Men jeg har en liten egenkapital i banken som jeg har veldig lyst å spare (150 000 kr). Dvs, at jeg helst ikke vil røre de i det hele tatt helt frem til den dagen jeg virkelig trenger dem. Jeg vet at hvis jeg har dem stående på kontoen kommer de helt sikkert til å forsvinne, sakte men sikkert, på tulleting. Er det noen slags konto man kan åpne (høye interesser?) e.l. som man ikke kan røre? Eller f.eks en gang i året/hver sjette mnd e.l.?

Er BSU aktuelt for deg? I så fall kan det være et godt sted å begynne.

Jeg vet at noen banker tilbyr fastrentekonto der du må ha minimum et visst beløp inne hele tiden. Min avtale er slik at jeg kan gjøre hva som helst med pengene jeg har der så lenge saldoen aldri kommer under grensebeløpet.

En del sparekontoer har et begrenset antall gebyrfrie uttak i året. Hvis du tror dette er nok til at du ikke rører pengene unødig, kan det muligens være en ide. Men dette er forskjellig fra bank til bank.

Skrevet (endret)

Opprett en alt-i-ett-konto i skandiabanken og få 7% rente på alt du setter inn over 100 000. Rentene kommer inn på konto hver mnd :)

Endret av sp33d
Skrevet
Opprett en alt-i-ett-konto i skandiabanken og få 7% rente på alt du setter inn over 100 000. Rentene kommer inn på konto hver mnd :)

Rentene går ned i Skandiabanken fra 23.12. Effektiv rente på sparekonto med over 100.000,- vil være 5,4 % og 4 % på brukskonto.

Gjest AnneShirley
Skrevet
Er BSU aktuelt for deg? I så fall kan det være et godt sted å begynne.

fra bank til bank.

Der kan man jo kun sette inn 15 000 i året, noe som monner lite om man har 150 000 man vil plassere. Støtter forslaget om å gå for en vanlig høyrentekonto i første omgang. Skal man vurdere andre spareformer må man sette seg godt inn i hva det innebærer.

Gjest Tante Skrue
Skrevet
Der kan man jo kun sette inn 15 000 i året, noe som monner lite om man har 150 000 man vil plassere. Støtter forslaget om å gå for en vanlig høyrentekonto i første omgang. Skal man vurdere andre spareformer må man sette seg godt inn i hva det innebærer.

Ja, men hvorfor ikke begge deler? Som skattebetaler under 34 tjener man mye mer på å settte inn 15' til BSU-sparing hvert år, enn i noen som helst annen bank, og så resten i banken! :jepp:

Gjest Elastica
Skrevet
Ja, men hvorfor ikke begge deler? Som skattebetaler under 34 tjener man mye mer på å settte inn 15' til BSU-sparing hvert år, enn i noen som helst annen bank, og så resten i banken! :jepp:

Helt enig. Jeg ville satt alt inn på en høyrentekonto, og dersom BSU er aktuelt, det vil si vedkommende er under 34 år, kan man sette inn maksbeløp fra høyrentekontoen inn på BSU-kontoen hvert år. Da får man i tillegg til en ganske god rente, 3000 kroner i spart skatt hvert år. Dette er ekstremt gunstig.

Ulempen er at pengene skal brukes til bolig når de tas ut, men på den annen side er det ikke så upraktisk å bruke oppsparte midler til bolig uansett.

Jeg hadde ikke vært i tvil. :jepp:

Skrevet

Det stemmer ikke, man får kun skattefordeler for 15 000 kr i året.

Hva med pensjonssparing? Hos Storebrand får man visstnok 4200 i skattefordel i året ved pensjonssparing, men jeg kjenner ikke detaljene rundt det.

Skrevet
Det stemmer ikke, man får kun skattefordeler for 15 000 kr i året.

Hva med pensjonssparing? Hos Storebrand får man visstnok 4200 i skattefordel i året ved pensjonssparing, men jeg kjenner ikke detaljene rundt det.

Det er kun 15.000,- som du kan sette inn pr. år. Setter du inn mer enn dette, vil de bli tilbakeført til avsenderkontoen.

Den pengsjonssparingen du sikter til heter IPS og tilbys av en hel rekke banker. Der er det også maks 15.000,- du kan spare i året, og du får 28 % av det beløpet du sparer i direkte fradrag i skatten ( det blir 4.200,- i skattelette hvis du sparer 15.000,-). Penger som blir spart i IPS kan tidligst tas ut fra du er 62 år. Problemet med IPS er at du ikke vet hvordan skattereglene blir i årene fremover. Plutselig blir reglene endret (slik som med den gamle ordningen IPA), men kan du leve med den usikkerheten og skattefradraget er det viktigste her og nå, ville jeg absolutt gått for dette.

Skrevet
Det er kun 15.000,- som du kan sette inn pr. år. Setter du inn mer enn dette, vil de bli tilbakeført til avsenderkontoen.

Har de reglene blitt endret noe som helst de siste årene? Jeg hadde mye mer på BSU det året jeg sparte der.

Skrevet
Har de reglene blitt endret noe som helst de siste årene? Jeg hadde mye mer på BSU det året jeg sparte der.

Nei, reglene har ikke blitt endret. Det er mulig å sette inn mer penger, men disse skal bli tilbakeført innen utgangen av året (egentlig med en gang det bikker over maks sparebeløp, men der er det ikke alle banker som klarer å ha full oversikt).

Skrevet
Nei, reglene har ikke blitt endret. Det er mulig å sette inn mer penger, men disse skal bli tilbakeført innen utgangen av året (egentlig med en gang det bikker over maks sparebeløp, men der er det ikke alle banker som klarer å ha full oversikt).

Ah, jammen da forstår jeg, jeg sparte bare i 10 mnd før jeg kjøpte leilighet *lys*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...