Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2008 #1 Skrevet 8. desember 2008 Er det for eksempel noe slags mat du aldri tillater deg selv å spise, samme hva? Er det noen spesiell type mat du må spise på en spesiell måte? Vet at det i Frankrike blir sett på som virkelig "u-damete" å spise i offentlighet, mens man går/står, som for eksempel på vei til t-banen... Har du noen sånne ting du gjør/ikke gjør, i forhold til mat? Og et spørsmål til slutt- er du fornøyd med vekten din?
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2008 #2 Skrevet 8. desember 2008 Jeg spiser aldri i "farta", verken junk eller gulrøtter. Ikke så mye for å ikke bli sett på som udamete, men fordi jeg liker heller å sitte og spise i ro og fred. MEN jeg er ikke fornøyd med vekten min, så det er kanskje en underliggende årsak til det...
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2008 #3 Skrevet 8. desember 2008 Jeg synes det er en uting å spise når man er på farta, men må innrømme jeg gjør det til stadighet. Jeg har en filosofi om at mat skal nytes under "bevisste" forhold, og gjerne også rolige omgivelser uten forstyrrelser av TV feks.
Filur Skrevet 8. desember 2008 #4 Skrevet 8. desember 2008 Jeg synes det er en uting å spise når man er på farta, men må innrømme jeg gjør det til stadighet. Jeg har en filosofi om at mat skal nytes under "bevisste" forhold, og gjerne også rolige omgivelser uten forstyrrelser av TV feks. Veldig enig! Et godt måltid er jo en opplevelse i seg selv. Ellers så har jeg ikke så mange regler. Bare at jeg MÅ spise frokost. Og helst ikke mat etter kl.20. Så prøver jeg å drikke vann til de alle fleste måltider. Klarer ikke å drikke noe annet til frokost, men om vi har junk til middag må jeg liksom ta det helt ut og drikke PepsiMax til. Det jeg sliter mest med er å spise fremfor tv'n/pc'n. Bare for kosen liksom. Skulle ønske jeg hadde viljestyrke nok til å innta alle måltider ved spisebordet, til nøds med en bok om jeg spiste alene. Jeg er ganske fornøyd med vekten da.
Olive Skrevet 8. desember 2008 #5 Skrevet 8. desember 2008 Spiser aldri mens jeg beveger meg. Det ser så ulekkert ut. Også spiser jeg aldri potet, pasta, ris eller brød med mindre jeg får det servert på besøk. Jeg er godt fornøyd med vekten
Vera Vinge Skrevet 8. desember 2008 #6 Skrevet 8. desember 2008 Det eneste jeg virkelig aldri spiser, er kjøtt. Det neste på lista, er ting jeg ikke tåler så bra, som produkter av søtmelk, tung og fet eller søt mat og kanskje også hvete. Men under visse forhold, som f.eks. når jeg er invitert til andre, spiser jeg det jeg får servert, om enn i mindre porsjoner, for så å gå hjem med magevondt. Ikke helt heldig egentlig, men jeg føler meg allerede så sær som ikke spiser kjøtt, at jeg nesten ikke tør å melde fra om noe mer. Ellers holder jeg meg unna ferdigmat, og jeg spiser det ytterst sjelden på eget initiativ, men det er ikke sånn at jeg nekter å spise det hvis noen lager det til meg. Jeg er i prinsippet ingen tilhenger av å skulle nekte seg alt mulig. Men hvis man derimot får innarbeidet gode og sunne vaner, tror jeg man får mindre lyst på sjokolae og potetgull hver dag. Om man dermed spiser det kun i helga, ser jeg ingen grunn til at man skal ha dårlig samvittighet for det. Jeg liker ikke koblingen mat og dårlig samvittighet, og jeg tror det er strake veien til å få et anstrengt forhold til mat. Hvis man først skal ta valget om å spise noe, syns jeg man skal kose seg og nyte det. Framfor å tenke på at man ikke burde gjort det, noe jeg tror fort kan føre til at man bare fyller magesekken framfor å kjenne på smaken.
Nattpatruljen Skrevet 8. desember 2008 #7 Skrevet 8. desember 2008 (endret) Frokost hver dag er min eneste ufravikelige regel Tar gjerne et eple eller noe annet sunt i hånda om jeg er i farta mellom A og B, men den sjokkisen som skjelden spises, inntas i ro og mak og nytes i fulle drag! Nekter å ha dårlig samvittighet for noe matinntak, og er forresten godt fornøyd med kroppen min som den er - frisk og lett på beina Edit: skrivefeil Endret 8. desember 2008 av Nattpatruljen
Teriyaki Skrevet 8. desember 2008 #8 Skrevet 8. desember 2008 Eneste matregelen jeg har er at jeg ikke får spise gotter på hverdagene. Jeg lever for å kose meg! Trener flere ganger i uken, så at jeg ikke are tygger salatblad passer meg ypperlig. Spiser kylling, pizza, fiskeboller, spagetthi, ris, paprika, gulrøtter, kjøttdeig og gud vet hva. Har ingen regler i det hele tatt, egentlig. Eneste er vel at jeg prøver å spise variert.
FrizzleSizzle Skrevet 9. desember 2008 #9 Skrevet 9. desember 2008 Ja, jeg har matregler, og nei, jeg følger dem ikke
Gjest Tigress Skrevet 9. desember 2008 #10 Skrevet 9. desember 2008 Eg et ikkje snop på kvardagane og med undantak av etedagar et eg aldri meir enn eg brukar. Eg et alt anna enn lutefisk og ein ting til som eg ikkje kjem på no. Jau, karve likar eg ikkje. Vekta mi er litt høg, men eg ser bra ut, eg berre treng å veie litt mindre.
Gjest *Ulla* Skrevet 9. desember 2008 #11 Skrevet 9. desember 2008 Jeg har egentlig ingen regler når det gjelder mat. Og jeg er sånn passe fornøyd med vekta.
Suzy Skrevet 10. desember 2008 #12 Skrevet 10. desember 2008 Bare en: Forsøk å holde karboforbruket på det minimale
Gjest hjertesukka i.i. Skrevet 10. desember 2008 #13 Skrevet 10. desember 2008 Jeg spise aldri ute på gata, unntatt om sommeren, kanksje en is en sjelden gang, men aldri pølser, hamburgere og slikt. Ellers spiser jeg en del ved tven, skal innrømme det. Men lager mye mat selv og har sunne matvaner, så jeg er godt fornøyd med vekta.
Gjest Frosk Skrevet 10. desember 2008 #14 Skrevet 10. desember 2008 (endret) Sånn rent bortsett fra at jeg ikke spiser kjøtt og fisk har jeg ingen bestemte "regler" for hva jeg skal spise og ikke spise. Spiser det jeg har lyst på (men nå skal det sies at lystene mine stort sett er ganske sunne, er ikke særlig glad i søtt og kaker og sånt) Eller tja, jeg spiser lite ferdigmat, lager omtrent alt fra bunnen av - men det er forsåvidt ikke en "regel"; det er rett og slett fordi jeg liker hjemmelaget bedre (og fordi jeg ikke er veldig begeistret for diverse tilsetningsstoffer). Konklusjonen er muligens at dersom jeg a) ikke hadde hatt såpass sunne lyster, og b) ikke hadde vært fornøyd med vekten / helsetilstanden min, så ville jeg sikkert innført noen "regler". Endret 10. desember 2008 av Frosk
Gjest Hilde K S Skrevet 10. desember 2008 #15 Skrevet 10. desember 2008 Jeg har en regel: jeg spiser det jeg har lyst på når jeg har lyst på det. Dette innebærer at jeg ikke småspiser sjokolade bare fordi det står en skål på bordet, men at jeg også kan ta en tur innom bensinstasjonen på vei hjem fra jobb, bare for å kjøpe en sjokolade. Av ren lyst.
Agurk Skrevet 10. desember 2008 #16 Skrevet 10. desember 2008 Sørger for å få i meg proteiner til alle måltider og mellom-måltider. Spiser aldri sukker eller karbs på "tom" mage. Skal jeg spise noe som inneholder karbs sørger jeg alltid for å innta det sammen med proteiner.
Marinella Skrevet 10. desember 2008 #17 Skrevet 10. desember 2008 Jeg prøver å få i meg ca. 1,5 gram proteiner per kg. kroppsvekt per dag, samt sunne fettsyrer. Ellers holde meg på et greit kaloriinntak.
Gjest Bolledeig Skrevet 10. desember 2008 #18 Skrevet 10. desember 2008 Det er blitt forsket på multitasking med tanke på mat, og resultatene er ganske 1:1. Det å spise mens man gjør noe annet fører til at man får et mer hodeløst forhold til spisingen, det være om man går/ser på tv/surfer på nettet etc. Så en god matregel er å ikke gjøre annet enn å spise når man spiser (ved spisebord). 3 av døgnets fire måltider inntas sammen med andre i en ren spise-setting og det siste inntas gjerne mens jeg surfer på internett, hører på musikk og leser avis og dusjer etter trening, ca samtidig. Maten etter trening er som for å regne (raske karbs av noe slag og proteiner) og er ikke noe som ville falt meg inn å overspist uansett. Så på den fronten er jeg flink ca 75% av tiden. Jeg kjøper heller ikke noe før jeg faktisk har lyst på det. Man skal ikke undervurdere dørstokkmilen når det kommer til å dra seg ut for å kjøpe chips, selv om man har lyst på ... Ellers er jeg ikke noe tilhenger av å nekte seg ting, knytte skyld og skam opp mot mat og i det hele tatt, men selv jeg skjønner at jeg ikke kan leve på cola og ostepop og se bra ut. Det går mye i frukt, proteiner av ulike slag, fet fisk og grønnsaker til hverdags. I tillegg kjøper jeg ting i små porsjoner, for har jeg noe digg liggende, ja, da spiser jeg det Den eneste "regelen" jeg prøver å ha for meg selv er å ikke bli for detaljorientert og henge meg opp i alle slags rare småting når det gjelder kostholdet. Er fornøyd med vekten.
Gjest Catwoman Skrevet 12. desember 2008 #19 Skrevet 12. desember 2008 Jeg er veganer - men det har jo mest med etiske årsaker å gjøre enn selve maten. Ellers så holde jeg meg mest mulig unna hvete, spesielt vanlig kjøpebrød. Det fordi magen min ikke tåler det noe særlig. Hjemmebakt brød tåler jeg bedre, så det er mulig det er mest alt det guffet de putter i kjøpebrød jeg ikke tåler, mer enn hveten. Jeg er forsiktig med sukker, også fordi jeg reagerer på for mye av det, også er det jo ikke sunt - spiser sjokolade innimellom, og har litt sukker på havregrøten inimellom, men ellers har jeg ikke så veldig mange sukkerkilder i kosten min faktisk, tror jeg. Godteri og brus liker jeg ikke, så den er grei. Saft drikker jeg ikke, ikke juice heller. Og så har jeg litt angst for ferdigmat - lager maten min selv fra bunnen av, for det meste. Storparten av og halv og helfabrikata utelukker seg liksom av seg selv når man er veganer. Spiser aldri noe jeg ikke vet hva inneholder, og er forsiktig med for mye tilsetningsstoffer. Spesielt natriumglutamat. Spise i farta kan jeg godt finne på å gjøre - ikke et helt måltid, men sånn småknasking.
Kitsune Skrevet 12. desember 2008 #20 Skrevet 12. desember 2008 Jeg spiser alltid frokost, og 90% av frokosten min består av 1 ss kruskakli og 5 ss coop frokostblanding (minst sukker) blandet i Biola. Jeg klarer ikke lengre å si nei til kaker og snop når jeg er på besøk hos familie og venner. Har blitt påpekt 1000000 ganger at siden jeg ikke spiste dessert så var jeg fanatisk opptatt av vekt og kropp. Så nå har jeg gitt opp, jeg eter det jeg får og unngår tiltale.. Jeg liker egentlig ikke søtt, men elsker salt! Hjemme har jeg ikke snop liggende og savner det ikke. Baker aldri og savner ikke det heller. Er fornøyd med vekta, men kunne godt tenkt meg å hatt en litt annen form.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå