Gjest *lucky* Skrevet 8. desember 2008 #1 Skrevet 8. desember 2008 Overskriften sier vel sitt. Vi må ut å shoppe litt og jeg lurer på hva vi trenger. Det er en toypuddel så det trengs børster ol, hvilken må jeg ha?
la Flaca Skrevet 8. desember 2008 #2 Skrevet 8. desember 2008 Heldige dere! Puddelpelsen er jo spesiell, så når det gjelder børster må du spørre oppdretter. Valpene er sikkert vant med en spesiell type karde og sånn allerede. Kanskje du får med et utvalg? Og så må du kanskje ha utstyr til å barbere ansikt og poter med også. Det kan nok være lurt å leke seg litt med hver dag. Må være krise å ha en puddel som ikke tillater pelsstell. Uansett om du skal ta klippen selv eller overlater det til en salong er det viktig at vovsen er komfortabel med å bli stelt, og den jobben må du gjøre. Ellers er det lite man trenger å skaffe før valpen kommer. Halsbånd får du sikkert av oppdretter. Men ei lenke kan være lurt å kjøpe, og noe å bite i. Og dere må bestemme dere for hvor valpen skal sove om natta. Et stoffbur og kompostbingeelementer til å lage valpebinge av kan være greit å ha. Og en liten matskål og vannskål. Klotang også, like greit å ha den fremme fra valpen begynner å bli trygg på dere. Alt annet kan skaffes etter ankomst. Det er bare fin sosialisering for valpen at den får være med på shopping i dyrebutikken. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2008 #3 Skrevet 9. desember 2008 nå snakker jeg av egen planleggings erfaring. jeg syntes det er viktig at man har tenkt igjennom visse ting før vovsen kommer. slik at rutiner kan legges inn med engang, skaper trygghet. sørg for at vovsen har rene matskål og vannskål som er plassert der de skal stå hele tiden. faste steder avispappiret skal ligge (mye småskvetting hele tiden) viktig at den vet hvor den skal gå når den må gjøre fra seg. de klær i tennene, viktig å ha bitesaker. og viktig å bruke disse med engang den biter i sofaer, puter, sko osv. gi vovsen dette med engang da. vise at det er okey å bite i.. en avlednings manøver. hunde shampo, børste, og halsbånd ( vi fikk ikke med noen ting når vi fikk vår hund) jeg kjøpte en fin hundesele, slik at den lille valpen fikk fin støtte rundt hele seg. personlig liker jeg ikke halsbånd. selvom vovsen får ligger i sengen med oss, liker den å trekke seg tilbake i sin hundeseng også. hun liker å samle lekene sine der, samt ligge å kose i den. reisebur eller lignende for at hunden skal ligge trygt i bilsete. blir det for åpent rom i bilen kan det virke utryggt og hunden kan vandre rundt.. skummelt! når dere får valpen spør hva slags valpefor den er vant med. ellers kan den få diare og urolig mage hvis dere kjøper noe annet enn det den er vant med. og husk, de første månedene er avgjørende for din hunds mentale helse hele livet! la den oppleve alle slags dyr (gjerne andre hunder, katter osv), lyder og mennesker (små barn, gamle, forskjellige menn og kvinner osv) la den bli vant med allt, slik vil den se at det ikke er farlig eller skummelt. den vil bli trygg. veldig viktig når den er liten, for det er da den er mest tilpassningsdyktig. da dette er veldig viktig for deres sosialisering i et tidlig tidspunkt! har hørt om hunder som kan bjeffe og knurre til feks mannfolk fordi de ikke har fått sjansen til å sosialisere seg med de på et tidlig punkt i livet.. min hund er hos min mamma når jeg er på jobb, fordi hun er hjemmeværende også har hun er hund fra før av. så hun er i en "barnehage" når jeg er på jobb hun er en super leke kammerat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå