Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har huset vårt ligget ute for salg utenfor Drammen siden i sommer. Vi har bodd der i fire år og betalte 1.200.000.

Vi har prøvd å få 1.400.000 men ingen bud har vært i nærheten. Har fått tre bud av to forskjellige budgivere, på 1.000.000, 1.030.000 og 1.075.000

Ingen av de to vil gå høyere opp. Vi har prutet på en leilighet vi kjøpte i november og slik sett kan vi selge til 1.075.000 uten å tape. Men det hadde vært greit å tjene litt også da. Men nå sier de at prisene går ned minst 12& neste år, så det er kanskje lurt å selge nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Boligprisene vil helt sikkert gå ned ytterligere.

Dere som gjerne vil selge bør gjøre det nå, før prisene faller ennå mer.

I dagens marked er man svært heldig om man får solgt til takst. Mange selger til litt under takst.

Skrevet

En bolig er verdt så mye som kjøpere er villig til å gi, verken mer eller mindre. Det spiller ingen rolle for prisen hva du betalte for boligen i sin tid.

Hvis alle potensielle kjøpere har fått vite om boligen (annonsering o.l.) og boligen fremstår på sin beste måte, så er nær umulig å oppnå høyere pris.

Skrevet

Jeg snakket med megleren i dag. Han sa at han rådet meg til å selge for en lavere sum, alle i meglerbransjen forventet mye større nedgang i februar og mars...

Jeg har bedt ham kontakte de tidligere budgiverne for å spørre om de vil høyne budet litt, så får vi se.

Skrevet

Som gjest over meg nevner, så har tideligere pris ikke noe å si på hvorvidt dere bør selge nå eller ikke. Det dere bør tenke på er om dere har lyst til å flytte nå, eller gjerne kan vente en stund. Har dere evt. råd til å sitte med to boliger og prøve å leie ut den ene? Husk at det kan ta tid å leie ut, så da må dere ha råd til å sitte med begge uten leieinntekt.

Deresom dere vil selge innen et år så ville jeg ha solgt nå. Jeg tror prisene kommer til å fortsette å gå ned. Men dersom dere ikke føler at dere trenger å selge, så kan det være en idé å leie ut i noen år og se om prisene snur, evt. bli boende selv.

Skrevet

Dårlige nyheter. De som la inn bud på 1.075.000 hadde allerede kjøpt noe annet, som de fikk 300.000 under takst... Budgiveren som tidligere la inn bud på 1.030.000 sa at han ikke lenger syntes det var verdt så mye, men kunne by 1.000.000... Og budet står til i ettermiddag kl 16.

Vi vil jo ikke sitte med denne boligen i et marked som stadig faller. Er ikke noe poeng. Men 1 million er lite synes vi. Men å vente til etter jul er vi jo frarådet. Og prisene går jo bare en vei. Skal vi ta denne millionen og bli ferdig med det tro?

Skrevet
Dårlige nyheter. De som la inn bud på 1.075.000 hadde allerede kjøpt noe annet, som de fikk 300.000 under takst... Budgiveren som tidligere la inn bud på 1.030.000 sa at han ikke lenger syntes det var verdt så mye, men kunne by 1.000.000... Og budet står til i ettermiddag kl 16.

Vi vil jo ikke sitte med denne boligen i et marked som stadig faller. Er ikke noe poeng. Men 1 million er lite synes vi. Men å vente til etter jul er vi jo frarådet. Og prisene går jo bare en vei. Skal vi ta denne millionen og bli ferdig med det tro?

Jeg tror dessverre ikke dere vil få mer i nærmeste fremtid. :(

Skrevet

Hvis det er rådet fra megler, så ville jeg tatt det, ja.

Gjest Ingeniøren
Skrevet

Siden dere allerede har kjøpt den andre så er det stor sannsynlighet for at jeg ville solgt. Du skal være skikkelig kald for å sitte med to boliger nå.

Skrevet

selg!!! jeg satt med leiligheten min i 6 mnd før jeg fikk solgt... selg!

Skrevet

Jeg hadde ventet, for denne tiden er den absolutt verste tiden å selge på. Det er ikke mange som er på boligjakt rett før jul, og derfor hadde jeg ventet til over nytt år.

Megleren sier alt for å få solgt, enten det er til kjøper eller selger. Megleren får som regel ikke betalt før de har fått solgt, og da er det bedre å selge for noe i stedet for å ikke selge i det hele tatt.

Jeg ville ventet til februar, mars, selv om de sier at det da skal bli verre. Det vil ikke bli verre, for det blir færre og færre boliger på markedet, for det er omtrent stopp i byggebransjen. Renten er på vei ned igjen, og når den har kommet ned litt til, vil folk begynne å kjøpe boliger igjen. Derfor spår jeg at boligprisen ikke vil gå ned så mye som folk her inne sier, men at de enten stabiliserer seg eller går opp igjen.

Jeg hadde ikke solgt den boligen for en million

Skrevet
Hvis det er rådet fra megler, så ville jeg tatt det, ja.

Hvorfor det egentlig? Hvor mange meglere tror du er ærlig når det kommer til de tingene her? En megler som ikke skal selge akkurat den boligen kan kanskje være ærlig, men ikke den megleren som skal selge akkurat den boligen. Megleren vil ha sogt boligen, koste hva det koster. Og må man da spe på med en liten hvit løgn så gjør de det.

Skrevet

Skrekken i disse tider er å sitte med to boliger!!! Jeg ville absolutt ha solgt! Dere har jo også selv fått prutet ned prisen, og de andre som la inn bud hos dere har gjort det samme et annet sted. Det viser hvordan trenden er. Den kommer ikke til å snu med det første!!

Skrevet
Derfor spår jeg at boligprisen ikke vil gå ned så mye som folk her inne sier, men at de enten stabiliserer seg eller går opp igjen.

Jeg hadde ikke solgt den boligen for en million

Jeg ville kansje stolt mer på f eks SSB sine beregninger som sier at prisene i snitt skal ned 12% neste år enn en tilfeldig her inne. Men noe at pristapet er allerede tatt, da de regner snittprisen for året. Men dette må jo dere vurdere, om dere er villig til å risikere å tape enda mer, mens dere satser på at prisene tar seg opp igjen.

Det kan jo også være en ide og leie ut et år. Da kan dere trekke fra tapet på skatten, det gjelder også dokumentavgift og meglerhonorar tror jeg. Det kan faktisk bli en del.

Dere har vel fått en god pris på den dere har kjøpt nå ogs?. Når man kjøper og selger i samme marked er det lettere å bære tapet, da man ofte får en god pris på den man kjøper også.

Skrevet
Hvorfor det egentlig? Hvor mange meglere tror du er ærlig når det kommer til de tingene her? En megler som ikke skal selge akkurat den boligen kan kanskje være ærlig, men ikke den megleren som skal selge akkurat den boligen. Megleren vil ha sogt boligen, koste hva det koster. Og må man da spe på med en liten hvit løgn så gjør de det.

Min erfaring er at megler har gode kontakter ute i markedet, og har kontakt med andre meglere. De vet om det tilbudet man får er det markedet er villige til å betale, eller om tilsvarende boliger går for mer.

Selvfølgelig skal man bruke sunn fornuft også, og ikke la seg presse av megler, men noen råd kan jo være greit å ta imot.

De avtalene jeg har gjort med meglere har alltid vært at de får mer betalt jo høyere prisen blir. Noe som gjør at de nærmest går i minus dersom prisen blir altfor lav.

Skrevet
Jeg ville ventet til februar, mars, selv om de sier at det da skal bli verre. Det vil ikke bli verre, for det blir færre og færre boliger på markedet, for det er omtrent stopp i byggebransjen. Renten er på vei ned igjen, og når den har kommet ned litt til, vil folk begynne å kjøpe boliger igjen. Derfor spår jeg at boligprisen ikke vil gå ned så mye som folk her inne sier, men at de enten stabiliserer seg eller går opp igjen.

Dette er ikke riktig, selvsagt vil prisene gå videre nedover. Hver dag slås norske bedrifter konkurs, og denne krisen vil vare i enda noen år. Tror du boligprisene begynner å stige bare renta går ned? De gjør ikke det, for renta er bare en av mange faktorer i denne saken. Arbeidsledigheten går oppover, bankene vil ikke låne ut så mye penger som før. det blir stadig FLERE boliger på markedet, ikke færre, som du hevder. Folk sliter med å selge, de prøver å¨leie ut. Leiemarkedet har endret seg de siste ukene, nå er det så mange utleieboliger på markedet at utleierne blir tvunget til å sette prisen ned.

Da blir det enda mer attraktivt å leie framfor å eie.

Skrevet

Huff, så uvitende det er mulig å bli! Tror du virkelig meglere gir slike dårlige råd? Om de gjorde, hvor lenge ville de beholde jobben sin? Du må jo forstå at det kommer fram i lyset om det viser seg at rådet ikke gjenspeilet markedet?

Skrevet

Hva endte dere opp med TS?

Skrevet
Hva endte dere opp med TS?

Vi aksepterte budet på 1.000.000. Jeg tror det var lurt, hadde ganske sikkert tapt mye mer om vi hadde ventet til våren. Som megleren sa; etter jul kommer det veldig mange boliger ut på markedet, og da vil vår drukne i den store massen. Det, i tillegg til synkende boligpriser og at de nye boligene som kommer ut er lavere priset i utgangspunktet, ville ha gjort det vanskelig å oppnå en million etter jul. Nå er jeg bare glad for å være ferdig med salget. Megleren sa at mange måtte ta tap nå for tiden, og flere vil det bli. Det er ingen stor trøst, men likevel...

Skrevet

Klokt valg. Prisene vil styrte nedover etter jul og fram mot sommeren!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...