lulle Skrevet 7. desember 2008 #1 Skrevet 7. desember 2008 Vi planlegger interrail i sommer sammen med to tenåringsjenter 14 og 13 år. Dette er helt nytt for oss, og vi er egentlig ikke veldig reisevandte. Noen som har lyst å gi oss tips og råd hva som er kjekt å oppleve, spennende å se, og hva vi bør holde oss unna.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2008 #2 Skrevet 8. desember 2008 Har du tenkt noe på hvor dere skal reise? Jeg har reist mye i Europa (har vel vært i de fleste Europeiske land med unntak av Portugal, Island, Romania og enkelte andre stater i øst), både på interrail og med bil, så kan gjerne komme med noen tips. Dere kommer helt sikkert til å få en kjempespennende tur. Jeg vil anbefale dere å ha en røff skisse for hva dere vil få med dere før dere reiser, men ikke en helt fastsatt reiseplan. Litt av det kjekke med interrail er å ta ting litt på sparket. Liker man seg ekstra godt et sted blir man ekstra, regner det og er trasig reiser en videre. En møter gjerne også folk på veien som anbefaler nye reisemål. Vi tok endel nattog. Det er ikke så fryktelig spennende å ta tog, så greit å gjøre unna de lengste strekkene om natten. Spander på dere sovekupe. Det blir uansett rimeligere i og med at dere slipper en hotell/hostell overnatting. Vi pleide å ta en tur på togstasjonen dagen før eller samme morgen. Av og til er det nødvendig å booke plass. Jeg ville også begrenset turen noe. Ikke prøv å gjør "hele" Europa. Så sant man ikke er veldig glad i å ta tog så blir en lei etterhvert, og veldig dumt om man kommer hjem og det man sitter igjen med er at man har tatt mye tog - og rushet gjennom alle stedene man har besøkt. Vi hadde ikke booket overnatting noen steder på forhånd (men ville gjerne gjort det hvis vi hadde kommet frem til et nytt sted om kvelden), men jeg hadde undersøkt litt før vi reiste. Hadde tatt ut noen utskrifter fra aktuelle overnattingsteder slik at vi hadde noen steder å oppsøke. Men, det var kun ett sted vi brukte dette, alle de andre stedene sto det folk på togstasjonen da vi kom inn og reklamerte for sine steder. Så ikke noe problem å finne steder å overnatte. Men som sagt, jeg ville gjerne brukt litt tid før avreise likevel. Greit å heller bruke et par timer hjemme på å finne aktuelle overnattingsteder enn å måtte bruke tid på det på ferien. Ellers pleier turistkontoret å være et greit sted å oppsøke. De har oversikt over overnattingstedene i byn og kan anbefale (og gjerne bestille for deg for et gebyr) ut i fra budsjett og ønsket standard. Ha med dopapir. Ingen selvfølge at det er hverken på toget eller på hostellene. Tar dere nattog så ha passet under puten. Vi tok endel nattog i Øst-Europa, og ved grenseovergangen kom det pass- og billettkontroll. Man blir forfjamset nok når man blir vekket av en stor polakk med postol i beltet som dundrer på kupedøren om man ikke skal måtte lete etter passet sitt også. Vi ble tipset om å melde oss inn i Norsk vandrehjem/Hostelling international, dette skulle gi oss rabatter på HI sine hosteller rundt om å Europa. For oss var det fullstendig bortkastet innmeldingsavgift. Overnattet på to steder tilknyttet kjeden, men alle fikk samme rabatt som vi gjorde. Hvis det er noe mer konkret du lurer på, eller jeg kommer på noe lurt så skal jeg skrive noe mer. God tur hvertfall. Det blir helt sikkert en kjempespennende tur for deg/dere og jentene
Gjest Gjest_lullen_* Skrevet 10. desember 2008 #3 Skrevet 10. desember 2008 Takk for svar. Kjekt at noen gidder å bruke av tiden sin for å komme med tips og råd til andre...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå