Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i mange år irritert meg over mannens manglende enagsjement i juleforberedelser. Det er jeg som evt fikser julekalender, tenker på gaver, eventuelt baker, skriver julekort, sørger for at barnas klær er i orden, pynter, handler blomster, ordner adventsstake, tar initiativ til å kjøpe billetter til julekonsert, inviterer til evt juleselskap, osv osv osv.

Men er det meg som er dum som irriterer meg? Er dette egentlig bare typisk jentegreier? Som mennene riktigt nok setter pris på at blir gjort men ikke har interesse av selv?

Hvordan er det hos dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er rundt omkring, men jeg har inntrykk av at kvinner generelt er mer opptatt av å pynte. Og at mange kvinner blir sittende med gaveinnkjøp. Jeg tror egentlig ikke det handler om at menn er mindre opptatt av jul i seg selv, men at en del ting blir mer synlig i jula, selv om det er sånn ellers i året også, nettopp fordi jula krever mer planlegging, pynting og forberedelser.

Jeg har imidlertid ikke opplevd det slik i min familie eller hos mannen min. Da jeg var barn, var det jeg og faren min som pyntet til jul f.eks. Den ene bestefaren min tok seg også av mye pynting og matlaging. Hjemme hos oss i dag, er mannen min like opptatt av pynting og juleforberedelser som jeg er.

Skrevet

Samboeren min gleder seg til å pynte til jul, og han "må" være med når det skal handles julepynt ellers blir han skuffet. :)

Men joda, jeg tar hovedansvaret. Men det gjør jeg med andre praktiske ting i hjemmet også. Jeg tar ansvar for å planlegge og passe på at riktige ting skjer til riktig tid, men vi deler likt på arbeidsoppgavene. Dette funker greit for meg, jeg er nok litt kontrollfrik uansett. Iblant tenker jeg at det hadde vært greit å dele litt på ansvaret med å huske hva som må gjøres når (bursdager, sende gaver i tide, kjøpe billetter i tide til reise osv), men samboeren sliter med hukommelsen etter en ulykke så her i heimen må jeg bare akseptere tingene slik de er, ellers ville ting aldri blitt gjort. Har det veldig godt sammen likevel! :)

Skrevet

Jeg liker å gjøre det meste som har med jul å gjøre selv jeg. Han handler julegaver på lik linje med meg, men det er jeg som pakker inn, pynter, skriver julekort og baker. Og det synes jeg er veldig greit, jeg vil helst gjøre det. Jeg forlanger ikke at han skal være like interessert i jul som meg, for jeg er en smule over gjennomsnittet interessert der.

Skrevet

Hos meg er det omvendt. Jeg møtte kjæresten min i år, og vi skal feire sammen hos meg. Jeg har alltid pyntet til jul, men ikke vært så opptatt av alle detaljer egentlig. Kjæresten min er perfeksjonist og SKAL kose seg rikelig i julen og tiden før jul også. Så her er det han som drar meg i gang, deler ut ordre, planlegger, pynter, ordner mat, pakker inn gaver, baker småkaker og dekorer dem ... det er jeg som bare hjelper til.

Skrevet

Jeg tror ikke menn er mindre opptatt av jul enn kvinner, men jeg tror de er mindre opptatt av detaljene. Så lenge det finnes god mat og godt selskap, og gjerne en pakke eller to, så er de fornøyd.

Da jeg møtte mannen min var han ikke opptatt av jul. Han syntes han hadde fått mer enn nok av det i barndommen, og det skulle ihvertfall ikke pyntes til jul. Til nød kunne vi ha en julestjerne. Men jeg elsker julen, og etterhvert har entusiasmen min smittet over. I år skal vi ha skikkelig tradisjonell familiejul, og jeg tror han gleder seg minst like mye som meg. Vi har delt barselpermisjonen, og er begge hjemme på deltid, og her dermed begge to tid til å ordne uten at det blir stress.

Det er fortsatt jeg som tar hovedansvaret, fordi mannen ikke evner å planlegge, men har er med og gjør ting og hjelper til der det trengs. Jeg tror menn er mer vandt til at ting bare skjer av seg selv, og at man ikke trenger å stresse med ting (noen damer som kanskje gjør litt for mye der ute? )

Skrevet

Her er mannen veldig glad i jula. Men han er nok mer opptatt av maten enn pynt, for å si det sånn...

Skrevet

Mitt inntrykk er stort sett det samme som trådstarters!

Hvorfor skal det være nødvendig å stresse så mye i julen? Selvfølgelig er det en del ting som skal gjøre - som jeg gjerne hjelper til med - men det aller meste er jo veldig raskt gjort.

Hvis man har et bilde om at julen skal være "perfekt" er det ikke rart mange stresser. Hva med å prøve å slappe av litt, og se hva som skjer? Det viktigste ordner jo seg selv! :)

Skrevet

Hjemme hos oss er det akkurat det samme, jeg som stort sett tar ansvaret for hele jula. Men jeg synes det er koselig jeg, og irriterer meg ikke over det.

Kjenner mange menn som er glad i juleforbredelser ogsaa, men jeg har inntrykk av at det oftest er er kvinnene som tar hovedansvaret.

Skrevet

Hjemlig logistikk er som oftest en kvinnegreie. Menn liker vel jula akkurat som de liker et velfylt kjøleskap, et rent og ryddig hjem og sex hver dag, men de tror at ting skjer av seg selv... :gjeiper:

Gjest AnneShirley
Skrevet
Menn liker vel jula akkurat som de liker et velfylt kjøleskap, et rent og ryddig hjem og sex hver dag, men de tror at ting skjer av seg selv... :gjeiper:

Her skjer ikke ting av seg selv ;) Så her må mannen delta like mye som meg for at vi skal få i stand det vi vil til jul. Og vi er omtrent like opptatt av det begge to. Jeg kanskje litt mer av pynten, han kanskje litt mer av enkelte matvarer osv. Men ingen av oss tar spesielt av, så da blir heller ingen overkjørt på noe.

Gjest Gjest_Mann_*
Skrevet
Det viktigste ordner jo seg selv! :)

Riktig. Jeg gjør aldri noenting. Likevel står huset pyntet, maten på bordet og gavene ligger under treet hvert eneste år.

Skrevet
Jeg har i mange år irritert meg over mannens manglende enagsjement i juleforberedelser. Det er jeg som evt fikser julekalender, tenker på gaver, eventuelt baker, skriver julekort, sørger for at barnas klær er i orden, pynter, handler blomster, ordner adventsstake, tar initiativ til å kjøpe billetter til julekonsert, inviterer til evt juleselskap, osv osv osv.

Men er det meg som er dum som irriterer meg? Er dette egentlig bare typisk jentegreier? Som mennene riktigt nok setter pris på at blir gjort men ikke har interesse av selv?

Hvordan er det hos dere?

Dette hørtes kjent ut, for å si det sånn...

Skrevet
Mitt inntrykk er stort sett det samme som trådstarters!

Hvorfor skal det være nødvendig å stresse så mye i julen? Selvfølgelig er det en del ting som skal gjøre - som jeg gjerne hjelper til med - men det aller meste er jo veldig raskt gjort.

Hvis man har et bilde om at julen skal være "perfekt" er det ikke rart mange stresser. Hva med å prøve å slappe av litt, og se hva som skjer? Det viktigste ordner jo seg selv! :)

Selv om jeg tror en del kan stresse for mye med å få den "perfekte" jula, tror jeg det er en del utslitte mødre nå for tiden, som ordner alle gaver, mat og pynt, og at de kunne hatt godt av at mennene deres trår til. Jeg tittet innom God morgen Norge, hvor de spurte folk på gata om de hadde noen tips for å stresse ned. En dame sa at det viktigste var å sette igjen mannen hjemme eller på en kafé, mens hun tok seg av det som skulle ordnes. Hva med at mannen faktisk tilbyr seg å ta sin del? Eller at hun innser at man kanskje ikke trenger å handle gaver til hele nabolaget, og lar han få ansvaret for noe av det som må gjøres?

Gjest AnneShirley
Skrevet
En dame sa at det viktigste var å sette igjen mannen hjemme eller på en kafé, mens hun tok seg av det som skulle ordnes. Hva med at mannen faktisk tilbyr seg å ta sin del? Eller at hun innser at man kanskje ikke trenger å handle gaver til hele nabolaget, og lar han få ansvaret for noe av det som må gjøres?

Godt poeng Vera Vinge. Å påstå at det skal være nedstressende å parkere mannen helt på sidelinja og ta på seg alt ansvaret selv synes jeg er hull i hodet.

Jeg synes det hyggeligste med førjulstiden er tingene vi gjør sammen, jeg. (f.eks å hente juletre i skogen, bygge pepperkakehus osv) Og andre ting som gavehandlig og vasking deler vi på fordi det da blir mindre på hver enkelt.

Skrevet

Sambo er med på pyntingen, men ting som han ikke vil ha selv er jo ting han ikke gidder og ordne. Jeg for min del kunne aldri funnet på å handle blomster, ordne adventsstaker, kjøpe biletter til julekonserter, invitere til juleselskap o.s.v. så dermed ville jeg nok neppe funnet på det selv.

Skrevet

Mange mannfolk har visst en veldig sterk tro paa magi siden alt bare ordnes helt av seg selv :klaske:

Vi skal ikke vaere hos oss selv i aar, men hos foreldrene hans, saa ingen pynting hos oss selv. Men naar vi ordner hjemme maa han nok vaere med og gjoere sin del. Det blir nok jeg som tar meg av pyntingen hjemme, men han er stoevsuge-og-ryddesjefen, samt at han faar pent finne seg i aa bli med for aa handle inn mat og slikt. Julegavene faar vi diskutere hjemme og saa tar jeg meg av det som skal handles i butikk (vi har veldig forskjellige definisjoner paa 'skal bare bruke noen minutter i butikken' saa jeg orker ikke ha han med meg siden han bare klager).

Gjest AnneShirley
Skrevet
Mange mannfolk har visst en veldig sterk tro paa magi siden alt bare ordnes helt av seg selv :klaske:

Kanskje ikke så rart dersom det faktisk gjør det?

Dersom du vil at noen andre skal gjøre ting, så må du faktisk la være å gjøre det selv.

Skrevet (endret)
Hjemlig logistikk er som oftest en kvinnegreie. Menn liker vel jula akkurat som de liker et velfylt kjøleskap, et rent og ryddig hjem og sex hver dag, men de tror at ting skjer av seg selv... :gjeiper:

Sånn var min eks-mann. Klagde over at jeg skulle vaske litt (og da var det vanlig husvask), at jeg skulle kjøpe julegaver (også til hans familie), klagde over at jeg brukte så mye tid på kjøkkenet (og bakte julekaker). Egentlig var alt jeg gjorde galt.

MEN da julen kom, da gikk han rundt og strålte som en sol. Spiste alle julekakene, var strålende fornøyd med at han hadde sluppet ut og kjøpe julegaver, og at huset var nydelig pyntet og klar til å vises fram for familien sin... Mannfolk altså :sur:

Jeg pynter og hører på julemusikk og koser meg med advent. Baker litt og pakker inn gaver. Tenner lys og går på julekonsert. Jeg liker julen, bare fordi det er jul :Nikke:

:nisseblunk:

Endret av Helene
Skrevet
Kanskje ikke så rart dersom det faktisk gjør det?

Dersom du vil at noen andre skal gjøre ting, så må du faktisk la være å gjøre det selv.

Jeg vet, jeg har ingen planer om aa gjoere alt selv naar den dag kommer at vi skal pynte eget hus. Det har han allerede faatt beskjed om :)

Jeg kjoerer samme metode paa kjoekkenet, det er hans oppgave aa vaske opp, saa jeg roerer det ikke med mindre det er noe jeg trenger rent der og da og han ikke er i naerheten, og jeg tar kun oppvasken om han ligger og er for syk til aa bevege seg (man-flu er ikke godkjent som sykdom).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...