mortetre Skrevet 7. desember 2008 #1 Skrevet 7. desember 2008 Håper dere har mange gode oppskrifter dere vil dele med julekake-elskere her på forumet. Skal komme med 2 oppskrifter etterhvert selv...
mortetre Skrevet 7. desember 2008 Forfatter #2 Skrevet 7. desember 2008 Min farmor lager alltid disse før jul, det er fantastiske sjokolade/mandel marengser som er sprø utenpå og seig inni: 4 eggehviter 150 g sukker 1 ss vaniliesukker 150 g revet sjokolade,mørk 180 g malte mandler Pisk eggedosis.Bland i det tørre. Sett røren i kjøleskapet i 1 time. Sett små topper på ett bakepapirkledt stekebrett. Bruk en barneskje til dette. Stek toppene i 15 minutter ved 150 grader. Vent med å ta de av stekeplaten til de har blitt avkjølt. Disse er UTROLIG gode:)
mortetre Skrevet 7. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 7. desember 2008 Her er oppskrift nr 2. I jobben min i hjemmetjenesten fikk jeg servert disse godbitene av noen kjeks av en gammel husmor. De er litt seige. Gleden var stor da jeg fikk oppskriften av henne. Skal prøve å lage de selv i morgen:) 1 dl hvetemel 1/2 ts bakepulver 100 g smeltet smør 1 1/2 dl sukker 1 egg 2 ss kakao 1 ts vaniliesukker 1 1/2 dl nøttekjerner Rør sukker og egg luftig. Tilsett de øvrige ingrediensene (ikke nøtterne). Bre røren utover ett bakepapirkledd stekebrett. Strø over hakkede nøtter. Stek ved 200 grader, midt i ovnen i ca.15 minutter. Skjær opp i passene små firkanter mens kaken fremdeles er varm.
mortetre Skrevet 7. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 7. desember 2008 Er det noen her som har oppskrift på kneppkaker? Lurer på om disse kakene er gode. Tenkte jeg skulle lage en boks med disse og gi til søsteren min til jul sammen med Tante Pose filmen (som hun er veldig flink til å imitere...) Husker bestefaren i denne filmen snakket om disse kneppkakene.
charley Skrevet 8. desember 2008 #5 Skrevet 8. desember 2008 Er det noen her som har oppskrift på kneppkaker? Lurer på om disse kakene er gode. Tenkte jeg skulle lage en boks med disse og gi til søsteren min til jul sammen med Tante Pose filmen (som hun er veldig flink til å imitere...) Husker bestefaren i denne filmen snakket om disse kneppkakene. Kneppekaker 4 egg 2 1/4 dl sukker 5 ss sirup 6 ss helmelk 1 1/2 ts natron ca. 300 g hvetemel Pisk egg og sukker til en lett og lys eggedosis. Tilsett sirup - litt etter litt. Bland godt. Løs natron opp i litt melk og tilsett dette og resten av melken. Bland inn melet til slutt. Smør eller papirkle stekeovnsplater og sett deigen med en ts på platen. Ikke for tett - husk de skal flyte ut. Stekes midt i ovnen på 200°C. Steketiden er 10 - 15 minutter.
mortetre Skrevet 10. desember 2008 Forfatter #6 Skrevet 10. desember 2008 Min farmor lager alltid disse før jul, det er fantastiske sjokolade/mandel marengser som er sprø utenpå og seig inni: 4 eggehviter 150 g sukker 1 ss vaniliesukker 150 g revet sjokolade,mørk 180 g malte mandler Pisk eggedosis.Bland i det tørre. Sett røren i kjøleskapet i 1 time. Sett små topper på ett bakepapirkledt stekebrett. Bruk en barneskje til dette. Stek toppene i 15 minutter ved 150 grader. Vent med å ta de av stekeplaten til de har blitt avkjølt. Disse er UTROLIG gode:) Viktig-viktig!! Rør eggehvite og sukker til marengs. Det vil si at du pisker eggehvitene stive, tar deretter i litt etter litt sukkeret mens det vispes godt innimellom. Fant det ut da jeg laget de...
Kanutten Skrevet 11. desember 2008 #7 Skrevet 11. desember 2008 (endret) Disse står i ovnen akkurat nå. ( Men med lys sjokolade) Gleder meg til å smake Edit* Altså de sjokolade/nøtte marengsene ja. Endret 11. desember 2008 av Maye
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå