Gå til innhold

Det er ikke søkt om godkjennelse for hybel i huset jeg vil by på.

Gjest Fluksi

Anbefalte innlegg

Jeg har vært og sett på et hus som jeg ønsker å legge inn bud på.

Problem: Det er ikke søkt om bruksendring/godkjennelse til bruk av hybelen i kjeller.

Problem: Jeg må leie ut hybel så fort som mulig om jeg får kjøpt huset, men vil ikke gjøre det ulovlig. (som ifølge megler er vanlig)

Er det vanskelig å få godkjent en hybel?

Den er omgjort til hybel med alt av kjøkken, bad, stue. Men lurer på om takhøyden er litt lav.

Hva/hvem/hvor - skal jeg kontakte for å sjekke hybelen?

koster det penger? Jeg vil lite legge inn penger i et hus jeg

enda ikke har kjøpt.

Hva er straff for å leie ut hybel uten godkjenning?

Endret av Fluksi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var som f***!

Hybelen er 203 - 210 cm takhøyde.

I artikkelen din står det at takhøyden må være 220 cm.

Hva gjør jeg nå?

Dette er et hus jeg virkelig har lyst på, men jeg trenger inntektene fra hybelen og i tillegg er det vanskelig å selge videre en annen gang om ikke hybelen er godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var som f***!

Hybelen er 203 - 210 cm takhøyde.

I artikkelen din står det at takhøyden må være 220 cm.

Hva gjør jeg nå?

Dette er et hus jeg virkelig har lyst på, men jeg trenger inntektene fra hybelen og i tillegg er det vanskelig å selge videre en annen gang om ikke hybelen er godkjent.

Da må du senke gulvet eller heve huset hvis det står på fjell. Står litt her: http://www.byggebolig.no/index.php?topic=1593.msg15496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du senke gulvet eller heve huset hvis det står på fjell. Står litt her: http://www.byggebolig.no/index.php?topic=1593.msg15496

Jeg har verken midler eller kapasitet til å skulle begynne å senke golvet.

Det er antagentligvis fjell rett under.

(fjell rett bak huset)

Er det virkelig ingen vei utenom?

Hybelen har kjøkken, bad, stue og to digre vinduer som rømningsvei og egen inngangsdør. At det er lavt under taket merkes ikke engang og jeg er ganske høy.

Planen var å pusse opp hybelen rett etter innflyttning om vi fikk huset. Hvis hybelen blir perfekt på alle andre måter, kan det gå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er alternativet å leie ut ulovlig, eller kjøpe et annet hus. Du får ikke godkjent med for lav takhøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da må Fluksi ut på husjakt igjen da, enda hun trodde at nå hadde hun virkelig funnet det hun ville ha.

It`s a rainy day but it will get better :regn:

:lur: Neste hus kommer til å bli større og bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig å leie ut hybler som det ikke har godkjennelse. Det eneste viktige er at brannforskriftene er fulgt. Så lenge det er rømingsveier, dobbel gips i veggene/taket, brannsikre dører, røykvarslere, brannslokkingsapparat, brannslange, osv., så er det bare å leie ut.

Å la drømmehuset gå fra seg pga. dette er rett og slett tåpelig. Senere kan du senke gulvet. Det går fint selv om det er mye fjell der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig å leie ut hybler som det ikke har godkjennelse. Det eneste viktige er at brannforskriftene er fulgt. Så lenge det er rømingsveier, dobbel gips i veggene/taket, brannsikre dører, røykvarslere, brannslokkingsapparat, brannslange, osv., så er det bare å leie ut.

Å la drømmehuset gå fra seg pga. dette er rett og slett tåpelig. Senere kan du senke gulvet. Det går fint selv om det er mye fjell der.

Hva om noe skjer, får jeg det igjen på forsikring når jeg leier ut ulovlig?

Kan jeg ikke bli bøtelagt?

Er veldig nervøs for å havne i en lei situasjon.

Er det mange som leier ut ulovlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis leietaker finner ut at hybelen ikke har godkjenning så kan vedkommende flytte på dagen hvis vedkommende så ønsker.

Din holdning stinker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alt annet er bra utenom takhøyden (som ikke merkes), går det ikke da ann å få dispensasjon hos kommunen?

Skal forresten snart prate litt med dem om akkurat dette.

Resten av hybelen er en helt grei hybel, den har tekjøkken, to store vinduer som er lette å bruke som rømningsvei + et ekstra lite vindu på en annen vegg, egen utgangsdør OG jeg hadde tenkt å pusse opp hybelen, spes badet før utleie.

Jeg snakker som om jeg allerede skulle ha kjøpt huset :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får igjen på forsikring såfremt det bygningsmessige er i orden. Dvs. at alle brannforskrifter være fulgt. Det er det eneste som er virkelig viktig. Men husk at det skal være nok dagslys, ikke fuktig og godt nok isolert.

Det er ikke et formelt krav om at takhøyden skal være 220. I praksis er det tilstrekkelig for godkjennelse at halvparten av leiligheten har takhøyde over 220. Det absolutte kravet er at det over alt skal være minst 190cm. Dette vil si at man ofte kan grave ut deler av leiligheten og lage et trinn enten mellom rommene eller en avsats i stuen. Det er ofte en grei operasjon og ikke noen stor kostnad.

Det er svært mange som leier ut uten godkjennelse. Og nei, du vil ikke få noen bøter, selv om det nok i teorien kan kvalifisere for det. Myndighetene er glade for at det finnes steder å bo så lenge det ikke innebærer noen form for fare for beboerne. De går nærmest aldri etter private utleiere og også uhyre sjelden etter profesjonelle utleiere. Og selv med profesjonelle gir de blanke i slike filleting.

Leier kan ikke heve avtalen (flytte ut på dagen) dersom utleier har oppgitt at boligen har for lav takhøyde. Det er også tvilsomt at leier kan heve leieavtalen med umiddelbar virkning hvis h*n har bodd der en stund. Men om brannforskriftene ikke er fulgt, kan avtalen helt klart heves.

Edit: Du må selvfølgelig oppgi til forsikringsselskapet at det er en hybel i kjelleren.

Endret av Utleier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis alt det du sier stemmer, Utleier, så virker det ikke som det skal bli noe problem.

Men jeg må være sikker og ti over tolv skal jeg ringe Teknisk etat og få snakket med en saksbehandler og håper på å få noen flere svar.

Hvis hybelen blir godkjent "mot alle odds", trekkes det skatt fra leieinntektene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hybelen blir vel neppe godkjent med den takhøyden.

Men det verste som kan skje hvis du leier ut er at leieren begynner å bråke bare for å bråke. (Unngå slike som gjesten over her.) Leier kan da sende brev til Planseksjonen og opplyse om forholdet. Etter at du har uttalt deg om saken, vil du antagelig få et påbud om å søke om godkjennelse eller slutte å leie ut. Hvis du nå fortsetter å leie ut, vil du kunne bli pålagt å betale et "gebyr" eller etter mange år med fortsatt utleie bli anmeldt og til og med få bot.

Men slapp helt av, takhøyden er langt høyere enn som så selv i det offentlige. Dessuten vil noe slikt bare slå tilbake på leier ettersom du da har en gyldig grunn til å si ham/henne opp.

Et ekstremt eksempel er vår kjære avgåtte minister som har hatt øverste ansvar for plan- og bygningsloven. Hun leide ut en sjelden brannfelle av et stabbur i mer enn ti år og snøt på skatten i tillegg. Hun ble ilagt et gebyr på 16.000 hvis jeg husker riktig. Hadde ikke saken vært så profilert, ville hun neppe måttet betale noe som helst.

Du trenger ikke skatte av inntektene dersom hybelen utgjør mindre enn halvparten av boligen og du selv bor i resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp kommet av telefonen med en dame fra teknisk etat.

I bunn og grunn må det søkes om bruksendring eller da godkjenning fordi dette blir eller skal være en egen branncelle.

(Kjenner jeg ikke får til å gjengi særlig mye av samtalen, da jeg egentlig ikke skjønte alt)

Det må også være en snekkermester evt. ingeniør som er villig til å ta på seg asvaret for den byggingen som allerede er gjort på hybelen.

Hun snakket også om at taket kunne være fora.

Jeg skjønte ikke så mye der, er det meningen at vi skal ta vekk foret for å få mer takhøyde?

Og jeg kan ikke gjøre noe av dette fordi jeg ikke eier huset. Selvsagt!

Så, er det rimelig å snakke med huseier om dette i tilfelle man vil by?

Syns ikke det høres ok ut, ser for meg at jeg må by høyere for istedenfor å sitte med is i magen så har jeg nå hoppet på dette huset, undersøkt og gud vet hva. Jeg vil ikke at huseier skal vite dette.

Skal jeg kjøpe huset og håpe alt går i orden?

Ikke noe god magefølelse der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan søke kommunen om å få godkjent lavere takhøyde.

Og det skal ikke være noe problem å få det godkjent, dersom alt annet er i orden (som rømningsveier, osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg er på veldig tynn is nå, men mener det går an å by på et hus med forbehold, altså du kan si at du byr med forbehold om at du får hybelen godkjent uten større bygningsmessige forandringer. Så om det viser seg i etterkant at dette blir umulig, har du rett på å få hevet kjøpet.

Men selger kan da selvfølgelig velge å selge til personen men høyest bud som ikke har forbehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg er på veldig tynn is nå, men mener det går an å by på et hus med forbehold, altså du kan si at du byr med forbehold om at du får hybelen godkjent uten større bygningsmessige forandringer. Så om det viser seg i etterkant at dette blir umulig, har du rett på å få hevet kjøpet.

Men selger kan da selvfølgelig velge å selge til personen men høyest bud som ikke har forbehold.

Det går sikkert an, men som selger ville jeg aldri godtatt et slikt bud. Sitte og vente vinter og vår for å se om hybelen blir godkjent?!

Den eneste grunnen til at jeg som selger ville vurdert noe sånt måtte vært at budet var langt over markedspris, men da går vel vinninga litt opp i spinninga for deg som kjøper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sikkert an, men som selger ville jeg aldri godtatt et slikt bud. Sitte og vente vinter og vår for å se om hybelen blir godkjent?!

Den eneste grunnen til at jeg som selger ville vurdert noe sånt måtte vært at budet var langt over markedspris, men da går vel vinninga litt opp i spinninga for deg som kjøper...

Jeg er forsåvidt helt enig, men hun kan jo håpe på at hun er omtrent eneste budgiver da (det er jo ikke helt usannsynlig i dagens marked), og at hennes bud ligger såpass høyt at selgeren tar i mot budet. H*n kan jo også undersøke nok til å vite om det er sannsynlig om det blir godkjent eller ikke.

Uansett ville jeg aldri kjøpt et hus der jeg ville ha leieinntekter på hybelen, og så risikere at den ikke ble godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...