Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2008 #1 Skrevet 7. desember 2008 Uff, jeg er ute etter noen gode råd, evt noen virtuelle spark i baken for å prioritere nedbetaling av gjelden min. Er ikke noe gjeldsoffer, og har holdt meg unna inkassokrav og får bare av og til en purring da jeg bevisst utsetter en regning til neste lønning. Purringene burde være unødvendige de også, jeg tjener bra nok (utbetalt 16-17000 i mnd). Har husleie på 5000 kr + strøm (har vedfyringsmuligheter), har bil (gjelden er nedbetalt på den) med bilforsikring til 2100 pr halvår (ca 1,5 en vei til jobb, buss er ikke tilgjengelig), tlfregning på 700-800 kroner pr kvartal, parabol til 49 kr per mnd (+399 hvert halvår til oppdatering av kort eller noe..). Jeg bor altså relativt billig, og tjener bra nok. Likevel har jeg to kredittkort som det siste halvåret er brukt flittig etter at lønnen er brukt opp. Nå har jeg klippet stykker det ene, og jobber opp mot til å klippe i stykker det andre også. Da KAN jeg ikke bruke dem og gjelden MÅ jo bli mindre da det kommer en faktura hver måned med minstebeløp på rundt 450 kroner. I tillegg skylder jeg også moren min 15000 kroner etter to (!) uhell med bilen. Hun sier det ikke haster og at jeg skal prioritere det andre jeg har, men jeg vil helst bli kvitt gjelden til henne også, hun har ikke ubegrenset med midler hun heller, bare vært flinkere til å spare enn jeg har vært. Det er garantert mye jeg kan gjøre for å sløse mindre, og dermed betale ned mer på gjelden slik at den går raskere ned. Men jeg klarer ikke sette opp budsjett, hra prøvd flere ganger, men det går aldri. Mye klarer jeg ikke å se på forhånd at jeg kommer til å bruke, og får jeg lyst på noe utenom budsjettet klarer jeg ikke alltid å motstå dersom det ikke er altfor dyrt, men en hundrelapp ekstra her og en femtilapp ekstra der blir etterhvert et par tusen. Jeg har i alle fall greid å begrense sløsingen slik at jeg ikke bruker kredittkortene for å få råd til det, men skulle gjerne gjort mer. Noen råd? Spark?
Fluffie Skrevet 7. desember 2008 #2 Skrevet 7. desember 2008 Laer deg aa kontrollere pengebruken. Sett opp et budsjett, du vet vel omtrent hvor mye du bruker paa mat per maaned? Du vet ca hvor mye som gaar paa bensin, du vet hvor mye du trenger til innkjoep av hudpleie/hygiene, og du kan begrense deg paa klaer/sko. Har du lite penger saa kjoeper du ikke noe nytt, det kan vente til en maaned der du har mer penger. Du maa bare laere deg at du ikke skal falle for fristelser!
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2008 #3 Skrevet 7. desember 2008 Skaff deg en konto til. Sett over penger dit til betaling av gjeld. Dermed har du mindre på konto og det blir litt verre å få tak i pengene. Kanskje det også blir litt vanskeligere å bruke det når du vet at de pengene egentlig skal brukes til å betale gjeld.
Cata Skrevet 7. desember 2008 #4 Skrevet 7. desember 2008 Legg inn trekk via autogiro der du kan, så slipper du "bryet" med å overføre pengene. (Særlig viktig på husleie, forsikringer og annet som du ikke kan klare deg uten.) I den grad du kan styre betalingsdag selv så be om at overføringen skal skje på lønningsdagen, så er regninger betalt med det samme du får lønn. Da kan du rett og slett ikke bruke dem på andre ting. Sett av litt trekk til en annen konto - sørg for at dette også er på lønningsdagen. Så har du til forutsette uforutsette utgifter . Det kommer alltid en verkstedregning eller en tannlegetime en gang. Etterhvert så kan du også sørge for direkte overføring til din mors konto. Siden hun sier det ikke haster så trenger du jo ikke ta så mye før du har fått kontroll på det andre, men overfør litt hver måned så minsker du den gjelda også. Har du studielån så kontakter du lånekassen/banken og ordner det slik at du betaler inn hver måned i stedet for hvert kvartal. Kredittkortgjelda er dyrest så betal ned den først. Du må betale mer enn minstebeløpet skal det monne, men det vet du sikkert allerede?
Gjest ts Skrevet 7. desember 2008 #5 Skrevet 7. desember 2008 Laer deg aa kontrollere pengebruken. Sett opp et budsjett, du vet vel omtrent hvor mye du bruker paa mat per maaned? Du vet ca hvor mye som gaar paa bensin, du vet hvor mye du trenger til innkjoep av hudpleie/hygiene, og du kan begrense deg paa klaer/sko. Har du lite penger saa kjoeper du ikke noe nytt, det kan vente til en maaned der du har mer penger. Du maa bare laere deg at du ikke skal falle for fristelser! Ja, jeg må jo bare lære meg å kontrollere det, og det klarer jeg sikkert. Har ikke alltid vært så uansvarlig som jeg har vært i år. Jeg må bare se å ta tilbake den kontrollen igjen. Men budsjett? Klarer det ikke altså. Jeg har prøvd å ta vare på alt av kvitteringer for så å sette opp utifra det. Da ser jeg jo hva jeg har kjøpt, og kan peke på det som var ganske unødvendig å kjøpe. Men så blir det mye plusser og minuser og da går hjernen min i surr.
Gjest ts Skrevet 7. desember 2008 #6 Skrevet 7. desember 2008 Skaff deg en konto til. Sett over penger dit til betaling av gjeld. Dermed har du mindre på konto og det blir litt verre å få tak i pengene. Kanskje det også blir litt vanskeligere å bruke det når du vet at de pengene egentlig skal brukes til å betale gjeld. Ja, det er jo en ide. Jeg har jo faktisk en annen konto, høyrentekontoen. Kan jo sette av til de større regningene som ikke betales hver måned i alle fall. Gjorde jo det før, og fungerte helt fint. At jeg ikke har kommet det selv.... *rødme*
Gjest ts Skrevet 7. desember 2008 #7 Skrevet 7. desember 2008 Legg inn trekk via autogiro der du kan, så slipper du "bryet" med å overføre pengene. (Særlig viktig på husleie, forsikringer og annet som du ikke kan klare deg uten.) I den grad du kan styre betalingsdag selv så be om at overføringen skal skje på lønningsdagen, så er regninger betalt med det samme du får lønn. Da kan du rett og slett ikke bruke dem på andre ting. Sett av litt trekk til en annen konto - sørg for at dette også er på lønningsdagen. Så har du til forutsette uforutsette utgifter . Det kommer alltid en verkstedregning eller en tannlegetime en gang. Etterhvert så kan du også sørge for direkte overføring til din mors konto. Siden hun sier det ikke haster så trenger du jo ikke ta så mye før du har fått kontroll på det andre, men overfør litt hver måned så minsker du den gjelda også. Har du studielån så kontakter du lånekassen/banken og ordner det slik at du betaler inn hver måned i stedet for hvert kvartal. Kredittkortgjelda er dyrest så betal ned den først. Du må betale mer enn minstebeløpet skal det monne, men det vet du sikkert allerede? Hehe, ja det visste jeg. Betaler alltid minst det dobbelte av minstebeløpet, men ser jeg at det kommer til å knipe betaler jeg bare minstebeløpet. Studielånet er jeg heldigvis ferdig med, var veldig ansvarlig for inntil ett år siden, og betalte hva jeg maktet til studielånet så jeg betalte ned femten år før tiden . En fast overføring til mamma på et mindre beløp hver mnd var en god ide, det kan jeg klare nå også, selv om jeg betaler ned ekstra på kredittgjelden. Bare jeg får kontroll på impulshandlingen....
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2008 #8 Skrevet 7. desember 2008 Jeg vil anbefale deg å gjøre et stort matinnkjøp lønningsdatoen. Kjøp inn frossen mat, tørrvarer og hermetikk som kan vare ut måneden. Pluss mel etc til brødbaking. Da er det lite penger du trenger til mat resten av måneden, kun frukt/grønt og sånt som ikke kan ligge i en måned. Vær i tillegg pinlig nøye på å velge de billigste varene. Se på kilopris og literpris istedet for pris pr pakke. Spar der du kan. Utnytt gode tilbud. Dette er mye mer lønnsomt enn å handle inn flere ganger i uka.
flickan Skrevet 8. desember 2008 #9 Skrevet 8. desember 2008 Mitt beste råd: Hold deg unna kjøpesenter og butikker som du vet at du blir fristet til å bruke penger i, evt ta ut penger i kontanter og legg igjen lommeboka hjemme. Bestem deg for å aldri å kjøpe et nytt plagg uten å ha tenkt på det i 3 dager først. Gå heller tilbake til butikken og kjøpdet, om du finner at du har råd, og virkelig lyst på det. Klipp i stykker det andre kortet ditt også med en gang og be om at du blir svartelistet fra kredittselskapene, sånn at du ikke kan handle på kreditt mer. Denne kan du selv oppheve når du vil, men det styrer deg hvertfall unna impulshandlingen.
MiAmore83 Skrevet 8. desember 2008 #10 Skrevet 8. desember 2008 Jeg har også en "sparekonto" men den er tilgjengelig i nettbanken, ofg pengene føres hit og dit etter behiv. Det som hjalp meg var å kjøpe meg en sparebøsse, med hermetisk lukking. Du må altså bruke en boksåpner for å åpne den. Hver gang jeg handlet med kortet mitt, rundet jeg opp til nærmeste hundrelapp (+kanskje mere ettersom hva jeg følte jeg kunne bruke), og la disse løse pengene på bøssen. Bøssen står fremme, og minner meg hver dag på at den er "sulten". i begynenlsen greide jeg å ha litt kontroll over hvormye jeg hadde der, men dette forsvant fort. Jeg har nå gjort detet i 2 år ca. Den er blitt åpnet KUN ved nødstilfelle (store regninger, vaskemaskina som gikk i dass, osv) de fåes forresten kjøpt på europris/Ergo og koster rundt 20,- Jeg åpnet den nå etter 3mnd med med sparing, og vi fikk verdens flotteste gifteringer! UTEN å merke at det ble tatt inngrep i økonomien, selv i desember mnd
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2008 #11 Skrevet 8. desember 2008 Hvis du er usikker på hvilke tall du skal sette opp i budsjettet kan kanskje www.sifo.no være til hjelp. Jeg anbefaler å føre regnskap noen måneder og justere budsjettet etterhvert (særlig hvis det er første gang eller lenge siden sist du hadde et budsjett). Kanskje finner du ut at du vil bruke mer på f.eks. mat og kan klare deg med mindre til reise, eller omvendt.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2008 #12 Skrevet 8. desember 2008 Jeg har også en "sparekonto" men den er tilgjengelig i nettbanken, ofg pengene føres hit og dit etter behiv. Det som hjalp meg var å kjøpe meg en sparebøsse, med hermetisk lukking. Du må altså bruke en boksåpner for å åpne den. Hver gang jeg handlet med kortet mitt, rundet jeg opp til nærmeste hundrelapp (+kanskje mere ettersom hva jeg følte jeg kunne bruke), og la disse løse pengene på bøssen. Bøssen står fremme, og minner meg hver dag på at den er "sulten". i begynenlsen greide jeg å ha litt kontroll over hvormye jeg hadde der, men dette forsvant fort. Jeg har nå gjort detet i 2 år ca. Den er blitt åpnet KUN ved nødstilfelle (store regninger, vaskemaskina som gikk i dass, osv) de fåes forresten kjøpt på europris/Ergo og koster rundt 20,- Jeg åpnet den nå etter 3mnd med med sparing, og vi fikk verdens flotteste gifteringer! UTEN å merke at det ble tatt inngrep i økonomien, selv i desember mnd Vi gjør nesten det samme... bortsett fra at vi kun går ut i fra budsjettet, og kun bruker kontanter når vi handler. Hver mandag tar vi ut det vi har budsjettert med at vi skal bruke til husholdningen den uken, og hver søndag kveld putter jeg alt som er "til overs" fra ukesbusjettet på bøssa. Den blir åpnet når den er full, og bare da... Det tar i gjennomsnitt 3-4 mnd å fylle den helt opp.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2008 #13 Skrevet 8. desember 2008 Hvis du er usikker på hvilke tall du skal sette opp i budsjettet kan kanskje www.sifo.no være til hjelp. Jeg anbefaler å føre regnskap noen måneder og justere budsjettet etterhvert (særlig hvis det er første gang eller lenge siden sist du hadde et budsjett). Kanskje finner du ut at du vil bruke mer på f.eks. mat og kan klare deg med mindre til reise, eller omvendt. Jeg har prøvd den sifo siden, men jeg syns ikke den hjelper meg noe. Det hjelper meg ingenting at de har regnet ut hva en jente på min alder bruker i gjennomsnitt, de faste utgiftene der stemmer uansett ikke overens med mine. Det er sikkert ikke så vanskelig, men matematisk er jeg en stor idiot for å si det mildt..... Jeg har begynt å ta vare på alle kvitteringer nå da, slik at jeg kan se over i sluttenav måneden hva jeg faktisk har brukt penger, og da ser jeg jo også hva som var unødvendig. Da gjenstår det bare å faktisk gå over disse kvitteringene nå da, så et spark i r...a der .
Gjest ts Skrevet 8. desember 2008 #14 Skrevet 8. desember 2008 Jeg har også en "sparekonto" men den er tilgjengelig i nettbanken, ofg pengene føres hit og dit etter behiv. Det som hjalp meg var å kjøpe meg en sparebøsse, med hermetisk lukking. Du må altså bruke en boksåpner for å åpne den. Hver gang jeg handlet med kortet mitt, rundet jeg opp til nærmeste hundrelapp (+kanskje mere ettersom hva jeg følte jeg kunne bruke), og la disse løse pengene på bøssen. Bøssen står fremme, og minner meg hver dag på at den er "sulten". i begynenlsen greide jeg å ha litt kontroll over hvormye jeg hadde der, men dette forsvant fort. Jeg har nå gjort detet i 2 år ca. Den er blitt åpnet KUN ved nødstilfelle (store regninger, vaskemaskina som gikk i dass, osv) de fåes forresten kjøpt på europris/Ergo og koster rundt 20,- Jeg åpnet den nå etter 3mnd med med sparing, og vi fikk verdens flotteste gifteringer! UTEN å merke at det ble tatt inngrep i økonomien, selv i desember mnd Dette har jeg faktisk gjort . Jeg har en stor sparebørse, der jeg legger alle mynter etter endte handleturer. Jeg tømte den nå nettopp, var nesten 4000 kroner der etter litt over et halvt års sparing. Da fikk jeg betalt strømregningen som jeg hadde utsatt til neste lønning, pluss at jeg fikk kjøpt noen julegaver og billig julepynt . Så nå er jeg i alle fall ajour med regningene igjen for første gang på et halvt år :). Digg følelse.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 8. desember 2008 #15 Skrevet 8. desember 2008 Jeg har flere kontoer, de viktigste er disse: Brukskontoen, denne har jeg kort på. Regningskontoen, uten kort. Denne går lønnen inn på. Uregelmessige regninger, uten kort. Feriekonto, uten kort. Hver måned når lønnen kommer inn går det et fastsatt beløp til sparing på feriekontoen. Et annet fast beløp går til uregelmessige regninger. Dvs. forsikring, nrk avgift, strøm, etc. som kommer som en stor diger monsterregning hver 2. mnd, 1 gang pr kvartal eller halvår. Jeg har regnet ut hvorm mange sånne det er pr år, summert dem sammen og kommet frem til et årsbeløp. Dette har jeg så delt på 12 og dermed vet jeg hvor mye jeg må spare hver måned til dette. Hver fredag overføres et fast ukentlig forbruksbeløp fra regningskontoen til brukskontoen. Dette er det eneste jeg kan bruke den uken. Det MÅ holde hele uken, og det SKAL dekke alt. Dette trekket legger jeg opp faste overføringer på og jeg legger opp de faste trekkene for en måned av gangen for dette ukentlige beløpet. Når det gjelder budsjett og kvitteringer ... det prøvde jeg og. Det fungerte ikke for kvitteringene var mye flinkere til å ligge i en unyttig haug enn de var til å bli summert. Derfor har jeg laget budsjettet ut fra hva jeg faktisk har. Dvs. Lønn, kr X Minus husleie Minus telefon osv. Minus feriesparing Minus uregelmessige regninger sparing Minus annen sparing osv. Resterende beløp: Kr Y/4,33 (det er 4,33 uker i en måned) = dette, og bare dette kan jeg bruke per uke. Det har vært nødvendig med visse justeringer da det tok tid før systemet ble perfekt, men nå fungerer det utmerket for meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå