Gå til innhold

12 år, når er det leggetid?

Anbefalte innlegg

Gjest Nattamørkt
Skrevet

Jeg mener det er viktig å høre på va barna selv mener om saken, og man kan også opservere hvor mye søvn di trenger. Noen trenger veldig lite 3-4t og andre veldig mye 8-12 t. Jeg har ikke had legge tid siden jeg var ca 7 år etter som jeg har hatt veldig lite behov for søvn i perioder. Ca 3-4 t i døgne. heldig vis har det bedret seg noe nå nor jeg er 24 men ikke mye. Men har stor forsel på vinter og sommer, på hvor mye jeg trenger vintern er det ca 7t og sommern nede i 2-3 t. Så alle er forselige.

men så sov du deg gjennom alle norsktimer på skolen....

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest brutal_mann
Skrevet

Nåværende 12-åring går i seng til 22 på hverdager og mellom 22 0g midnatt i helger. Alt etter som. Å legge ungen tidligere er bare meningsløst da ungen uansett aldri sovner før 2230. Ungen har nok ikke et særlig søvnbehov rett og slett. Så du må se hva ditt barn trenger av søvn for å fungere i hverdagen.

Skrevet

Skjønner at vi er litt slepphendte i forhold til legging her :)

Hjemme hos oss, og forsåvidt hos mine barns venner er det vanlig at 11 åringene kommer hjem rundt 21. Da er det tid for kveldsmat fulgt av pc/lesing på senga...sovner stort sett før 23 og er sjelden trøtt om morgenen.

Pjokken på 7 er som regel heller ikke i seng før nærmere 21, men sovner da temmelig fort...legger han seg tidligere blir det bare masing og renning i dører da han ikke er trøtt nok.

14 åringen er hjemme mellom 22 og 23, spiser og legger seg.

Alle barna er oppmerksomme på skolen :)

Skrevet

Jeg syns at klokken halv ti er egentlig ganske grei legge tid for en på tolv år.

• Liker 1
Skrevet

Lytte til barnas behov?

Hva når barnas ønsker og behov ikke stemmer helt over ens?

Når min 15-åring sovner på sofaen hvis han ikke er i seng før 22, må jeg si at jeg absolutt er lydhør for hans behov når jeg sender han i seng 21.30-21.45.

Han er så absolutt et A-menneske, tidlig våken, og tidlig trett, og selv om han ønsker å være oppe lenger, er det ikke til hans beste.

Det andre barnet er et b-menneske, men er i seng til 21.30.

Hvis ikke hun er i seng til den tiden, står hun og sover i dusjen hver morgen, og er sur, gretten, ukonsentrert på skolen, og det er klart hennes beste at hun må legge seg tidligere enn hun selv ønsker for at hun skal ha en god dag.

Jeg lar ikke mine barns ønsker gå ut over deres helse og hverdag!

Jeg ser deres behov, og handler deretter.

Når de ikke er modne nok til å ta det rette valget, er det mitt ansvar som forelder å hjelpe dem på veien!

Ser ut som du følger barnas behov ja.

Vil si min far ikke gjør det. Jeg er nå mellom 15 og 16, og skal flytte neste år. Pappa insisterer på at jeg skal legge meg 22, greit, jeg hadde sikkert fått litt mer energi, men føler at det trenger jeg ikke. Jeg legger meg rundt 12 vær dag, rundt 1 i helgene, og litt senere på søndager for å komme "back in rythm". På skolen har tilogmed læreren trua med barnevernet, fordi jeg ser blek ut, og hun mener jeg legger meg for sent.

Syns for det første at barnevernet blir for dumt, når jeg er nesten 16. Om det er noe galt og de vil ta meg fra foreldrene mine vil de bare sette meg i en egen leilighet. Hvem vil ta imot en 16åring som fosterbarn (jeg hadde ikke gjort det lettere for de, for å si det sånn. Liker meg hjemme.)?!

Skrevet

Ser ut som du følger barnas behov ja.

Vil si min far ikke gjør det. Jeg er nå mellom 15 og 16, og skal flytte neste år. Pappa insisterer på at jeg skal legge meg 22, greit, jeg hadde sikkert fått litt mer energi, men føler at det trenger jeg ikke. Jeg legger meg rundt 12 vær dag, rundt 1 i helgene, og litt senere på søndager for å komme "back in rythm". På skolen har tilogmed læreren trua med barnevernet, fordi jeg ser blek ut, og hun mener jeg legger meg for sent.

Syns for det første at barnevernet blir for dumt, når jeg er nesten 16. Om det er noe galt og de vil ta meg fra foreldrene mine vil de bare sette meg i en egen leilighet. Hvem vil ta imot en 16åring som fosterbarn (jeg hadde ikke gjort det lettere for de, for å si det sånn. Liker meg hjemme.)?!

:fnise: For en lærer du har! Spørr om du kan bo med h*n så slutter de kommentarene raskt. ;)

Jeg må også si at da jeg var 17, bodde jeg hos en vertsfamilie i USA og vertsmoren min sa at jeg måtte legge meg klokken ti. Da var jeg ikke bli altså. Kan dere tenke dere en norsk 17åring som får klar beskjed om å ligge seg klokken ti?

:skratte:

Skrevet (endret)

jeg skjønner helt ærlig ikke hva læreren surrer med, jeg har kjent henne siden jeg var rundt 12 år, og er god venn med sønnen hennes, og var det lenge før hun ble lærer - så vi har alltid hatt et venneforhold. Virker som det har klikka litt for hu etter at hu ble skilt.

Litt OT men; Det er så mye jeg vil klage på på selve skolen, og læreren - men vet at karakterene kommer til å lide, så jeg går heller ferdig, og klager når jeg er ferdig. Idiotisk, men enklest for meg.

Nå skal jeg sove :) Natta.

Endret av LaCrouX
Skrevet

Jeg må alltid legge meg kl.22 når jeg må opp kl.6 dagen etter.

Legger jeg meg kl.23 kan jeg stå opp kl.7.

Legger jeg meg kl.00 klarer jeg å stå opp kl.8.

Imorgen trenger jeg ikke stå opp før kl.9, men skal straks køye :)

Hvis 12 åringen din liker å legge seg tidlig og heller kose seg med å lese eller skrive og tegne, så må hun få lov til det. Hun tar ikke skade av det, iallfall

Er det sånn at hun protesterer, så kan hun få legge seg 9-halv10?

Jeg har en venninne som alltid legger seg mellom 9 og 10. Hun er veldig A-mennesker og må legge seg tidlig. Så står hun opp kl.5-6 hver morgen også, da :)

Skrevet

:fnise: For en lærer du har! Spørr om du kan bo med h*n så slutter de kommentarene raskt. ;)

Jeg må også si at da jeg var 17, bodde jeg hos en vertsfamilie i USA og vertsmoren min sa at jeg måtte legge meg klokken ti. Da var jeg ikke bli altså. Kan dere tenke dere en norsk 17åring som får klar beskjed om å ligge seg klokken ti?

:skratte:

Har en kusine som bodde 1 år i USA hos en vertsfamilie. Der begynte de å legge seg kl.21, og kl.22 var det stille i huset.

I norge er vi noen nattranglere, men jeg kjenner at jeg føler meg friskere og mer uthvilt når jeg legger meg kl.22 enn når jeg legger meg etter kl.00.

Gjest youlookslashy
Skrevet

da jeg var ca. 12 sluttet mor og be meg om å legge meg, da jeg alltid gjorde opprør mot hennes leggetider :fnise: I ettertid viste dette seg å være noe av det lureste hun har gjort, da jeg til slutt fant ut at jeg ikke tjente noe på å skulle legge meg så sent alikevel! Har hatt det slikt i tre år nå, og er skjeldent i seng etter ellve.... :) men klarer ikke 12.åringen din og begrense seg hadde jeg satt maksgrense til kl 10:30.

• 4 måneder senere...
Gjest Helene
Skrevet

Jeg er 12(snart 13år), og jeg legger meg i mellom 23-24.

• 1 år senere...
Gjest SomeoneAgree
Skrevet

De aller fleste barn har ikke søvnproblemer og må bruke melatonin. Og det å ikke ha selvbestemmelsesrett angående leggetid når man er 12 år vil nok ikke gjøre at barnet blir uselvstengig. Han har nok flere år på å bli nok selvstendig på;)

syntes at passende leggetid for en tolv åring er fra 22.00 til 23.000

barna blir mer selvstendig og uavhengig om de får være med å bestemme litt selv om leggetider.

min 12 åring legger seg som regel klokka 23.00

AnonymBruker
Skrevet

Halv 10 på ukedagene og 10 i helgene. Lengre hvis vi gjør noe spesielt.

Gjest Barbara
Skrevet

Jeg har selv alltid trengt mye søvn, og det gjør barna mine også. Min snart 11-åring nekter og vil gjerne være oppe like lenge som vennene, men jeg følger det jeg ser at barnet har behov for. Hun må dermed legge seg kl. 20, står opp 6.15, 6.30. Hun trener fotball tre ganger i uken (pluss kamper i sesongen) og er generellt aktiv, mulig det har noe med det å gjøre. Hun sovner fort og har tungt for å våkne om morgenen. Den ene treningen er sen, og hun er ofte ikke i seng før 21.30, da er hun et mareritt morgenen etter... I helgene kan hun ikke være oppe lengre enn til 21.30-22, for det er ofte hun våkner til tilnærmet vanlig tid morgenen etter, og er igjen et mareritt... Gleder meg til hun begynner å skjønne sitt eget beste!

Storebror er 15 og legger seg kl. 22 på ukedager, han har endelig skjønt det - takk og pris :)

Og, ja, jeg er klar over at ungene mine legger seg tidlig, det er utrolig hvor mye folk skal legge seg opp i det! Jeg vet at mange syns jeg er sær og streng, men de er ikke her om morgenen...

Skrevet

Ser dette er en fryktelig gammel tråd, men jeg må nå bare kommentere:

Jeg følger helsesøsters gamle anbefalinger:

Opp til og med 7 år: Legge seg mellom 19 og 20

8 år: Leggetid kl 20

Så øker oppetiden med 15 minutter for hvert år, men likevel ikke senere enn 21.30 så lenge de går på skolen... (selvsagt ungdomsskolen det er snakk om her)

9 år: 20.15

10 år: 20.30

11 år: 20.45

12 år: 21.00

13 år: 21.15

14 og 15 år: 21.30

Disse anbefalingene over... Når står barnet opp når det legger seg til disse tidene? Når et barn legger seg kommer jo også an på når det står opp. Det er jo forskjell om det må opp kl 6 eller om det må opp 7:30.

Skrevet

Jeg mener det er viktig å høre på va barna selv mener om saken, og man kan også opservere hvor mye søvn di trenger. Noen trenger veldig lite 3-4t og andre veldig mye 8-12 t. Jeg har ikke had legge tid siden jeg var ca 7 år etter som jeg har hatt veldig lite behov for søvn i perioder. Ca 3-4 t i døgne. heldig vis har det bedret seg noe nå nor jeg er 24 men ikke mye. Men har stor forsel på vinter og sommer, på hvor mye jeg trenger vintern er det ca 7t og sommern nede i 2-3 t. Så alle er forselige.

Og her beskriver du den klassiske og veldig vanlige feilen foreldre gjør; de leter etter svar hos barna...

Ja, det er forskjell på folk, men det er vi voksne som vet hva et vanlig søvnbehov er og det er vår oppgave som foreldre å passe på at forholdene ligger til rette for at barna våre får nok søvn.

• 1 måned senere...
Skrevet

Mine barn får legge seg når de vil, men må opp kl.7 hver dag. Til ogmed i helgene:)

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing.

Mvh Sulosi, mod.

• 6 måneder senere...
Skrevet

Tror i alle fall ikke det er vnlig at en 12 åring legger seg kl 8 om kvelden... 10-åringen min er i seng mellom 9 og halv 10

SÅNN burde det vell være i verdagen og helg 15-45 minutter senere hvis det er noe gøyt på TV!

9 år- 20:45-

10 år- 21:15

11 år- 21:45

12 år- 22:15

men hvis de skal lese før på noe lekser eller lignende så kan du jo ta de litt tidliger

Anonym

Skrevet

Ser dette er en fryktelig gammel tråd, men jeg må nå bare kommentere:

Disse anbefalingene over... Når står barnet opp når det legger seg til disse tidene? Når et barn legger seg kommer jo også an på når det står opp. Det er jo forskjell om det må opp kl 6 eller om det må opp 7:30.

dette var vell litt drøyt duh jeg vet at barn syntes det er flaut og legge seg mye tidligere enn andre men helt klart etter behov!! 12 ÅRINGER ER VELL SÅNN CA 22:00?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...