Gjest Gjest Skrevet 17. august 2009 #21 Skrevet 17. august 2009 Å gud, en 12-åring som legger seg kl 20.00? Er dette en tulletråd? Er selv 15. Alltid hatt problemer med å sovne tidlig, husker at jeg, i en alder av 4-5, pleide å legge meg tidlig, ikke få sove, herje rundt i senga i lek noen timer, for tilslutt å sovne. Har alltid hatt ett søvnmønster som tilsier at jeg ikke får sove tidlig. Bruker idag melatonin, legger meg kl 24, sover til 6. Perfekt Hør med datteren din, du. Å legge henne kl 20 uten at hun får noe bestemmelsesrett gjør henne kun uselvstendig. 1
Teriyaki Skrevet 17. august 2009 #22 Skrevet 17. august 2009 Jeg mener det er viktig å høre på va barna selv mener om saken, og man kan også opservere hvor mye søvn di trenger. Noen trenger veldig lite 3-4t og andre veldig mye 8-12 t. Jeg har ikke had legge tid siden jeg var ca 7 år etter som jeg har hatt veldig lite behov for søvn i perioder. Ca 3-4 t i døgne. heldig vis har det bedret seg noe nå nor jeg er 24 men ikke mye. Men har stor forsel på vinter og sommer, på hvor mye jeg trenger vintern er det ca 7t og sommern nede i 2-3 t. Så alle er forselige. 2-3 timer? Den har jeg vanskelig for å tro på. Hvis det stemmer, så kan jeg ikke tenke meg til at du ikke blir grinete, ukonsentrert (var en god del skrivefeil i innlegget ditt), og rett og slett sliten. hadde det derimot vært seks timer, så hadde jeg skjønt det mer. Da jeg var ti år pleide jeg å legge med halv ti. Men fra kanskje 13 år, så fulgte ikke mamma så mye med på når jeg la meg. Uansett så la jeg meg som regel mellom halv ti og halv elleve uansett. Jeg blir tidlig trøtt om kvelden, samtidig som jeg sliter med å stå opp om morgenen, så det var ikke noe problem å få meg i seng, som regel. I dag når jeg er 18 år, har det som regel gått i at jeg legger meg mellom halv elleve og halv tolv, og sliter veldig med å stå opp klokken sju om morgenen. Det hjelper heller ikke å legge seg tidligere, sliter like mye uansett.
Gal_dame Skrevet 17. august 2009 #23 Skrevet 17. august 2009 Har ikkje unger sjøl, men meiner å huske eg la meg rundt 21:00 - 21:15 når eg var den alderen. Men eg var (og er) ett sovedyr da, liker sove lenge. Når eg var 13 la eg meg 21:30 - 22:00 og når eg blei eldre enn det var det i seng ein eller annen gang mellom 22:00 og 23:15.
Helen Skrevet 17. august 2009 #24 Skrevet 17. august 2009 Når det er skole dagen etter er leggetidene hos oss slik: 9 åringen legger seg mellom 20:30 og 21:00. 12 og 13 åringene legger seg mellom 21:30 og 22:00. 17 åringen bestemmer selv, men det er sjelden den blir mer enn 23:00. Ungene mine trenger mye søvn, derfor er vi nødt til å betemme når de skal legge seg (utenom 17 åringen). Hvis de skulle bestemme dette selv hadde det blitt veldig sent og de hadde vært sure og grinete dagen etter.
Gjest *Mim* Skrevet 17. august 2009 #25 Skrevet 17. august 2009 22 her. Da jeg selv var tolv, hadde jeg søvnproblemer og sovnet ofte ikke før i 2 - 3-tida. 1
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2009 #26 Skrevet 18. august 2009 Søvnproblemer har ofte sammenheng med dårlige leggerutiner. Å starte leggetid for en tolvåring klokken 20, hvis hun bruker lang tid på badet og med lyset av klokken 21 høres fornuftig ut. Det er unntakene som trenger lite søvn, de fleste i denne alderen trenger mye søvn. Dere som sier det er barnas behov som gjør at de legger seg sent, hvordan er barna på skolen? Sover de på ettermiddagen? Driver de med idrett?
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2009 #27 Skrevet 18. august 2009 Min 12årig jente må gå på badet og begynne å stelle seg i 21-tida, så ligger hun ei stund å leser, sånn ca 21.45-22. Vekker henne 7.15 når det er hverdag og hun skal på skolen. Hun er skikkelg B-menneske, trøtt og sur når hun står opp. Har vært utpreget B-menneske siden hun var baby.. I helgene får hun være lengre oppe, da må hun slukke lyset i 23-tida. Men da kan hun sove lenge på morgenen. Bruker å vekke henne i 10-tida på lørdag og søndag så hun ikke snur døgnet helt. Han hun vennine på overnatting i helgene blir det seinere før de sovner da, knising og fnising..., og da får de sove lengre også. Barn trenger søvn, også når de er så store som 12 år! En annen ting jeg tror på er at søvn avler søvn, det er viktig med gode legge og soverutiner, selv når de begynner å bli store. Mye skjer med kroppen og hodet til, så søvnen er viktig for at dagene med skole og aktiviteter skal fungere!
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2009 #28 Skrevet 18. august 2009 Har en på 12 og er fornøyd når han er i seng rundt 22.00. Ofte får vi han ikke i seng før senere eller han leser til rundt 23.00. Han er et utpreget B-menneske. Lillesøstra på 10 er i seng rundt 20.30-21.00. Skoledager må begge opp rundt 07.00
livesen Skrevet 18. august 2009 #29 Skrevet 18. august 2009 leggetid for 12-13 åringer ? jeg har en jente på 15 og hun legger seg når hun er trøtt. Men det er hennes eget ansvar om hun er trøtt når hun må opp.
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2009 #30 Skrevet 18. august 2009 Vet dere hva. jeg syns dere er fryktelig rare når dere kommenterer at det er teit eller strengt å legge ungene sine til den og den tiden. Min erfaring er at barn er såpass forskjellige, så det som passer det ene barnet trenger ikke passe det andre. Det er stor forskjell på hvor mange timer søvn et barn trenger og derfor trenger ikke 20 være tidlig for en 12 åring. Dessuten er det ingen fasit som forteller hva som er vanlig og ikke når det kommer til barn.. Og det DU gjør ifht ditt barn, trenger da overhodet ikke passe hos noen andre. Så og si at det og det er riktig er mere feil enn det er riktig
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2009 #31 Skrevet 18. august 2009 Å gud, en 12-åring som legger seg kl 20.00? Er dette en tulletråd? Er selv 15. Alltid hatt problemer med å sovne tidlig, husker at jeg, i en alder av 4-5, pleide å legge meg tidlig, ikke få sove, herje rundt i senga i lek noen timer, for tilslutt å sovne. Har alltid hatt ett søvnmønster som tilsier at jeg ikke får sove tidlig. Bruker idag melatonin, legger meg kl 24, sover til 6. Perfekt Hør med datteren din, du. Å legge henne kl 20 uten at hun får noe bestemmelsesrett gjør henne kun uselvstendig. De aller fleste barn har ikke søvnproblemer og må bruke melatonin. Og det å ikke ha selvbestemmelsesrett angående leggetid når man er 12 år vil nok ikke gjøre at barnet blir uselvstengig. Han har nok flere år på å bli nok selvstendig på
Rosalie Skrevet 18. august 2009 #32 Skrevet 18. august 2009 Det kommer jo an på når man må opp om morgenen også, da. Jeg begynte å stå opp alene som 10-åring, dvs. mamma vekte meg når hun dro på jobb, og grunnskolen jeg gikk på begynte ikke før kl 9. Den var 10 minutter unna på sykkel og 15 minutter unna på sparkstøtting. Skolekorpset jeg spilte i hadde for øvrig øvelser fra kl. 18 til 20, og der begynte jeg da jeg var 10 år.
Gjest m Skrevet 18. august 2009 #33 Skrevet 18. august 2009 Leggetider her i huset: 2.-klassingen: 20 5.-klassingen: 21 7.-klassingen: 21:30 9.-klassingen: 22 Men; ingen tvinges til å slukke lyset eller "tvangssove" og tidspunktene er lempelige dersom det er noe spesielt (fritidsaktiviteter, fotballkamp på tv o.l.) Den eneste som klager på tidspunktet er 2.klassingen, men det er fordi han må gå først.
Gjest imli Skrevet 19. august 2009 #34 Skrevet 19. august 2009 Hvis ungen selv vil legge seg kl 20, er vel ikke det noe problem? Rundt kl 21 er vel kanskje vanlig, husker jeg måtte legge meg rundt 21-tida da jeg var på den alderen.
Gjest jo1q| Skrevet 10. april 2010 #35 Skrevet 10. april 2010 Jeg har ei jente på 12 år. Hun er i seng alt mellom 8 og halv ti. Hun ligger og leser en stund i senga, så varierer veldig når hun sovner. Når er vanlig leggetid? Gjør jeg henne barnslig når hun er i seng kl åtte? ho er veldig barnslig synes jeg og alle andre i klassen 1
Minttu Skrevet 10. april 2010 #36 Skrevet 10. april 2010 Broren min er 11 og legger seg rundt 21-21.30, han ligger ofte å leser litt også. Syns det er passe leggetid.
litle_my Skrevet 10. april 2010 #37 Skrevet 10. april 2010 Leggetider her i huset: 2.-klassingen: 20 5.-klassingen: 21 7.-klassingen: 21:30 9.-klassingen: 22 Men; ingen tvinges til å slukke lyset eller "tvangssove" og tidspunktene er lempelige dersom det er noe spesielt (fritidsaktiviteter, fotballkamp på tv o.l.) Den eneste som klager på tidspunktet er 2.klassingen, men det er fordi han må gå først. Akkurat som her i huset! 1
Cuckold Skrevet 10. april 2010 #38 Skrevet 10. april 2010 Jeg følger helsesøsters gamle anbefalinger: Opp til og med 7 år: Legge seg mellom 19 og 20 8 år: Leggetid kl 20 Så øker oppetiden med 15 minutter for hvert år, men likevel ikke senere enn 21.30 så lenge de går på skolen... (selvsagt ungdomsskolen det er snakk om her) 9 år: 20.15 10 år: 20.30 11 år: 20.45 12 år: 21.00 13 år: 21.15 14 og 15 år: 21.30 Oi oi oi, tydelig at tidene har skiftet siden jeg var ungdom. Det er vel ingen av mine kamerater (eller venninner) som ville funnet seg i å legge seg 21:30 da vi var 15. Men det har nok også skjedd en utvikling i retning at vi som foreldre forlenger barndommen og behandler de unge som barn mye lenger enn bare for 15-20 år siden. Med det resultat at de unge også venner seg til å se seg selv mer som barn, tar mindre ansvar (for å utvikle ansvarlighet må man ha en viss frihet) og derfor i praksis blir mer barnslige. 4
Leanne Skrevet 10. april 2010 #39 Skrevet 10. april 2010 Da jeg var 12 la jeg meg stort sett halv 9. Hadde et stort søvn behov, og var også aktiv innenfor håndball, hadde 2-3 treninger i løpet av uka og var trøtt og sliten på kvelden. Da jeg var baby sov jeg stort sett hele tiden, sov hele natta fra 1. natt. Mamma måtte vekke meg på natta og på dagen for å amme.. Jeg var liten av vekst og måtte ha mat til faste tider... Mine barn har arvet mitt søvnbehov og sov mye som babyer. Minste på 3 har sluttet å sove på dagen, og legger seg nå ofte ved 6 tiden, er heldig hvis han orker å se hele barne tv. Eldste på 5 legger seg en gang mellom halv 7 og 7. De står som regel opp av seg selv ved 7 tiden. Men når jeg har senvakt og vi ikke må opp tidlig, så kan barna godt sove til 8 halv 9 en gang innimellom Synes man må se an barnets behov (og da mener jeg se ikke spørre de hva de synes...) når man bestemmer leggetidene til barna. Sovner barna raskt etter at du har lagt de, er det kanskje greit? Bruker de vinter og vår på å sovne er det nok for tidlig... Hvordan de er om morgenen spiller selvsagt også inn.. Men jeg har jo utallige ganger ligget i senga og tenkt - nå må jeg sove, vi skal stå opp kjempetidlig i morgen, NÅ MÅ DU SOVNE! Det hjelper igrunn lite.... 1
Phaedra Skrevet 11. april 2010 #40 Skrevet 11. april 2010 12-åringen vår legger seg 21:30 og 14-åringen legger seg 22:00 på hverdager. Vi regner med at 14-åringen har tenkt til å ha en debattrunde på leggetider snart, så vi er klare til å utvide den Da jeg var 15 gjorde jeg egentlig som jeg ville, og jeg hadde lange perioder med 4-5 timers søvn. Jeg fatter heller ikke at jeg klarte, og husker at jeg var mye trøtt og ukonsentrert på skolen. Men hadde toppkarakterer i mange fag fordet... Vet ikke hva vi skal gjøre hvis det samme skjer her. Får ta det når det kommer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå