Gå til innhold

12 år, når er det leggetid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente på 12 år. Hun er i seng alt mellom 8 og halv ti. Hun ligger og leser en stund i senga, så varierer veldig når hun sovner. Når er vanlig leggetid? Gjør jeg henne barnslig når hun er i seng kl åtte?

Skrevet

Jeg synes åtte er veldig tidlig leggetid for en tolvåring. Tolvåringen her i huset legger seg mellom halv ti og ti på hverdager.

• Liker 1
Skrevet

Her legger 10-åringen seg halv ti. Han står opp kvart over sju. Han trenger ikke mer søvn. Hvis han legger seg tidligere får han ikke sove.

Skrevet

Tror i alle fall ikke det er vnlig at en 12 åring legger seg kl 8 om kvelden... 10-åringen min er i seng mellom 9 og halv 10

• Liker 2
Gjest Gjest_Tobarnsmor_*
Skrevet

Jeg følger helsesøsters gamle anbefalinger:

Opp til og med 7 år: Legge seg mellom 19 og 20

8 år: Leggetid kl 20

Så øker oppetiden med 15 minutter for hvert år, men likevel ikke senere enn 21.30 så lenge de går på skolen... (selvsagt ungdomsskolen det er snakk om her)

9 år: 20.15

10 år: 20.30

11 år: 20.45

12 år: 21.00

13 år: 21.15

14 og 15 år: 21.30

Skrevet

Du har ikke vurdert å faktisk høre på barnets egne behov? Da jeg var 15 sovnet jeg aldri før midnatt, og foreldrene mine sluttet å blande seg inn i leggetider så lenge jeg kom meg opp på skolen.

• Liker 6
Skrevet

Vår 12åring legger seg 21.30, men han brukes som regel en stund på å ordne og sovne osv. Han har hatt 21-22 som leggetid siden han var ca 10 tror jeg.

Alle barn er jo forskjellige og man merker jo fort hvordan barna er om morgenen og dagen og hvor mye søvn de trenger, men kl 20 synes jeg var tidlig for en 12åring ja.

• Liker 1
Skrevet

Klokken 20? Hvis hun for eksempel står opp klokken 7:30 blir det 11,5 timer søvn. Jeg tror det er få 12-åringer som fysisk klarer å sove så lenge...

Skrevet
Jeg har ei jente på 12 år. Hun er i seng alt mellom 8 og halv ti. Hun ligger og leser en stund i senga, så varierer veldig når hun sovner. Når er vanlig leggetid? Gjør jeg henne barnslig når hun er i seng kl åtte?

Velger hun selv å legge seg kl åtte? Eller er det du som bestemmer det?

Hvis hun velger det selv liker hun kanskje å lese på senga eller høre på musikk? Da er det jo greit. Men hvis hun ikke har lyst til å legge seg så tidlig synes jeg hun skal få være oppe til halv ti.

Skrevet
Du har ikke vurdert å faktisk høre på barnets egne behov? Da jeg var 15 sovnet jeg aldri før midnatt, og foreldrene mine sluttet å blande seg inn i leggetider så lenge jeg kom meg opp på skolen.

Lytte til barnas behov?

Hva når barnas ønsker og behov ikke stemmer helt over ens?

Når min 15-åring sovner på sofaen hvis han ikke er i seng før 22, må jeg si at jeg absolutt er lydhør for hans behov når jeg sender han i seng 21.30-21.45.

Han er så absolutt et A-menneske, tidlig våken, og tidlig trett, og selv om han ønsker å være oppe lenger, er det ikke til hans beste.

Det andre barnet er et b-menneske, men er i seng til 21.30.

Hvis ikke hun er i seng til den tiden, står hun og sover i dusjen hver morgen, og er sur, gretten, ukonsentrert på skolen, og det er klart hennes beste at hun må legge seg tidligere enn hun selv ønsker for at hun skal ha en god dag.

Jeg lar ikke mine barns ønsker gå ut over deres helse og hverdag!

Jeg ser deres behov, og handler deretter.

Når de ikke er modne nok til å ta det rette valget, er det mitt ansvar som forelder å hjelpe dem på veien!

• Liker 3
Skrevet

Jeg siterer fra "Tidsskrift for Den Norske Legeforening

http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=257197

Søvnvaner utvikles og fester seg i barne- og ungdomsårene. Den gamle åtteårsregelen for sengetid sier at åtte år gamle barn skal legge seg klokken åtte og eldre barn et kvarter senere for hvert år. Senere enn halv ti bør ingen skolebarn være oppe (2). I dag oppfatter og til dels forventer samfunnet at jo eldre barn og ungdommer blir, desto mindre søvn trenger de. Men undersøkelser viser det motsatte: Fra midten av tenårene ser de ut til å ha et fysiologisk høyere søvnbehov enn yngre barn, og ungdommene blir mer søvnige enn barna, selv om de sover like lenge og over ni timer om natten (3). Dette synes å henge sammen med minst fire faktorer: Selve pubertetsutviklingen, utilstrekkelig antall timer i sengen, forskyvning av døgnrytmen i helgene og opphopning av for lite søvn over tid.

Skrevet

Samme her. Sånn ni tiden er vel greit, men det går vel alltids an å stramme inn lesing. Si kanskje at hvis hun skal ligge og lese lenge så må hun legge seg tidligere fordi at det blir så sent?

Skrevet
Lytte til barnas behov?

Hva når barnas ønsker og behov ikke stemmer helt over ens?

Når min 15-åring sovner på sofaen hvis han ikke er i seng før 22, må jeg si at jeg absolutt er lydhør for hans behov når jeg sender han i seng 21.30-21.45.

Han er så absolutt et A-menneske, tidlig våken, og tidlig trett, og selv om han ønsker å være oppe lenger, er det ikke til hans beste.

Det andre barnet er et b-menneske, men er i seng til 21.30.

Hvis ikke hun er i seng til den tiden, står hun og sover i dusjen hver morgen, og er sur, gretten, ukonsentrert på skolen, og det er klart hennes beste at hun må legge seg tidligere enn hun selv ønsker for at hun skal ha en god dag.

Jeg lar ikke mine barns ønsker gå ut over deres helse og hverdag!

Jeg ser deres behov, og handler deretter.

Når de ikke er modne nok til å ta det rette valget, er det mitt ansvar som forelder å hjelpe dem på veien!

Jo, men her er det en forskjell: han legger seg ikke før han sovner. Da klarer han ikke å passe på seg selv, så da må jo du sette grenser da. Men dersom man klarer det så kan man få lov til det.

• Liker 1
Skrevet
Jo, men her er det en forskjell: han legger seg ikke før han sovner. Da klarer han ikke å passe på seg selv, så da må jo du sette grenser da. Men dersom man klarer det så kan man få lov til det.

Hva med jenta jeg beskrev under da?

Hun kan gjerne legge seg rundt midnatt (hun er 13), og klarer å stå opp om morgenen.

Men hvis hun får gjøre som hun vil, har vi en trett, sur og ukonsentrert ungdom å hanskes med hele uken!

Jeg understreker igjen at ungdommens ønsker og behov ikke alltid stemmer over ens, og da er det vårt ansvar som foreldre å legge til rette for at de får nok søvn/hvile.

Jeg kan ikke tvinge henne til å sove, men jeg kan be henne legge seg.

Og når hun først har kommet seg til sengs sovner hun etter å ha lest i 20-30 minutter...

Dette blir en vinn/vinn situasjon for oss: hun er blid og fornøyd neste dag, og vi slipper å slite med en trett og humørsyk tenåring.

Jeg kan ikke forstå hvorfor så mange foreldre er så redde for å lære barna/ungdommene sine gode søvnvaner!

Skrevet

Da jeg var 12 la jeg meg helt frivillig klokken 20, sto opp igjen 6. Trengte MYE søvn på den tiden.

Annonse
Skrevet (endret)

Jeg er 12 år og jeg syns at 8 halv ni var veldig tidlig. Jeg legger meg ca. halv ti. Jeg står opp klokken 7.

Endret av UpDown
Gjest Marillia
Skrevet

Jeg har en datter på 13 år, og hun er i seng kl 22. I fjor hadde vi en runde med diskusjoner om leggetid på et foreldremøte (det var egentlig bare noen foreldre som lurte på hva som var vanlig) og jeg tror at de fleste tolvåringene la seg rundt kl 2130 og senere. Jeg vet at enkelte av min datters venner ikke er i seng før midnatt, så det har vi løst ved at mobilen hennes stilles på lydløs, og plasseres langt unna rommet hennes.

Nå har både barn og voksne forskjellige søvnbehov, men jeg synes at kl 2000 er alt for tidlig for en tolvåring!

Skrevet

Kl 20.00 virket tidlig, ja.

Da jeg var 12, la jeg meg kl. 02.00 for jeg skulle absolutt høre Nattønsket...dreiv på sånn i mange år, skjønner ikke at jeg klarte. Nattønsket var viktig!

• 8 måneder senere...
Gjest Gjest_kari_*
Skrevet

Opp til og med 7 år: Legge seg mellom 19 og 20

8 år: Leggetid kl 20

Så øker oppetiden med 15 minutter for hvert år, men likevel ikke senere enn 21.30 så lenge de går på skolen... (selvsagt ungdomsskolen det er snakk om her)

9 år: 20.15

10 år: 20.30

11 år: 20.45

12 år: 21.00

13 år: 21.15

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Jeg mener det er viktig å høre på va barna selv mener om saken, og man kan også opservere hvor mye søvn di trenger. Noen trenger veldig lite 3-4t og andre veldig mye 8-12 t. Jeg har ikke had legge tid siden jeg var ca 7 år etter som jeg har hatt veldig lite behov for søvn i perioder. Ca 3-4 t i døgne. heldig vis har det bedret seg noe nå nor jeg er 24 men ikke mye. Men har stor forsel på vinter og sommer, på hvor mye jeg trenger vintern er det ca 7t og sommern nede i 2-3 t. Så alle er forselige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...