Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom jeg eller andre i husholdningen ikke hadde tålt et nåletre i stua, hadde jeg muligens vurdert et fake tre. Men det er også den eneste grunnen til at jeg ville vurdert det.

Nå skal jeg ikke legge meg borti eller dømme dem som vil ha et plasttre i stua, men jeg forstår det virkelig ikke. Et juksetre med lys og pynt... Er det for å slippe barnåler? Er det for økonomiens skyld, for å kunne bruke det samme treet år etter år? Kan noen som velger plasttre, uten å ha allergi-grunner til det, forklare meg hvorfor? Hva er poenget med det? Å prøve å finne et tre som ser ut akkurat som et virkelig tre, blir for meg helt absurd. Nå har jeg riktignok et problem med veldig mye som gir seg ut for å være noe annet enn det det er... Møbler som er denget og lutet for å se gamle ut, laminat som later som det er av tre, polyester som faker silke osv...

For meg betyr treet duft og liv , i tillegg til at det er tradisjon og ser pent ut når det er pyntet med lys. Dersom jeg ikke kunne hatt et ekte tre, tror jeg det kunne vært det samme. Da hadde jeg pyntet til jul på andre måter.

Nå er det jo uansett en litt merkelig greie å dra et levende tre innomhus, men tradisjoner fører jo til at man mister gangsynet litt... :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er egentlig enig med deg, det er jo nettopp duften av gran eller furu, som ER juletre! Men her sitter jeg altså med et nypyntet plasttre i stua mi... Jeg har aldri hatt juletre hjemme etter at jeg flyttet for meg selv, for jeg har alltid blitt bedt bort på julaften, og dagene etterpå. Men i år skal jeg feire hjemme med ny kjæreste, pappa og bror og kjæresten hans. Kjæresten vil absolutt ha tre, så da måtte jeg jo ha tre, med lys, stjerne, glitter, kuler... Med andre ord, mye som skulle kjøpes inn med ikke altfor store ressurser. Da ble det julekuler fra Rema 1000, glitter, lys og stjerne fra Europris, og siden plasttre ofte selges med fot, ble det absolutt mye å spare på det. Og teppe fra Jysk. Hele juletrestasen for den nette sum av 400 kroner. Økonomien var altså det avgjørende for valget.

Har allerede satt det opp og pyntet det, og det ble ikke så verst. Selve treet ser nesten for perfekt ut på avstand, nærme ser man selvsagt at det er kunstig, og lukten mangler. Men ellers ble det ganske pent må jeg innrømme faktisk. Men mulig jeg legger noen grankvister under treet altså...

Skrevet

Vi har kunstig tre. Allergi er bare en ørliten del av årsaken, for jeg tåler ekte tre greit nok. Synes bare det er ubehagelig å være i direkte kontakt med det, for det klør sånn. Men dette er ikke verre enn at det går an å leve med.

De andre årsakene til at vi velger kunstig er:

- Kunstige trær ser slett ikke ille ut i mine øyne. Heller ikke i samboerens øyne. Vi har kjøpt et flott et!

- Pris. Vi har kjøpt treet i år, og regner med det varer i minst ti år. Kanskje mer. Det blir null utgifter til tre de kommende årene.

- Vi slipper barnåler som ligger strødd over hele leiligheta. Treet må inn hovedinngangen, opp ei kronglete trapp, inn vår egen dør, gjennom den trange gangen, kjøkkenet og stua før det ender opp innerst i kroken. Og så må det samme vei ut igjen, på et tidspunkt der nålene sitter løst. Vi slipper også å støvsuge/feie under treet, som man må gjøre daglig dersom man er riktig uheldig med et ekte tre.

- Vi slipper å sage til trestammen for å få det til å passe i juletrefoten.

- Vi slipper styret med å få satt treet på plass i nøyaktig loddrett stilling. Ingen trenger å ligge langflat på gulvet for å justere foten. Vi trenger ikke ende opp med nødløsningen å knytte et tau i treet for så å feste tauet i veggen for å holde treet oppe. (Har faktisk opplevd det både hjemme hos meg selv og hos andre)

- Vi slipper å få levende kryp i huset som våkner til liv når boligen deres dras inn i varmen.

- Vi slipper å lure på hvor vi skal gjøre av treet etter jul. (Det ligger alltid juletrær rundt i bakgårder og grøfter helt fram til sommeren fordi de ikke ble hentet av renovasjonen da de skulle)

- Med et kunstig tre vet jeg alltid hva jeg får. Slipper å streve med trær som er skjeve, har rar form eller mangler grener. Eller trær som er for høye og må sages for å passe i huset.

Ingen av disse tingene alene er i seg selv god nok grunn til å velge kunstig framfor ekte for meg, men helheten gjør at kunstig er en sikker vinner hjemme hos oss. For meg blir ekte juletre for mye stress og mas, og jeg vil jula og forberedelsene skal være mest mulig kos. Lukta av treet savner jeg ikke i det hele tatt. :)

Skrevet

Vi har hatt plastkk tre en gang, for da var det utsolgt for tre! ;- (

og jeg er pinglete av meg og tør ikke og stjele tre.

men jeg vil gjerne ha ekte! elsker lukten av juletreet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...