Gå til innhold

Køsnikende eldre

Gjest Redd for å bli gammel

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har flere ganger irritert meg over eldre folk som tar seg til rette i alle mulige situasjoner. De sniker på bussen, i kassakøen og albuer seg fram i garderobekøen. Dessverre er jeg for feig til å si i fra på annen måte enn å kremte, og ikke er det andre som sier noe heller.

I de fleste tilfellene føler jeg det er middelaldrende/eldre damer som er de mest uoppdragne.

I går var jeg på teater med mange pent antrukne eldre og yngre. Da vi skulle hente klærne våre var det flere hespetrær av begge kjønn som bante seg sidelengs fremover i køen og lyktes veldig godt med det. De unge sto pliktoppfyllende og ventet på tur, en tur som tok stadig lengre tid å få pga disse selvtilfredse snikene.

Flere som irriterer seg over folk med manglende folkeskikk? :nei:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns ikke middelaldrende har noe dårligere manerer der enn andre, i grunnen.

Skrevet

Når det gjelder køsniking, kan jeg ikke si jeg har lagt merke til noe spesielt hos denne gruppen. Men jeg syns deifinitivt de er de sureste og vanskeligste kundene. Da jeg jobbet i butikk, hadde jeg litt angst for middelaldrende damer. De var veldig bestemte og de sa fra med skarp stemme straks de var det minste misfornøyde. Når jeg observerer uhøflige kunder når jeg selv er ute og handler, syns jeg veldig ofte at det handler om middelaldrende damer som skjeller ut unge ekstrahjelper.

Skrevet

Jeg har samme erfaring som Vera Vinge fra butikkjobben min, bare at det gjaldt middelaldrende menn.

Gjest Gjest_gjestine_*
Skrevet

Var på Ikea her om dagen, og det var masse folk. EI eneste handlevogn igjen, og jeg strena rett bort for å få tak i den. Måtte vente bittelitt for å komme forbi noen personer, og da kom det opp ei eldre (60+) dame bak meg. Jeg nådde først frem til den handlevogna, men skal si hun fikk forklart alle andre som stod rundt at ungdommen i dag bare tok seg til rette, og ikke hadde noen omtanke for eldre mennesker.

Jeg har stor respekt for de eldre, men Ikea på en lørdag? You're on your own....

Skrevet

Helt enig. Har blitt passert i kø mange ganger av den generasjonen, hels kvinner. Dette selv om jeg har bare en ting og er veldig gravid. Neste gang klikker jeg i vinkel!

Skrevet

Hehe. Morsomt å være i butikken, og en eller annen gammel dame med full handlevogn trenger seg foran meg, som kun skal kjøpe en halvliter eplejuice og en muffins. Jeg har -aldri- opplevd at noen med flere varer enn meg, voksne som eldre, lar meg gå foran. Hvem har mest tid, de som gjør unna ukeshandelen på en tirsdag, eller jeg som kun skal ha to varer? Faens tullinger.

Og ja, jeg lar folk med færre varer enn meg (når jeg har færre enn 10) gå før meg.

Skrevet
Jeg har -aldri- opplevd at noen med flere varer enn meg, voksne som eldre, lar meg gå foran.

Jeg opplever det mest når jeg handler på store butikker, som f.eks. Meny eller Ultra. På den lokale Kiwien syns jeg folk stort sett har så dårlig tid, fordi de bare skal handle litt på vei hjem fra jobb, at man sjelden lar andre gå foran. Det kan være tilfeldig, men det er hvertfall min erfaring.

Skrevet

Kall meg gjerne uhøflig, men jeg lar ikke folk gå foran meg i køen bare fordi de har litt færre varer enn meg.

Skrevet
Kall meg gjerne uhøflig, men jeg lar ikke folk gå foran meg i køen bare fordi de har litt færre varer enn meg.

Jeg har et omvendt-prinsipp, hvis de spør så sier jeg blankt nei, men hvis jeg har god tid/er i godt humør og en vimseperson står med en ting uten å tenke på å spørre om å få gå først, så spør jeg om han/hun vil gå først. :)

Gjest virvelvind
Skrevet

Jeg har nesten bare dårlig erfaringer med eldre mennesker og køkultur. Merker det der jeg jobber også, de sniker hele tiden.

Skrevet

Jeg syns ikke det er uhøflig å la være å spørre, og hvertfall ikke hvis det er snakk om en person med bare noen færre varer en en selv. Men jeg har opplevd å bli spurt om jeg vil gå først når jeg bare skal ha en ting eller to, mens de handler for resten av måneden. Det er ikke noe jeg forventer, men jeg syns det er hyggelig når det skjer.

Skrevet
Jeg syns ikke det er uhøflig å la være å spørre, og hvertfall ikke hvis det er snakk om en person med bare noen færre varer en en selv. Men jeg har opplevd å bli spurt om jeg vil gå først når jeg bare skal ha en ting eller to, mens de handler for resten av måneden. Det er ikke noe jeg forventer, men jeg syns det er hyggelig når det skjer.

Enig her. Man kan ikke forvente å slippe forbi, men det er da lov å spørre om noen har et fjell av varer i handlevogna og en selv ha et brød og en pakke melk og gjerne også litt travelt. På små steder har jeg inntrykk av at det mer vanlig å uoppfordret slippe forbi folk fordi man ser at de har færre ting. Jeg har selv gjort dette, men noen av de jeg har tilbydd å gå foran, har faktisk sagt nei, takk:-)

Når gamle damer kommer snikende inn fra høyre og håper å komme forbi, gjør jeg alt jeg kan for å overse dem. Hvor travelt kan de egentlig ha det?

Dessuten skal man ikke ta en hyggelig gest som en selvfølge!

Skrevet

Dette minner meg om en gang jeg og en venninne tok bussen til sentrum da vi var 15-16 år gamle. Vi overhørte en samtale mellom to godt eldre damer. De snakket om hvor uhøflig og lite veloppdragne dagens ungdom var. Vi irriterte oss begge veldig, men ingen av oss sa noe da.

Litt senere var vi tilfeldigvis i samme butikk som dem. Vi sto tydelig i kø, da de to damene snek, eller rettere sagt prøvde å snike seg foran oss. Hun ene snudde seg rundt og spurte; står dere i kø? Etter alt snakket dere om hvor dårlig folkeskikk ungdom har, burde de virkelig gå foran med et godt eksempel. Så jeg svarte, "ja, det var vel ganske tydelig at vi sto i kø, så det betyr vel at vi var før dere, eller?" Jeg skal si de ble paff. De fikk bare frem et lite "ja," og deretter gikk vi frem til kassen og betalte for varene våre.

Betyr dette at jeg mener alle eldre damer sniker? Eller at eldre generelt er uhøflig? Nei, idioter og køsnikere finnes i alle aldersgrupper.

Skrevet

Jeg kom til å tenke på denne tråden i dag tidlig. Jeg stod og ventet på at hun bak disken i butikken skulle pakke glassene jeg hadde kjøpt i silkepapir, da det kom en dame i 50-årene brasende fram fra køen bak meg. Hun slenger deretter noen håndklær og en duk på disken, og sier høyt at "Jeg bare skal ha det der, og jeg skal ikke ha det pakket inn, så hvis jeg bare kan få betale for det", mens hun smilte til meg. Jeg hadde betalt og ventet bare på varene mine, men hun trodde tydeligvis at jeg var nestemann i køen, og det var hennes diskret måte å "be" om å få gå før meg på. Jeg gadd ikke å si noe, men jeg syns det var rimelig frekt. Om noen vil gå før meg får de vær så god og spørre. Hun kunne uansett ikke vite om jeg eller noen andre skulle kjøpe ting som skulle pakkes inn. Jeg ber dessuten alltid om å få med meg papir sånn at jeg kan pakke inn selv. :jolie:

Skrevet
Jeg kom til å tenke på denne tråden i dag tidlig. Jeg stod og ventet på at hun bak disken i butikken skulle pakke glassene jeg hadde kjøpt i silkepapir, da det kom en dame i 50-årene brasende fram fra køen bak meg. Hun slenger deretter noen håndklær og en duk på disken, og sier høyt at "Jeg bare skal ha det der, og jeg skal ikke ha det pakket inn, så hvis jeg bare kan få betale for det", mens hun smilte til meg. Jeg hadde betalt og ventet bare på varene mine, men hun trodde tydeligvis at jeg var nestemann i køen, og det var hennes diskret måte å "be" om å få gå før meg på. Jeg gadd ikke å si noe, men jeg syns det var rimelig frekt. Om noen vil gå før meg får de vær så god og spørre. Hun kunne uansett ikke vite om jeg eller noen andre skulle kjøpe ting som skulle pakkes inn. Jeg ber dessuten alltid om å få med meg papir sånn at jeg kan pakke inn selv. :jolie:

Jeg råder deg til å si fra neste gang. I det minste for å se hvor paff de kan bli. Enkelte eier ikke folkeskikk.

Skrevet
Jeg har -aldri- opplevd at noen med flere varer enn meg, voksne som eldre, lar meg gå foran. Hvem har mest tid, de som gjør unna ukeshandelen på en tirsdag, eller jeg som kun skal ha to varer? Faens tullinger.

Det har jo ingenting med køsniking å gjøre. Dvs det å faktisk forvente at man skal få gå foran andre fordi man har færre varer, blir jo nesten som å snike. Og når i all verden hadde antall varer noe å gjøre med hvor dårlig tid man har? Jeg har sjelden mange varer selv, men forventer da ikke at folk med berg av varer skal slippe meg foran, slik at de selv bruker enda lengre tid. Derimot burde det vært egne kasser for de med få varer, men det lar seg vel ikke gjøre i Norge pga alle prøver seg med "jamen jeg har jo bare een vare for mye", eller "nå har jeg jo alt lagt på båndet". :gjeiper:

Skrevet
Det har jo ingenting med køsniking å gjøre. Dvs det å faktisk forvente at man skal få gå foran andre fordi man har færre varer, blir jo nesten som å snike. Og når i all verden hadde antall varer noe å gjøre med hvor dårlig tid man har? Jeg har sjelden mange varer selv, men forventer da ikke at folk med berg av varer skal slippe meg foran, slik at de selv bruker enda lengre tid. Derimot burde det vært egne kasser for de med få varer, men det lar seg vel ikke gjøre i Norge pga alle prøver seg med "jamen jeg har jo bare een vare for mye", eller "nå har jeg jo alt lagt på båndet". :gjeiper:

Det er et mye bedre system på det i USA, og sikkert mange andre land også. 10 items or less, or else you'll be forced to move to another register!

Skrevet

Jeg har blitt forbisneket i kø av maaange eldre damer. Om det er flere av dem som sniker eller om det bare er jeg som legger mer merke til akkurat dem, vites ikke.;)

Noen av dem er utrolig effektive i snikingen. Man merker det ikke før det er for sent og de er på vei ut med selvtilfreds mine... Da er det skikkelig morsomt med en oppmerksom ekspeditør som klart og høflig forkynner at de må vente til det blir deres tur og at køen starter der borte. Så må de ta med seg de fornærmede fjesene sine og stille seg i køen som alle andre. :sjarmor:

Skrevet

Dere må jo skjønne at gamle mennesker har dårlig tid, de skal jo dø snart!!

( :ironi: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...