L@dy Skrevet 7. desember 2008 #1 Skrevet 7. desember 2008 Ja, jeg har tenkt at det bør jeg begynne med nå når det er på bunnen. Jeg tenkte i første omgang å begynne med lavt beløp, å ha ett lite trekk hver mnd. Når jeg er ferdig med nedbetaling av "tullelån" om ett par mnd, så vil jeg kunne ha mer til sparing. Men, er tiden inne for det NÅ, eller er det altfor tidlig? Jeg har en bekjent som jobber i bank, og hun sa jeg IKKE måtte vente. Jeg vet jo sparing i fond vil veksle, men jeg tenker jo at det har ikke noen hensikt å begynne med det, om det fortsatt BARE går nedover liksom. Jeg har konto i DNB, så jeg kommer nok først og fremst til å undersøke fond via de. Ja, det er sikkert noen kloke hoder her inne.
Gjest Ingeniøren Skrevet 7. desember 2008 #2 Skrevet 7. desember 2008 Jeg sitter på gjerdet til jeg ser litt klarere signaler på at ting snur! Spør din bekjente om hvorfor det er så ekstremt viktig å få med seg de to-tre neste månendene. Jeg ser ett turbulent og usikkert marked det ikke haster å kaste seg inn i. Når vi begynner å se at alle hjelpepakkene begynner å virke, da er det riktig å gå inn. Du går kanskje glipp av den aller første oppturen, men risikoen er mye lavere.
Østlandet Skrevet 7. desember 2008 #3 Skrevet 7. desember 2008 Ja, jeg har tenkt at det bør jeg begynne med nå når det er på bunnen. Jeg tenkte i første omgang å begynne med lavt beløp, å ha ett lite trekk hver mnd. Når jeg er ferdig med nedbetaling av "tullelån" om ett par mnd, så vil jeg kunne ha mer til sparing. Men, er tiden inne for det NÅ, eller er det altfor tidlig? Jeg har en bekjent som jobber i bank, og hun sa jeg IKKE måtte vente. Jeg vet jo sparing i fond vil veksle, men jeg tenker jo at det har ikke noen hensikt å begynne med det, om det fortsatt BARE går nedover liksom. Jeg har konto i DNB, så jeg kommer nok først og fremst til å undersøke fond via de. Ja, det er sikkert noen kloke hoder her inne. Ja. Bare gå inn nå og fremover. Det er svaret mitt, om du tenker å gå inn med bare litt og så spare litt etter hvert fremover. Har en lang sparehorisont, med andre ord. Da er det akkurat det samme for deg, om børsen har falt 20% til om 3 mnd, eller steget det samme. Faller børsene så mye som 50 - 60 , eller 70% til.... Da har samfunnet og deg og meg så store problemer, at jeg tror ikke du vil tenke så mye på akkurat dette inngangstidspunktet. Men til noe annet du skriver.... Stol ikke på bankansatte. Jeg våger påstanden, at de og andre forståsegpåere ikke har peiling. De har vel bevist akkurat det, det siste halvåret. Ville også vært forsiktig med alt som har med DnB å gjøre. (Kostnader) Selv handler jeg aksjer og fond, billig gjennom Skandiabanken.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2008 #4 Skrevet 7. desember 2008 Aksjer prises ut ifra forventet framtidig inntjening. Aksjekursene har sunket mye fordi det er forventet at bedriftene vil tjene mye mindre i tiden fremover. Hvis du tror at konjunkturen vil snu til det positive, oljeprisen går opp og flere kommer i arbeid osv, så bør du kjøpe aksjer. Om det er lurt eller ikke, får du først vite om et år eller to. Det eneste som er sikkert, er at det er bedre å gå inn i aksjemarkedet nå, i stedet for et halvår siden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå