Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2008 #1 Skrevet 7. desember 2008 Hvor er det fint for norske barn å vokse opp i Oslo? Mitt barn går nå på en skole med mange fremmedspråklige og få norske. Han har ikke mange venner, ei heller blandt de norske (de er ikke mange!) og de utenlandske er mest for seg selv. Jeg er ikke rasist, og har utenlanske venner selv. Noen som har egne erfaringer her?
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2008 #2 Skrevet 7. desember 2008 Kan også legge til at jeg selv vet om utlendinger (asiatere) som selv velger å flytte og skifte skole for å få bedre kvalitet.
Gjest Yvette Skrevet 7. desember 2008 #3 Skrevet 7. desember 2008 Dette er ikke tilfelle overalt i Oslo da! Bor i Oslo og har barn og vi opplever ikke det du sier. Bor på Kjelsås. Det er vel mest i indre by og Oslo øst at det er flertall av fremmedspråklige i skolen.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2008 #4 Skrevet 7. desember 2008 Dette er ikke tilfelle overalt i Oslo da! Bor i Oslo og har barn og vi opplever ikke det du sier. Bor på Kjelsås. Det er vel mest i indre by og Oslo øst at det er flertall av fremmedspråklige i skolen. Så det er flest norske barn på vestkanten og Oslo nord da?
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2008 #5 Skrevet 7. desember 2008 Mine barn går på Kampen skole - en typisk østkantskole, og det er helt topp!! Andelen "innvandrerbarn" er vel ca 40% tror jeg. Mine barn har venner med både norske foreldre og innvandrerforeldre, det funker veldig bra for både dem og oss. De er nok mest sammen med de etnisk norske barna - særlig når det gjelder fritiden, har nok noe med fellestrekk og likheter i kultur og familieliv å gjøre mistenker jeg. Men jeg liker at de går på en skole som ikke er "hvit", de er fortsatt ganske fargeblinde selv om de begynner å bli store nå. Det tar jeg som et stort pluss og en god bagasje å ha for dem i fremtiden at ikke barn med annen hudfarge og kulturbakgrunn er fremmed for dem.
Susan Sto Helit Skrevet 8. desember 2008 #6 Skrevet 8. desember 2008 Så lenge du holder deg unna de strøkene som har veldig høy invandrerprosent, altså groruddalen, sentrum og søndre nordstrand, så er vel andelen norske barn alltid større enn andelen fremmedspråklige. (Selv om mange av de skolene som har mange fremmedspråklige så vidt jeg forstår fokuserer veldig på at alle er et fellesskap, og ingen skal holdes utenfor.) Av egen erfaring anbefaler jeg oslo syd-øst, Manglerud, Lambertseter, Helsfyr o.l.
Gjest Gjest_bø_* Skrevet 8. desember 2008 #7 Skrevet 8. desember 2008 Vi bor på Torshov, og har fått spm om det er mange flerkulturelle der, så jeg leste over klasselistens navn (1-2.klasse) og der er det 8-10% med ikke- norske navn... så ganske så norskt altså, selv om det er øst. Men kan vel være like bra skole om det var motsatt? Uansett veldig fornøyd her, flyttet til byen i sommer og strotrives. Masse flotte bakgårder og parker. Trygdt og godt, blide og sosiale mennesker.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2008 #8 Skrevet 8. desember 2008 Men kan vel være like bra skole om det var motsatt? Kanskje. Men jeg kjenner en norsk gutt som alltid har gått på skole med mange innvandrere og han snakker som en utlending. Altså, det er for så vidt relativt korrekt norsk, men det er gebrokkent og mange tar ham for å være fra et annet land. Jeg hadde drept meg selv før jeg hadde latt noe sånt skje med min egen sønn. Tenk så mange ulemper det fører med seg senere i livet!
Rosalie Skrevet 8. desember 2008 #9 Skrevet 8. desember 2008 Kanskje. Men jeg kjenner en norsk gutt som alltid har gått på skole med mange innvandrere og han snakker som en utlending. Altså, det er for så vidt relativt korrekt norsk, men det er gebrokkent og mange tar ham for å være fra et annet land. Jeg hadde drept meg selv før jeg hadde latt noe sånt skje med min egen sønn. Tenk så mange ulemper det fører med seg senere i livet! Det blir å dra det litt vel mye over en kam, eller hva det heter (kake i huet etter lang arbeidsdag...) Skolen min samboer jobber på har rundt regnet 80% barn med ikke-vestlig bakgrunn, og er blant de skolene i Oslo som scorer veldig bra både på Oslo-prøvene og de nasjonale prøvene både i norsk, engelsk og matte.
Rosalie Skrevet 8. desember 2008 #10 Skrevet 8. desember 2008 Og for øvrig klarer jeg ikke å se at kebab-norsk skal være noe verre enn andre dialekter.
Gjest Gjest_sol_* Skrevet 8. desember 2008 #11 Skrevet 8. desember 2008 Det følger jo litt mer fordommer mot en som snakker gebrokkent norsk, desverre. Vi er kanskje snart i 2009, men fordommene finnes likevel.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2008 #12 Skrevet 8. desember 2008 Og for øvrig klarer jeg ikke å se at kebab-norsk skal være noe verre enn andre dialekter. Nei vel, men enten du liker det eller ikke er det nok en del arbeidsgivere, potensielle kjærester ol. som er uenige.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2008 #13 Skrevet 8. desember 2008 Altså, ærlig talt. Om man vokser opp med norske forelde på Oslos østkant, så blir man ikke å snakke kebab-norsk sånn uten videre. Da er mann antakelig gutt, og en som synes det er kuuuuult å legge til seg en slik vending på sosiolekten. Norske barn på Oslos østkant snakker nok i 99,9% av tilfellene vanlig norsk. Hilsen mamma i Oslo øst.
Anglofil Skrevet 8. desember 2008 #14 Skrevet 8. desember 2008 Jeg hadde en veldig fin oppvekst sør-øst i Oslo. Er glad jeg vokste opp der. Mvh Yvonne
Morgause Skrevet 8. desember 2008 #15 Skrevet 8. desember 2008 Tja, hva med Ullevål Hageby og nordover? Flott og stille område fra Blindern og oppover.
Gjest ts Skrevet 9. desember 2008 #16 Skrevet 9. desember 2008 Hva med Frogner? Jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke har opplevd mye av det fellesskapet man snakker om med fremmedspråklige. Det er vel også eneste forskjellen, ellers er de nokså like norske barn. Og egentlig mer frekke og pågående enn de norske, synes jeg da. Men man blir liksom ikke venner med de. Og det er få norske barn å velge blant. Ser også at jo eldre de blir (videregående) jo mer og mer ligner det en ghetto her...der er nesten bare fremmedspråklige.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2008 #17 Skrevet 9. desember 2008 Altså, ærlig talt. Om man vokser opp med norske forelde på Oslos østkant, så blir man ikke å snakke kebab-norsk sånn uten videre. Da er mann antakelig gutt, og en som synes det er kuuuuult å legge til seg en slik vending på sosiolekten. Norske barn på Oslos østkant snakker nok i 99,9% av tilfellene vanlig norsk. Hilsen mamma i Oslo øst. Sønnen min snakker såkalt kebab-norsk med vennene sine. Men inne med oss og med folk forøvrig snakker han normalt norsk. Og vi bor på et sted som ligger 5 mil utenfor Oslo.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2008 #18 Skrevet 9. desember 2008 Ville aldri kunnet finne på å la et barn vokse opp i Oslo. Kanskje på 60- og 70tall, men ikke i dag. Med mindre dere kan finne et strøk og en skole med et tindrende overtall etnisk norske elever, da.
Susan Sto Helit Skrevet 9. desember 2008 #19 Skrevet 9. desember 2008 Ville aldri kunnet finne på å la et barn vokse opp i Oslo. Kanskje på 60- og 70tall, men ikke i dag. Med mindre dere kan finne et strøk og en skole med et tindrende overtall etnisk norske elever, da. Det finnes det mange av. De aller fleste skoler har faktisk et STOOORT overtall av etnisk norske elever. Det er nemlig fortsatt aller flest etnisk norske i Oslo, uansett hva folk utenbys fra tror. Eneste grunnen til at dette har blitt et tema, er at enkelte steder bor det et veldig stort antall mennesker med minoritetsbakgrunn på et ganske lite område, og der får skolene lett et overtall av elever med minoritetsbakgrunn. Men dette gjelder faktisk et mindretall av steder, og et mindretall av skoler, også i Oslo. Det er også slik at foreldre som oppdager at deres etnisk norske barn går i en klasse med mange minoritetselever velger å bytte skole for sitt barn. Dermed forsterkes denne effekten ytterligere.
Tvilling76 Skrevet 9. desember 2008 #20 Skrevet 9. desember 2008 Vi bor på Torshov, og har fått spm om det er mange flerkulturelle der, så jeg leste over klasselistens navn (1-2.klasse) og der er det 8-10% med ikke- norske navn... så ganske så norskt altså, selv om det er øst. Men kan vel være like bra skole om det var motsatt? Uansett veldig fornøyd her, flyttet til byen i sommer og strotrives. Masse flotte bakgårder og parker. Trygdt og godt, blide og sosiale mennesker. Jeg vokste opp på Torshov og gikk på Sagene skole. (Nå var dette på begynnelsen av 1980- tallet), men i A klassen var det bare norske, i B klassen var det 3 norske og resten pakistanske og i C klassen var det 5 norske og resten marokkanske. Ikke å anbefale!!! På selve Torshov var det ikke mange flerkulturelle, men med fritt skolevalg og mange tilreisende ble det store klikker på nettopp Sagene skole. Jeg hadde også urdu fordi jeg måtte lære å kommunisere med mine medelever. Har nå bosatt oss på Nordstrand og stortrives. Både Grefsen og Nordstrand er å anbefale. Det samme med Oslo Vest. Ikke for å disse noen, jeg har flere flerkulturelle venner, men slik jeg opplevde det på barneskolen så får man avsmak...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå