lulle Skrevet 7. desember 2008 #1 Skrevet 7. desember 2008 Jenta mi har av og til leid en hest en helg, da steller hun den og får lov å ri den. Koster ca. 100 kr dagen. Her en dag kom en av jentene i stallen til datteren min og sa at hun hadde det så travelt med skolen, at hun ikke hadde tid å stelle sin egen hest. Hun tilbød datteren min å stelle hesten annenhver helg for 50 kr pr dag. Hun skulle selvsagt få lov å ri den de helgene hun stellet. Kjenner jeg blir litt provosert av dette... En ting at jenta mi leier en hest, og betaler for det, men når noen trenger hjelp med hesten - ganske mye arbeid- jevnlig, så er det dattern min som skal betale "hun får jo lov å ri hesten" Prøvde å forklare forskjellen for jenta mi, at hun kunne si til jenta i stallen at hun gjerne kunne hjelpe jenta i stallen mot at hun fikk ri, men ikke betale for det. Dette falt ikke i helt god jord. Hva synes dere?
Gjest heste jenta Skrevet 7. desember 2008 #2 Skrevet 7. desember 2008 Jeg er helt enig med tankegangen din. Har selv holdt på mye med hester når jeg var liten og dette var helt vanlig praksis, dessverre... Først når jeg ble eldre og ble flinkere til å ri, ble det omvendt, da ble jeg betalt for å hjelpe til med andres hester.
Gjest M Skrevet 7. desember 2008 #3 Skrevet 7. desember 2008 Det er nok helt vanlig praksis at man betaler for å være forrytter. Vi betaler kr 600,- i måneden for at datteren vår skal få møkke, fore og ri en hest to ganger i uka, samt annen hver lørdag. Hun har flere venner som har hest på for, og prisen er omtrent det samme. Innrømmer at jeg synes det er rart at man skal betale for å møkke (og selvsagt ri litt) men slik er det faktisk!
Gjest Wolfmoon Skrevet 7. desember 2008 #4 Skrevet 7. desember 2008 Jeg har bare hatt hest på helfòr selv, men da hadde jeg selvsagt også alle utgiftene det er å ha hest. Samme prinsippet gjelder også for å ha hest på fòr selv om det bare er deltid, men da senkes selvfølgelig prisen deretter. Om man ikke liker ordningen, så må man rett og slett bare la være å ta del i den. Men det er nå en vanlig ordning både på rideskoler og blant private.
Gjest Skrevet 7. desember 2008 #5 Skrevet 7. desember 2008 (endret) Hun jenta tenker det vel som at hun får den på fòr og da er det som nevnt over vanlig å betale. Skal man jo leie en hest på f.eks en rideskole så koster det jo gjerne et par hundre kroner for en time. Å ha hest på fòr er jo på en måte å prøve-eie en hest på, og 50 kr, eller 600 for saks skyld er jo da ingeting imot hva en hest alt i alt eier. Endret 7. desember 2008 av Gjest
rangi Skrevet 7. desember 2008 #6 Skrevet 7. desember 2008 Det er som flere skriver helt vanlig å betale for å ha hest på for. da jeg var student betalte jeg 500 kr i mnd for å stelle å ri en hest 2 dager i uka. Det er jo egentlig ikke så urimelig, når man tenker seg om; det er dyrt å ha hest og når noen får dele gledene med den, så er det greit at de betaler en symbolsk sum også. 50 kr dagen er jo ikke mye da! Det hadde vært mye dyrere å leie en hest på rideskole, f eks. Når det er sagt, så har jeg forrytter 2x dgl på min hest, og hun betaler ingenting. Hun rir bare, jeg møkker og steller han selv. Men, grunnen til at hun ikke betaler er at hun er mye flinkere til å ri enn meg, så hun trener hesten min på en måte jeg ikke kan. Da får jo jeg betalt for det hvis jeg evt skal selge hesten iog med at han blir mer verdt.
Noli Skrevet 7. desember 2008 #7 Skrevet 7. desember 2008 Jeg har eid flere hester, og det har aldri falt meg inn å ta betalt av fórryttere, synes det er en forkastelig praksis. Tenk om jeg skulle betalt for å vaske andres hus.... Det er helt latterlig.. Jeg ser på det som at fórrytteren min gjør arbeid for meg, og jeg betaler henne ved å la henne ri hesten min.
Gjest Wolfmoon Skrevet 7. desember 2008 #8 Skrevet 7. desember 2008 Mener du Noli at det er feil at man betaler utgifter som mat, stallplass, skoing o.l. hvis man har hest på helfòr også, eller er det greit? For meg blir det liksom samme greia, bortsett fra at man har mindre tid med hesten og derfor også betaler en mindre andel av utgiftene. Når det er sagt så vet jeg at det, spesielt utenfor de store byene der hestemiljøet kanskje er litt mindre, er vanlig at fòrrytter f.eks. bare møkker og forer som "betaling" for å ri hesten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå