Gå til innhold

hvor mye har dere å rutte med?

Anbefalte innlegg

Gjest Marlaut
Skrevet

Ja, da tenker jeg på hvor masse penger du og din familie har "til overs" etter at alle regninger er betalt.

Hvor mye å leve for pr månd??

Altså hvor mye dere bruker på mat, husholdning, klær, bensin, fritid, osv.

(ETTER at ALLE regninger/utgifter er betalt altså.)

Vi er en familie på 2 voksene og 1 barn, og vurderer å kjøpe hus, og med det vi må gi for huset, og dagens rente, så sitter vi igjen med omlag 13.000 kroner pr måned til mat og fritid, klær, osv.

Vi har altid hatt mer enn dette, men har ikke dyre vaner, vi bare har vert flinke til å sløse, og ser at skal vi gjøre dette må vi bli mere bevist på pris, kanskje handle på rema1000 i steden for på meny og ica maxi, kanskje ikke kjøpe brød til 30 kr stk annenhver dag osv.....

Men er det ok å ha ca 13.000 fritt disponibelt til mat, klær fritid osv for en familie på 2 voksene og 1 barn??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1 voksen og 2 , (annehver uke)student og har ca. 10 000 når alt er betalt. Det oppleves veldig knapt.

Skrevet

Skal vi se.

Jobber 35 % (tar litt ekstra når det faller seg slik).

ca 9 tusen i måneden før skatt

2800 i boutgifter

1000 i måneden i gjeld (famile, så det hender jeg betaler 2 tusen en måned, og 0 den neste, alt etter somd et faller seg)

og har av gammel vane fortsatt å betale 50 % skatt, altså ca 4500

Så jeg sitter igjen med ca 500-1000 pr måned til mat og diverse om jeg regner rett her, og har oppspart en buffer i skatten. Klarer meg fint også som singel selv om jeg må være litt obs nå frem til jeg får igjen på skatten.

Et familiebudsjett har jeg aldri håndtert, men jeg tror jeg og X-en hadde fint klart oss på 13 tusen i måneden selv om vi hadde fått barn. I lange perioder bruke vi ca 10.000 på alt (inkludert hus og forsikring +++) uten at vi egentlig tenkte over det. Det kommer alt an på type ferie, alderen på barnet, matvaner, helse, klesvaner osv.

Gjest tralala
Skrevet

Etter at huslånet er betalt sitter vi igjen med 11.000 til å betale andre regninger (barnehage, internett, tv, forsikring, mobil osv), mat, bil osv. Har aldri noe særlig til overs, men heldigvis blir det bedre snart når jeg begynner å jobbe 100%.

Skrevet

Enslig med ett barn.

Sitter igjen med 11000 disponibelt etter at alle utgifter (inkl husleie + studielån) er betalt. Nå satser jeg på å jobbe mye overtid og spare minst 10.000 pr mnd.

Skrevet

8000 i måneden. Vi er en voksen og tre barn/ungdommer over 10 år.

Skrevet

Tja. En student får 8500 i mnd gjennomsnittlig. Realiteten er jo at det er omtrent 6000(litt i overkant). Det er ganske knapt. Så hvis dere er to voksne så blir det 12000- en 8000 kanskje i boutgifter. Det er vel ganske vanlig. Da er det 4000 igjen. Det må jo også spares litt til strøm, men likevel. 13000 Skulle vel være mulig på tre?

Skrevet

Etter at jeg regnet grovt nå (og beregnet en del ekstra til regninger) ser jeg at vi har ca 14 000,- igjen etter at regninger/lån er betalt. Jeg er student og jobber deltid, mens han jobber fullt, og vi eier hus.

Syns det går greit, vi er ikke spesielt gjerrige, og klarer som regel å spare litt. Vi kjøper som regel det vi har lyst på :)

Jeg tror dere greier dere fint :)

Husk at det er mye vanskeligere å få lån om dagen da.. :(

Skrevet

Men attte, er ikke 13000 kroner til mat, klær, bensin, fritidsaktiviteter, for 2 voksene og 1 barn temmeli lite??

Vi er to voksene og sliter med å kolde matbudsjettet under 6500 kr pr mend.........

Skrevet (endret)
Ja, da tenker jeg på hvor masse penger du og din familie har "til overs" etter at alle regninger er betalt.

Vi er en familie på 2 voksene og 1 barn, og vurderer å kjøpe hus, og med det vi må gi for huset, og dagens rente, så sitter vi igjen med omlag 13.000 kroner pr måned til mat og fritid, klær, osv.

Vi har altid hatt mer enn dette, men har ikke dyre vaner, vi bare har vert flinke til å sløse, og ser at skal vi gjøre dette må vi bli mere bevist på pris, kanskje handle på rema1000 i steden for på meny og ica maxi, kanskje ikke kjøpe brød til 30 kr stk annenhver dag osv.....

Men er det ok å ha ca 13.000 fritt disponibelt til mat, klær fritid osv for en familie på 2 voksene og 1 barn??

Det burde absolutt være nok. Vi er 1 voksen og 3 barn og har ca 6500.

Det fungerer akkurat såvidt. (Men her måtte jeg tilføye at barna tilbringer 25% av tiden hos sin far).

Endret av absinthia
Skrevet

Vi er to voksne på heltid og to barn på "deltid" (cirka fire dager annenhver uke). Vi må klare oss på 7000 pr mnd til mat og husholdningsartikler til alle, klær til de voksne (barna får klær via barnebidraget til den som har hovedomsorgen), fritidsaktiviteter osv.

Vi klarer oss på dette, men har det knagert. Fritidsaktiviteter som koster penger er så godt som ikke-eksisterende. Mat kjøper vi stort sett på rema, og passer på å fylle fryseren når det er gode tilbud rundt omkring.

Skulle gjerne hatt noen tusenlapper mer pr mnd, og det får vi i 2009. :)

Skrevet

Vi er to voksne + ett barn. Akkurat nå tror jeg vi sitter igjen med ca 8-10000 totalt etter regninger per måned. Synes det er litt knapt, siden det er vanskelig å spare, men vi har da penger til det vi må + bittelitt til.

Men jeg gleder meg til permisjonen er over, og jeg kommer tilbake til 100% lønn igjen!

Skrevet (endret)

I gjennomsnitt ca. 8-10 000 kr. Har vel igjen mellom 6-8000 når alle regninger er betalt. Jobber ved siden av studiene.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Gjest Gjest_lena_*
Skrevet

13tusen å leva av ETTER at alle regninger er betalt??

Det er vel bra det vel?

Skulle vel holde til mat og klær og ellers ett normalt forbruk.

Vi greier oss fin fint med 11tusen vi, 2 voksene og 1 barn.

Skrevet
Vi er to voksene og sliter med å kolde matbudsjettet under 6500 kr pr mend.........

Seriøst? det er 1625 kroner i uken, det. OVER 200 kroner dagen på mat. Wow! Her er vi en voksen og et barn. I snitt ligger vi på 2500 kroner i måneden på mat.

Har maksimalt 7000 kr å rutte med etter at alt av faste utgifter er betalt. Hovedårsaken er kort nedbetalingstid på huslånet (Forsøker å betale mest mulig). Trenger bare mat, klær, bensin og evt medisiner. Det går fint, det. også :) Blir litt sjokkert over hvor mye folk her sitter igjen med når det faste er betalt. Men er kanskje fordi man er to i samme husstand som jobber.

Skrevet

To voksne, utbetalt 28.000,- hver måned samlet (sånn ca. Student)

Av dette går:

11.000,- til nedbetaling av lån + husleie

600,- til strøm

700,- til forsikring (innbo-, bil-, reise- og livs/uføreforsikring)

4500,- til mat

400,- til busskort

1000,- til bensin, parkering og bompenger

250,- til kabel-tv og bredbånd

500,- til mobil

100,- div abonnement

400,- trening

130,- garasjeleie

Utover dette kommer noen større årlige utgifter som service på bilen, større ting (i år ny tv, i fjor nytt kjøleskap osv), uforutestte utgifter, gaver osv.

Vil anslå at vi i snitt sitter igjen med 4-5000,- i snitt hver måned som går til klær, fornøyelser, ferier og sparing.

Skrevet

Vi er to voksne og snart et barn, og har ca 13500 igjen etter at alle regninger dere betalt, det inkluderer også det vi bruker på mat, vaskemidler osv hver måned.. dvs 13500 igjen til bensin, sparing og fritid.... Hmmm det er en liten vekker... burde vel kanskje ha spart en del mer..... Uansett hadde det ikke vært noe problem å ha igjen 13000 til mat, bensin og fritidsaktiviteter, selv når vi får barn... vi bruker ikke ekstremt mye på mat og slike ting... Men det spørs jo hvor mye dere bruker på bensin osv.... det kan fort bli dyrt hvis dere begge bruker bil til jobb og må kjøre et stykke hver vei.... regner med at dere selv vet best hva dere kan leve for...

Skrevet

Må si jeg synes det er merkelig om dere kan få lån, når jeg som enslig mor med ett barn MÅ ligge på minst 12000 disponibelt pr. måned for å i det hele tatt å få startlån som "vanskeligstilt" fra kommunen...

Skrevet
Må si jeg synes det er merkelig om dere kan få lån, når jeg som enslig mor med ett barn MÅ ligge på minst 12000 disponibelt pr. måned for å i det hele tatt å få startlån som "vanskeligstilt" fra kommunen...

Etter alle faste kostnader er betalt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...