Gå til innhold

Sele når han sitter å spise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår sønn som bli 2 år i april sitter i følge en av assistentene ved avdelingen i barnehagen ikke fint nok ved bordet. De fjortalte meg derfor på fredag at jeg må kjøpe sele slik at de kan stroppe han fast. Føler at det knyter seg i magen på meg når jeg skriver dette og det sam me skjedde når jeg fikk beskjeden. Det går imot hvordan jeg mener ting skal være, selv om jeg skjønner at det er praktisk. Han er aldri stroppet fast når vi spiser, og han spiser fint selv, men han sitter nok ikke til alle de andre barna er ferdige. Det er der jeg tror problemet gjelder.

Synes dere at jeg kan nekte, eller må jeg bare finne meg i dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tvangstrøye på en 2-åring?

Jeg syns du kan nekte, og jeg er 100% sikker på at jeg vlle gjort akkurat det, hvis det var mitt barn det dreide seg om.

Jeg syns du skal ta kampen med barnehagen i dette tilfellet, jeg får ønstblokklandassosiasjoner bare av å lese innlegget ditt.

Lykke til!

Skrevet

Trodde det var litt smart å ha sele når man satt i høy stol jeg.

Sånn at man ikke prøver å klatre ut, detter ned og slår seg.

Skrevet

Vi har brukt seler i stoler på ettåringer som klatrer mye, uten at vi har fått negative tilbakemeldinger på det. Dette er kun av hensyn til barnets sikkerhet, fordi det ofte ikke skal mer til enn å snu seg bort noen sekunder før barnet er på god vei opp av stolen.

En toåring derimot.. hvis de har klart seg uten sele på ham fram til nå, så synes jeg det blir galt at han skal begynne med det nå. Hvis denne forespørselen kom på bakgrunn av at han blir urolig når han er ferdig med å spise, så har de nok urealistiske forventninger til ham. Det er dritkjedelig å sitte å vente på at resten skal bli ferdige, det synes jeg også, og jeg er 28. ;)

Skrevet

Å bruke sele i høy stol er ikke mere tvangstrøye enn å bruke seler i bilstolen. Barnehagen ønsker dette for sikkerhetens skyld. Ikke for å være ekkel mot barnet.

Synes ikke sele skal bli brukt for å tvinge et barn til å sitte stolen. Du bør spørre mer om hva problemet er.

Det kan jo være så enkelt at barnet ditt er urolig i høystolen og personalet er bekymret for at han kan komme ut av stolen hvis de ikke har begge øyne på ham hele tiden.

De fleste høystoler man kjøper har seler montert eller medfølgende.

Skrevet

jeg måtte kjøpe sele til ettåringen min til barnehagen, da hun stadig havnet oppå bordet :ler:

er flere av de små som har det på seg (er bare 07 på avdelingen hennes) og det er jo av sikkerhetsmessige hensyn dette er.

men har han greit seg uten sele til nå s¨ser jeg ikke helt hvorfor han skulle trenge det.

Skrevet (endret)

Sønnen vår på 22 mndr. bruker sele i barnehagen, og han sitter fast med belte rundt magen når han sitter i spisestolen sin hjemme. Han reiser seg i ett sett hvis han ikke sitter fast, så jeg skjønner godt at de vil ha sele på ham. Jeg synes jo også at det er bedre enn at han detter ned og slår seg. Ser ikke at dette er noe problem i det hele tatt.

Han er veldig grei på omtrent alle andre punkter, så vi skjønner ikke hvorfor han synes det er et så stort problem å sitte i ro når han spiser. Men han er veldig aktiv da.

Men synes det var rart at dere må kjøpe sele selv da...

Endret av Arielle
Skrevet

skal spørre de i morgen hva de egentlig mente med at han sitter stygt å spiser. Hvis det er for å så han til å sitte til alle er ferdig så år jeg ikk med på det. Av sikkerhetsmssige grunner kan jeg kanskje klare å gå med på det, selv om han klatrer både inn og ut av stolen uten hjelp veldig fint

Skrevet

Jeg ville nektet!

De aller fleste 2-åringer klatrer nok helt fint opp og ned selv, og har derfor ikke behov for sele av sikkerhetsgrunner.

Høres ut som om det er mest for at han ikke sitter rolig ved bordet til alle har spist. (Som er deres og barnehagens jobb å lære han.)

Min 2-åring er nok like håpløs, men han har ikke brukt sele det siste halvåret.

Gjest Gjest_susi_*
Skrevet

Jobber selv i bhage å det er veldig greit å ha seler på ungene-er ikke like lett å ha øynene på alle de små hele tiden+at når man sitter å spiser må alle sitte til alle er ferdige for om noen får gå ned å leke så vil så klart alle de andre små også ned å leke.

Skrevet
Jobber selv i bhage å det er veldig greit å ha seler på ungene-er ikke like lett å ha øynene på alle de små hele tiden+at når man sitter å spiser må alle sitte til alle er ferdige for om noen får gå ned å leke så vil så klart alle de andre små også ned å leke.

Min erfaring er at dette løses ved å forklare barna reglene. Og hente inn igjen et barn som forsøker å gå ifra.

Har sett at barnehagen har gjort dette på barn fra mellom 1-2 års alder, og det ga seg veldig fort. Dette til tross fro at de da satt på en lav benk, og midt blandt lekeaparatene ute.

Skrevet

det spørs vel på grunnen til selebruken..

min sønn på snart 2 bruker sele i barnehagen og hjemme.. han er en ordentlig klatremus og er oppå bordet på et blunk hvis han er uten sele... Eller så stuper han ut av stolen med hodet først....

Men å bruke sele fordi et barn bare sitter litt urolig synes jeg blir for drøyt..

Skrevet

Minn sønn brukte sele i barnehagen da han begynte der, men da var han 11 mnd. Jeg måtte ikke kjøpe selen selv, barnehagen hadde. Tror ikke jeg hadde gått ut og kjøpt en selv...

Nå er han snart 2 år og bruker ikke selen mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...