Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2008 #21 Skrevet 9. desember 2008 Slutt og feilinformer... Her er et eksempel på selveier med eierskiftegebyr, hvor det ser ut som det urettmessig forsøkes å pådyttes kjøperen: http://www.surf.no/Bolig.aspx/20/Selveier/...IER_med_BALKONG PS: Sett deg inn i ting og ikke lyv om at du jobber innenfor dette området, du gjør bare ts usikker. Unnskyld meg?! Det er rimelig drøyt å anklage meg for å lyve om at jeg jobber innenfor dette området, det har du selvsagt ingen forutsetninger for å si at jeg ikke gjør. Og hva var de linkene dine for noe? Skjønner ikke hva de skulle bevise...
*Terje* Skrevet 9. desember 2008 #22 Skrevet 9. desember 2008 Her var det VELDIG mye rare poster, med utrolig forvirrende svar. Jobber som Eiendomsmegler, og skal prøve å forklare fasiten: - Eierskiftegebyr i selveier betales faktisk veldig ofte av kjøper. Det eneste som legges til grunne her er at megler opplyser om dette i salgsoppgaven under "omkostninger". - Eierskiftegebyr i borettslag ble f.o.m 1. juli 2008 pålagt betalt av selger. Før denne dato var praksisen lik som beskrevet over, hvor kjøper betalte gebyret som opplyst i salgsoppgaven. - Dokumentavgift er nevnt i tråden, betales av kjøper; 2,5% av salgssum. - Borettslagsleiligheter er fritatt for dokumentavgift. - Eierskifteforsikring er også nevnt, og denne betales av selger.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2008 #24 Skrevet 9. desember 2008 Unnskyld meg?! Det er rimelig drøyt å anklage meg for å lyve om at jeg jobber innenfor dette området, det har du selvsagt ingen forutsetninger for å si at jeg ikke gjør. Og hva var de linkene dine for noe? Skjønner ikke hva de skulle bevise... nei, tydelig at du ikke skjønenr så mye... Men du må slutte å lyve på deg at du er o bransjen, det kan føre til at ts velger å tro på tullet ditt... Heldigvis har Terje kommet på banen nå, og det han skriver er helt korrekt. Det finens eierskiftegebyr både for selveier og i andre typer sameie (borettslag). TS: Sto det i salgsoppgaven om eierskiftegebyret eller ikke?
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2008 #25 Skrevet 10. desember 2008 nei, tydelig at du ikke skjønenr så mye... Men du må slutte å lyve på deg at du er o bransjen, det kan føre til at ts velger å tro på tullet ditt... Heldigvis har Terje kommet på banen nå, og det han skriver er helt korrekt. Det finens eierskiftegebyr både for selveier og i andre typer sameie (borettslag). TS: Sto det i salgsoppgaven om eierskiftegebyret eller ikke? Og jeg spør da igjen hva jeg har sagt som er tull eller løgn? Det jeg har sagt hele veien er at den nye loven som pålegger selger å betale eierskiftegebyr ikke gjelder selveier, og at det her fremdeles er avtalefrihet. Siden du var glad for at Terje har kommet på banen og skriver korrekte ting, så siterer jeg gjerne ham: - Eierskiftegebyr i selveier betales faktisk veldig ofte av kjøper. Det eneste som legges til grunne her er at megler opplyser om dette i salgsoppgaven under "omkostninger". [...] - Eierskiftegebyr i borettslag ble f.o.m 1. juli 2008 pålagt betalt av selger. Før denne dato var praksisen lik som beskrevet over, hvor kjøper betalte gebyret som opplyst i salgsoppgaven. Dette er jo nøyaktig det jeg har sagt. Så om du kan slutte å kalle meg løgner nå, så ville jeg satt pris på det!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå