Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da vi kjøpte leilighet for to mnd siden stod det i kontrakten at vi (kjøper) skulle betale eierskiftegebyret.

Når jeg leser på nef.no ser jeg at det i utgangspunktet er selger som skal betale gebyret, med mindre partene avtaler noe annet.

Det ble aldri diskutert om hvem av oss skulle betale, vi bare fikk vite at vi skulle gjøre det.

Kan vi kreve at selger skal dekke dette eller har vi "avtalt" at vi skal betale siden vi har skrevet under kjøpekontrakten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står det noe om dette i salgsoppgaven? Jeg mener det er gjort på feil måte fra meglers side. Det er full avtalefrihet, men ikke i forhold til slike gebyrer. Kontakt megler.

Skrevet

På selveier er det avtalefrihet, mens på andelseier må selger betale. Du var nok litt sløv da kontrakten ble skrevet. Det koster deg noen tusen unødvendige kroner, men du gjør neppe samme feilen en gang til.

Skrevet

simba: var det selveier eller andelsleilighet du kjøpte?

Skrevet
simba: var det selveier eller andelsleilighet du kjøpte?

Det er selveier, sorry glemte å få det med...Jeg føler meg lurt, det er første gang jeg kjøper leilighet, ikke så lett å vite alt...Synes det er rart at man må kunne sånne ting selv egentlig. tenker at neste gang jeg skal kjøpe legger jeg inn forbehold om at selger må betale gebyret.

Skrevet
Det er selveier, sorry glemte å få det med...Jeg føler meg lurt, det er første gang jeg kjøper leilighet, ikke så lett å vite alt...Synes det er rart at man må kunne sånne ting selv egentlig. tenker at neste gang jeg skal kjøpe legger jeg inn forbehold om at selger må betale gebyret.

Hvem andre enn en selv har ansvar for at man får greie på ting? Makan til ansvarsfraskrivelse... Og i tillegg så har ikke selger/megler gjort noe galt i denne saken.

Skrevet

Når det er selveier så er det jo avtalefrihet, så skjønner ikke hva du sutrer for. Men om dette er så ille så får du heller legge inn bud med dette forbudet ditt da...

Skrevet
Når det er selveier så er det jo avtalefrihet, så skjønner ikke hva du sutrer for. Men om dette er så ille så får du heller legge inn bud med dette forbudet ditt da...

Unnskyld, forbehold skulle det selvsagt være!

Skrevet

Men du blander kanskje eierskiftegebyr med dokumentavgift her? Det er kun dokumentavgift på selveierleiligheter (såvidt meg bekjent) og dette skal kjøper betale.

Skrevet (endret)
Hvem andre enn en selv har ansvar for at man får greie på ting? Makan til ansvarsfraskrivelse... Og i tillegg så har ikke selger/megler gjort noe galt i denne saken.

Dette var et unødvendig svar wadjet. Man kan ikke forvente at en boligkjøper vet absolutt alt som er å vite, slike ting som dette er det svært vanlig å bomme på. Veldig synd for ts at det var slik, og jeg ville også ha følt meg litt lurt om det ikke var nevnt allerede i salgsoppgaven, men kom som en overraskelse på kontraktsmøtet.

Endret av Trampe
Skrevet
Kjære TS:

DU HAR EN SAK!!! Ring megler i morgen, nekter han så tar du kontakt med avdokat: her er beviset på at selger, ikke kjøper. skal betale eierskiftegebyret:

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=522259

Det du siterer gjeld borettslagsleil, ikkje sjølveigar så vidt eg forstår. Og ts meiner vel avgifta som sjølveigarar må ut med?

Skrevet
Det du siterer gjeld borettslagsleil, ikkje sjølveigar så vidt eg forstår. Og ts meiner vel avgifta som sjølveigarar må ut med?

Neida, dette gjelder alle typer, både selveier og andel, les hele saken :)

Skrevet

ts mener eierskiftegebyr, som hun skriver. Ikke dokumentavgift.

Selger skal betale eierskiftegebyr, ny lov fra 1. juli i år.

Skrevet

Selvsagt er det eier som betaler eierskifteforsikring...det er jo også mest i eierens interesser.

Skrevet

Jeg har lest hele saken og selveier nevnes ikke en eneste gang. Det refereres til en endring i borettslagsloven. Jeg antar at forhold rundt selveiende boliger ikke blir berørt av denne loven.

Men såklart, er jo godt mulig at det reguleres av en annen lov som også er endret.

Skrevet
Selvsagt er det eier som betaler eierskifteforsikring...det er jo også mest i eierens interesser.

ikke eierskifteforsikring, det er noe annet enn eierskiftegebyr

Skrevet
Kjære TS:

DU HAR EN SAK!!! Ring megler i morgen, nekter han så tar du kontakt med avdokat: her er beviset på at selger, ikke kjøper. skal betale eierskiftegebyret:

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=522259

ts mener eierskiftegebyr, som hun skriver. Ikke dokumentavgift.

Selger skal betale eierskiftegebyr, ny lov fra 1. juli i år.

Du tar feil, dette gjelder kun borettslag, ved selveier så er det fremdeles avtalefrihet. Og jeg jobber med dette, så det vet jeg.

Skrevet
Du tar feil, dette gjelder kun borettslag, ved selveier så er det fremdeles avtalefrihet. Og jeg jobber med dette, så det vet jeg.

Slutt og feilinformer... Her er et eksempel på selveier med eierskiftegebyr, hvor det ser ut som det urettmessig forsøkes å pådyttes kjøperen:

http://www.surf.no/Bolig.aspx/20/Selveier/...IER_med_BALKONG

PS: Sett deg inn i ting og ikke lyv om at du jobber innenfor dette området, du gjør bare ts usikker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...