MarianneE Skrevet 6. desember 2008 #1 Skrevet 6. desember 2008 Vesla på halvannet har hatt feber mellom 38 og 39 i feber i et døgn nå, og har kastet opp en gang. Lite interessert i noe mat, men noe går ned. Hun drikker litt, men skulle helst hatt i henne mer. Formen går litt opp og ned, og hun har vært utrolig sutrete idag. Forkjølelse, feber og oppkast er jo egentlig ikke no big deal, men når kontakter man egentlig legevakta?
Gjest Miley Skrevet 6. desember 2008 #2 Skrevet 6. desember 2008 Hvorfor legevakten, hvorfor ikke ringe fastlegen? Jeg ville vel ringt legen etter tre dager med høy feber som ikke viste tegn til å gå ned. Dersom ungen ikke drikker noe er det og greit å kontakte lege vil jeg tro. Slik som du beskriver det ville jeg bare sett det an, å heller ringt legen min om det ikke gikk over innen noen dager.
Gjest Pet Skrevet 6. desember 2008 #3 Skrevet 6. desember 2008 Det er jo bare ringe legevakta. Smartere enn å poste innlegg her når man er bekymret for ungen sin.
MarianneE Skrevet 6. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 6. desember 2008 Det er jo bare ringe legevakta. Smartere enn å poste innlegg her når man er bekymret for ungen sin. Joda, men nå mener ikke jeg at det er grunnlag for noe legebesøk enda. Om feberen ikke endrer seg til i morra kveld e.l. så vil jeg nok vurdere det. Lurte bare på om det er noen "regel" for hva barnets tilstand skal være først...
Gjest Miley Skrevet 6. desember 2008 #5 Skrevet 6. desember 2008 Det er jo bare ringe legevakta. Smartere enn å poste innlegg her når man er bekymret for ungen sin. Legevakten blir nedringt av mødre som er bekymret. Legevakten er til akutt syke mennesker, ikke babyer med litt feber
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2008 #6 Skrevet 6. desember 2008 Tre dager med feber er en vanlig regel. Kontakt også lege hvis hun kaster opp ofte og ikke får i seg drikke. Barn kan lettere bli dehydrert . Hvis hun har nedsatt allmenntilstand -veldig slapp, gir lite respons, smerteplaget. Og hvis hun blir stiv i nakken eller får utslett som ikke forsvinner hvis du trykker et glass mot huden. Det viktigste er å tilby drikke ofte. Og gi henne masse kjærlighet. Hvis du er bekymret så ring til legevakten. De er der for dere og det er bedre å ringe en gang for mye. God bedring til jenta di!
Gjest Pet Skrevet 6. desember 2008 #7 Skrevet 6. desember 2008 Legevakten blir nedringt av mødre som er bekymret. Legevakten er til akutt syke mennesker, ikke babyer med litt feber Jo, men de svarer som regel greit på spørsmål. Er man alvorlig bekymret for babyen sin, ville jeg heller ringt dit enn å spørre her.
A.P.Katt Skrevet 6. desember 2008 #8 Skrevet 6. desember 2008 Hvor gammelt er barnet ditt? Har du gitt febernedsettende? Om barnet ditt kvikner til da kan du ta det med ro! Fant en link her som du kan lese: http://www.helsenytt.no/artikler/syktbarn.htm
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2008 #9 Skrevet 6. desember 2008 Har du gitt febernedsettende? Om barnet ditt kvikner til da kan du ta det med ro! Jeg har ikke gitt febernedsettende før feberen har vært over 39.
MarianneE Skrevet 6. desember 2008 Forfatter #10 Skrevet 6. desember 2008 Hun fikk en paracet stikkpille da hun ble stelt for natten, spiste en halv skive, drakk litt juice/vann blanding og skrek i senga av og på i 45 minutter. Takk til deg som linket til kjempe informativ artikkel. Forøvrig er jeg ikke så bekymret, det er "bare" vanlig forkjølelse og feber. Lurte bare som nevnt på om det var en form for huskeregel for når en skal kontakte lege. Har nemlig mest tro på at ting går over av seg selv. Kroppen har på en måte godt av å være litt syk, selvom det føles ikke akkurat godt....
Umuriel Skrevet 6. desember 2008 #11 Skrevet 6. desember 2008 Tre dager med feber eller ved mistanke om dehydrering (tørre bleier, innsunkne øyne, mindre elastisitet i huden).
la Flaca Skrevet 7. desember 2008 #12 Skrevet 7. desember 2008 Legevakt ringer man når man har et akutt problem, ellers kontakter man fastlegen. Med mindre det er helg og man ikke syns det er trygt å vente til mandag. Jeg har ringt legevakt når ungene har hatt over 40 i feber og jeg ikke får den ned tilstrekkelig med paracet. Har fått beskjed på vakttelefonen før at får man ikke feberen ned på 38 med paracet er det best å ta en tur på legevakta. Man tar ingen sjanser med små barn. Ellers går det også på allmenntilstand. Er ungen veldig slapp og tørr i bleiene i flere dager kan det være nødvendig å få undersøkt det, små kropper blir fort dehydrert. Ved diaré i kombinasjon med feber må man være veldig forsiktig. God bedring til lillebarnet. Vær obs på ørebetennelse og urinveisinfeksjon, som noen ganger må behandles. Kjempefint at hun spiser litt og får i seg drikke. Du må gjerne blande saft eller tilsette noe annet i vannet for å få henne til å drikke mer. Husker jeg pleide å lage fruktdrikker (smoothies) av frukt og vann da de ar i den alderen. Gikk alltid ned, og hadde masse vitaminer og væske.
Dåsa Skrevet 7. desember 2008 #13 Skrevet 7. desember 2008 Jeg har ikke gitt febernedsettende før feberen har vært over 39. Dersom kroppstemp. til vanlig er lavere enn 37-37,5 er dette veldig høyt. Det finnes en del mennesker som har temp. på 36-36,5 også.
Umuriel Skrevet 7. desember 2008 #14 Skrevet 7. desember 2008 Jeg gir heller ikke febernedsettende før vi nærmer oss 39 grader. Han er som regel i toppform til temperaturen bikker 38,5. Da begynner han å bli slapp. Barn tåler mer feber enn voksne, og feberen har tross alt en funksjon i kroppen, nemlig å bidra til å ta knekken på virus og bakterier. Da er det greit å ikke gi febernedsettende ved det minste tegn til feber.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2008 #15 Skrevet 7. desember 2008 Jeg gir heller ikke febernedsettende før vi nærmer oss 39 grader. Han er som regel i toppform til temperaturen bikker 38,5. Da begynner han å bli slapp. Barn tåler mer feber enn voksne, og feberen har tross alt en funksjon i kroppen, nemlig å bidra til å ta knekken på virus og bakterier. Da er det greit å ikke gi febernedsettende ved det minste tegn til feber. Min eldste datter fikk feberkramper allerede ved 38,5 grader, og da var hun i elendig form, nesten ikke mulig å få kontakt med. Der var det febernedsettende (og av og til krampestillende) for alle penga. Men de andre to hadde helt normalt litt feber ved virusinfeksjoner, uten at de tok "skade". Ikke ha for mye klær eller dyne på febervarme barn, det var vel en regel vi fant ut i løpet av førstemanns par første leveår.
Umuriel Skrevet 7. desember 2008 #16 Skrevet 7. desember 2008 Feberkramper oppstår gjerne når feberen har steget for fort. Men som sagt så er det bedre å se an barnets form enn å sette en eksakt febergrense før en gir febernedsettende.
Chiquita Skrevet 7. desember 2008 #17 Skrevet 7. desember 2008 Men som sagt så er det bedre å se an barnets form enn å sette en eksakt febergrense før en gir febernedsettende. Febernedsettende gir jeg når jeg ser at barnet tydelig plages mye. Jeg har gitt paracet på 38,0 og jeg har latt være å gi paracet på 39,9 (gir alltid paracet når det bikker 40,0) Barnets almenntilstand er mye viktigere enn å sette en "grense" for når man kan bruke paracet eller ikke
amyrlinn Skrevet 7. desember 2008 #18 Skrevet 7. desember 2008 Jo, men de svarer som regel greit på spørsmål. Er man alvorlig bekymret for babyen sin, ville jeg heller ringt dit enn å spørre her. legevakten har også en linje en kan ringe for medisinske råd slå opp på gule sider så finner en det de er veldig hjelpsom. en lege eller sykesøster som svarer på spørsmål/ene dine
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2008 #19 Skrevet 9. desember 2008 Tre dager med feber er en vanlig regel. Kontakt også lege hvis hun kaster opp ofte og ikke får i seg drikke. Barn kan lettere bli dehydrert . Hvis hun har nedsatt allmenntilstand -veldig slapp, gir lite respons, smerteplaget. Og hvis hun blir stiv i nakken eller får utslett som ikke forsvinner hvis du trykker et glass mot huden. Det viktigste er å tilby drikke ofte. Og gi henne masse kjærlighet. Hvis du er bekymret så ring til legevakten. De er der for dere og det er bedre å ringe en gang for mye. God bedring til jenta di! Flott svar!
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2008 #20 Skrevet 9. desember 2008 Jo, men de svarer som regel greit på spørsmål. Er man alvorlig bekymret for babyen sin, ville jeg heller ringt dit enn å spørre her. PS: Les hva Marianne forsøker å banke inn i hodet ditt: Hun er ikke alvorlig bekymret for barnet. (ennå i all fall) Da hadde hun jo ringt legevakten...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå