Gå til innhold

Julekaker for diabetikere

Lilith

Anbefalte innlegg

Jeg skulle så gjerne bakt noen julekaker til faren min som er diabetiker! Jeg vet det finnes oppskrifter på nettet, men jeg er ute etter oppskrifter som noen har testet og godkjent.

Har du noen å anbefale? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skulle så gjerne bakt noen julekaker til faren min som er diabetiker! Jeg vet det finnes oppskrifter på nettet, men jeg er ute etter oppskrifter som noen har testet og godkjent.

Har du noen å anbefale? :)

Min mor har diabetes, men hun spiser ikke "spesialkaker" av den grunn :) Vist hun vet at det blir en del kakespising, så tar hun seg bare et skudd insulin. Men du kan jo erstatte sukkeret i deigene med kunstig sukker? Husker ikke helt hva det heter, men det er i et stort slags glass, med blå skrutopp. De selger det i alle dagligvarebutikker :) Mamma brukte det mye før, og det smaker like godt som vanlig sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Pappa har ikke mulighet til å sette ekstra skudd med insulin. Har forsøkt å erstatte sukkeret i noen vanlige oppskrifter med Splenda, med varierende hell ...

Tar gjerne i mot flere tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Man kan få kjøp både sukrin sukker og sukrin melis på de fleste helsekost butikker som fungerer som en bar erstaning for vanlig sukker og melis i kaker og bakst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I kaker som det er mye sukker i, går det ikke alltid å bytte ut med "juksesukker" fordi det ikke gir samme konsistens eller kjemiske effekt på deigen. Kommer litt an på hva slags deig det er, og hva slags sukkererstatning du bruker. Sukrin er vel såvidt jeg vet det beste alternativet til deiger med mye sukker. :)

En venninne av meg har laget flere av oppskriftene på denne siden, blant annet marsipanen og "syv slag". Har smakt de - kan så absolutt anbefales! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukrin har omtrent samme konsistens som sukker og kan derfor langt på vei erstatte sukker sammenlignet med for eks. splenda. Det finnes også melis laget av sukrin som passer blant annet til kransekake og marsipan.

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...