Gå til innhold

Mobbing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Gutten vår er sammen med noen andre gutter og disse + gutten vår mobber et annet barn. Hva gjør vi med dette? Hører bare historier om mobbeoffere, aldri om mobberne. Hva og hvordan skal vi gå frem? Dette er 10 til 12 åringer. Mobbingen er både fysisk og verbalt. Noen mener at straff ikke hjelper? Bare snakk? Fjerning av goder? Jeg vet ikke hvordan jeg skal gripe fatt i dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første du bør gjøre er å ta kontakt med de andre foreldrene, for sammen å legge en plan om hvordan dere skal få stopp på dette. Står dere samlet, er det mye lettere å få stoppet dette. Og dette er noe dere skal stoppe

Skrevet

Ta også kontakt med foreldrene til gutten som blir mobbet, og be de også spille på lag med dere. Dere ønsker jo å få stoppet dette alle sammen, og det beste dere kan gjøre er å vise guttene at dere ikke aksepterer slik oppførsel.

Skrevet

Vi har tatt kontakt med foreldrene til den andre gutten, men likevel. Hvordan skal vi stoppe dette?? Noe konkret?

Skrevet

Vanskelig å gi råd sånn over nett, når man ikke vet så mye om detaljer. Men du kan kanskje forhøre deg her: http://saf.uis.no/

Du bør kanskje snakker med skolen også, skjer mobbingen der også.? Kanskje du kan få litt hjelp der?

Håper dere får løst opp i dette kjapt.

Lykke til.

Skrevet

Få gutta til å møte opp med alle foreldre til stede og unnskylde seg foran han som er mobba. flauere går det ikke an å få det så for å unngå at det skjer igjen så kanskje de holder seg unna? Og la mobbeofferet få lov å fortelle hvordan han følte seg så de hører på. "Gni" det inne at han blir lei seg og trist når han blir behandlet sånt, og spør dem om de ville likt om han gjorde dette tilbake mot dem. Få dem til å rett og slett tenke over hvordan det må føles å være ham.

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

Jeg mener man bør gi barnet som mobber dårlig samvittighet og få det til å angre. Prøv å få det til å si unnskyld til det barnet som blir mobbet, og hvis finner ut/ser at han unnskylder seg så må dere gi han masse positive tilbakemeldinger. Husk å forklare at i vår familie tar vi vare på andre medmennesker og hjelper dem som trenger det.

Kan også være lurt å forklare at noen barn har det vanskelig hjemme og ikke alle foreldre er like flinke til å gi ros til barna. Forklare om hva selvtillitt er, og hvordan det virker. Kan også være lurt å forklare om hva som kan skje hvis et mobbeoffer tar selvmord, og hvor vondt det kan være for alle etterpå.

Selvsagt må man avpasse skremmende forklaringen etter hva barnet takler å motta og barnets modenhet. Men litt skremming er nok sunt.

Prøv å utvikle et vennskaps forhold mellom barnet ditt og offeret. Snakk om saken og forklar at alle mennesker uansett alder, kjønn og kropp er like mye verdt.

Dette innlegget kunne vært milelangt, bare å prate om likeverd o.s.v....

Skrevet (endret)

Hvis dette er i tilknytning til skolen, kan dere snakke med lærer og evt. rektor der? De skal ha erfaring med slikt, og bør ha en beredskapsplan klar for slike tilfeller.

Jeg vil dessuten si at det er flott at du ikke lukker øynene for dette, men at du ønsker å gripe tak i det.

Og så tenker jeg på en hel del ting du kan si og gjøre med ditt eget barn, men dette andre barnet vil antakeligvis fortsatt bli mobbet, og jeg tenker dermed at du bør ta initiativ til å gjøre noe med hele situasjonen. Og dermed også involvere de andre foreldrene, slik andre har nevnt.

Endret av Vera Vinge
Skrevet
Få gutta til å møte opp med alle foreldre til stede og unnskylde seg foran han som er mobba. flauere går det ikke an å få det så for å unngå at det skjer igjen så kanskje de holder seg unna? Og la mobbeofferet få lov å fortelle hvordan han følte seg så de hører på. "Gni" det inne at han blir lei seg og trist når han blir behandlet sånt, og spør dem om de ville likt om han gjorde dette tilbake mot dem. Få dem til å rett og slett tenke over hvordan det må føles å være ham.

For guds skyld ikke gjør dette iallefall... Det vil bare forverre mobbingen...

Snakk med kontaktlærer, evt. miljøterapeut hvis disse guttene går på samme skole. Der har de handlingsplan mot mobbing. Hvis mobbingen foregår på fritiden, er det mest sannsynlig også mobbing på skolen...

Gjest tingeling ikke innlogget
Skrevet

Hadde det vart mitt barn hadde jeg nok tatt en skikkelig alvorsprat og sagt at dette er helt og fullstendig uakseptabelt. Jeg hadde snakket med ham om hvordan han selv önsket å bli behandlet og gjort en avtale om at han skulle vaere slik mot den andre gutten. Brudd på avtalen hadde medfört fullstendig fjerning av goder (TV, utetid, osv osv). Jeg hadde også snakket med ham om hvordan han kunne stoppe mobbingen hvis andre barn fortsatte, og hvor utrolig feigt det er å mobbe. Jeg hadde heller ikke lagt skjul på at jeg var skikkelig forbannet.

Samtidig hadde jeg snakket med foreldrene til gutten som mobber og avtalt at de skulle gi beskjed med en gang hvis det fortsatte. Men jeg hadde ikke fortalt min sönn om denne avtalen siden mobberne da kan true mobbeofferet til taushet.

Jeg synes ofte at vi i vårt pedagogiske samfunn slår alt for lite hardt ned på mobbing. Man kan ikke tvinge barn til å väre venner, men man kan tvinge dem til å oppföre seg pent mot hverandre.

Tingeling

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...