Gå til innhold

Sjefen min tror ikke at jeg er syk

Gjest oppgitt

Anbefalte innlegg

Gjest oppgitt

Lang historie kort: jeg har vært syk lenge, og jeg fikk vite at sjefen min stillte spørsmålstegn for årsaken til mitt fravær til en annen kollega bak min rygg. Til meg personlig har han aldri spurt om noe som helst.

Jeg syns slikt er et grovt overtramp og veldig alvorlig. Hva ville dere gjort i en slik situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lang historie kort: jeg har vært syk lenge, og jeg fikk vite at sjefen min stillte spørsmålstegn for årsaken til mitt fravær til en annen kollega bak min rygg. Til meg personlig har han aldri spurt om noe som helst.

Jeg syns slikt er et grovt overtramp og veldig alvorlig. Hva ville dere gjort i en slik situasjon?

Stillte spørsmålstegn ved hva, at du egentlig er syk? Isåfall veldig alvorlig, mulig jeg ville pratet med fagforening om det for å høre hvordan jeg skulle forholdt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Stillte spørsmålstegn ved hva, at du egentlig er syk? Isåfall veldig alvorlig, mulig jeg ville pratet med fagforening om det for å høre hvordan jeg skulle forholdt meg.

Jeg svarer litt vel sent, men denne tråden traff meg i hjertet. Jeg kom i konflikt med sjefen min pga nettopp dette. Både sjefen og kona, som mener hun har en jobb, er grusomme på å holde på penger. Så da jeg kom med min første sykmelding var det ingen sympati å få. For det første holdt sjefen min igjen sykepengene, for det andre skulle han ha en samtale med meg. Der presterte han å anklage meg for å stjele penger!!! Jeg studerer og jobber derfor deltid (fast 30 timer i mnd) hvor jeg før jobbet heltid. Jeg har jobbet samme plass i snart tre år og dette var min første sykmld. Han påstod at STUDIET slet meg ut og at jeg i stedet kunne sagt i fra at jeg ikke kunne jobbe... HALLO!? For det første har ikke sjefen noen som helst rett til å spørre om sykmeldingen. Jeg bor i Norge og har krav på sykepenger når jeg først sykmelder meg. Men i hvertfall, jeg var sykmeldt fra både studier og jobb. Greit nok, jeg kunne sagt i fra at det ikke passet å jobbe fremover, men jeg er student og trenger de pengene. Jeg har kommet frem til at jeg må jobbe minst 30 timer i mnd for å klare alle utgifter med en husleie på 5000kr. (Her virker det som en smart løsning å sykmld meg for å FÅ pengene) Greia er at hadde jeg vært frisk, hadde jeg jobbet... Jeg var syk og sykmeldt og hadde ikke mulighet til å jobbe, jeg har krav på de pengen.

Hele dette "møtet"/"samtalen" gikk virkelig rett vest. Kona til sjefen kom inn og begynte å slenge drittkommentarer bak meg og sjefen sa ingenting på det at hun bare kom inn uten å banke på eller det at hun begynte å slenge dritt. Hun ville ikke gå ut da jeg sa jeg ikke ville snakke med henne, heller ikke da jeg ba henne gå ut og ikke da jeg til slutt ropte at hun skulle gå ut gikk henne.

Jeg kunne ha skrevet side opp og side ned, med det er begrenset hvor mange som gidder å lese dette. Uansett. På jobben min er sykmelding ikke "lov" og alle som kommer med det blir baksnakket. Jeg har hørt mang en gang at ... er sykmeldt uten gyldig grunn. Folk kommer på jobb i frykt for å bli baksnakket selv om de burde vært hjemme i sengen... Jeg er dritt lei alt pengegnieriet dems og nå sa jeg til slutt i fra. Jeg har mange medarbeidere i ryggen og for min del gjør det ingenting om jeg mister jobben. Jeg slutter uansett, for jeg klarer ikke å jobbe for en sjef som ikke behandler meg med respekt og lar kona valse rundt og slikke alle oppetter ryggen for så å gå rundt hjørnet og baksnakke alle og en hver.

Det frister noe enormt å legge ut både sjefen, kona og arbeidsplassen min her, men jeg vet det ikke kommer noe godt ut av internetthetsing. Jeg har nemlig respekt for folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det frister noe enormt å legge ut både sjefen, kona og arbeidsplassen min her, men jeg vet det ikke kommer noe godt ut av internetthetsing. Jeg har nemlig respekt for folk!

Det som kan komme ut av internethetsing er at du kan bli anmeldt for ærekrenkelse. Spiller ingen rolle hvor drittsekker de er, men det er strenge regler for sånt.

Man har krav på sykepenger, så lenge man leverer sykemelding så skal ikke arbeidsgiver stille spørsmålstegn. Er h*n i tvil om situasjonen, så skal spørsmål rettes til den det gjelder, det skal ikke snakkes bak ryggen. Svært uprofesjonellt.

Selv valgte jeg å være åpen om min egen helsesituasjon og hadde et møte med sjefen, noe jeg gjorde for å unngå misforståelser, og evnt forklare hvorfor innsatsen ikke var på topp. Litt senere ble det 100% langvarig sykemelding, og jeg fikk vite at han hadde diskutert fraværet mitt i negativ forstand, og beskyldt meg for å ikke være syk. Alt dette bak ryggen min. Fagforeningen steila, og jeg sitter fortsatt og lurer på om det er verdt å konfrontere han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tidligere sjef fikk en medarbeider til å kjøre rundt i nabolaget til sine sykmeldte ansatte for å se om de var utenfor husets fire vegger. Da var de menlig pr.definisjon ikke syke. Neste skritt var så å ta kontakt med bedriftens IA-konsulent hos NAV og fortelle om sin mistanke om trygdemisbruk. Resultatet ble katastrofalt for en av de ansatte, arbeidsmiljøet ble fryktelig dårlig og sykefraværet ble selvsagt enda høyere.

Og ja, det ble tatt opp med tillitsmannsapparatet, men man kom ingen vei. Sjefen sitter trygt i sin stilling :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest turnuslege
Man har krav på sykepenger, så lenge man leverer sykemelding så skal ikke arbeidsgiver stille spørsmålstegn. Er h*n i tvil om situasjonen, så skal spørsmål rettes til den det gjelder, det skal ikke snakkes bak ryggen. Svært uprofesjonellt.

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Arbeidsgiver har lov til å tvile og kreve legeerklæring også i egenmeldings perioden dersom han/hun mistenker at arbeidstaker ikke er syk.

Men det skal selvsagt ikke snakkes bak ryggen på noen, arbeidsgivere skal ikke snakke om sine arbeidstakerer.

Innen 6 uker av sykemeldingen skal arbeidsgiver og arbeidstaker møtes for å diskutere hva som kan/skal gjøres for at arbeidstaker skal komme tilbake i jobb.

Senest innen 12 uker skal det være et oppfølgingsmøte.

Ved 6 måneder skal arbeidsgiver, arbeidstaker og NAV møtes.

Det skal hele tiden være tett kontakt mellom arbeidsgiver, arbeidstaker og NAV for å få arbeidstaker tilbake i jobb så fort som mulig.

Legen skal ikke skrive ut sykemelding for mer enn 2 uker slik at det hele tiden er en kontinuerlig vurdering av arbeidsevne. Eneste unntak som kun sjelden skal brukes er dersom det er innlysende at arbeidtaker ikke kan jobbe etter 2 uker.

Arbeidsgiver kan tvile på sykdom og kan ta dette opp med arbeidstaker, men slikt skal ALDRI diskuteres bak ryggen. Den eneste arbeidsgiver kan diskutere dette direkte med er NAV og evnt lege dersom arneidtaker åpner for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først og fremst...DIN ARBEIDSGIVER HAR INGEN RETT til å betvile din sykdom, da han ike har noe krav om å få vite hvordan syk du er! Se på sykemeldingen din, og du vil se at det er kun den du har selv som det skal stå på.Må si jeg blir rimelig irritert når jeg hører hva du sier.En arbeidsgiver som trer frem slik, ville jeg ha meldt ifra om. Du er sikkert ikke den første og sikkert ikke den siste.Hvordan skal du klare å trives i en jobb hvis din sjef skal fly rundt sånn?Nei det arbeidsforholdet der høres ut som om er ødelagt for alltid.For en drittsekk, og ingen god sjef iallefall. Tupp han i ræva!!!! GRRRRR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst...DIN ARBEIDSGIVER HAR INGEN RETT til å betvile din sykdom, da han ike har noe krav om å få vite hvordan syk du er! Se på sykemeldingen din, og du vil se at det er kun den du har selv som det skal stå på.Må si jeg blir rimelig irritert når jeg hører hva du sier.En arbeidsgiver som trer frem slik, ville jeg ha meldt ifra om. Du er sikkert ikke den første og sikkert ikke den siste.Hvordan skal du klare å trives i en jobb hvis din sjef skal fly rundt sånn?Nei det arbeidsforholdet der høres ut som om er ødelagt for alltid.For en drittsekk, og ingen god sjef iallefall. Tupp han i ræva!!!! GRRRRR

Tror ikke du helt vet hva du snakker om, en arbeidsgiver har rett til å betvile sykdom. Arbeidsgiver kan også kreve ekstra dokumentasjon eller nekte utbetaling i egenmeldingsperioden.

§ 8-25. Unntak fra retten til å nytte egenmelding

En arbeidsgiver kan etter skriftlig melding nekte arbeidstakere retten til å få sykepenger på grunnlag av egenmelding dersom turnusordninger, reiserute eller lignende medfører at det ikke er mulig for arbeidstakerne å møte på arbeid umiddelbart etter et sykefravær.

§ 8-26. Egenerklæring

Arbeidsgiveren kan kreve at arbeidstakeren skriftlig bekrefter en muntlig egenmelding etter at han eller hun har gjenopptatt arbeidet. Dersom en slik erklæring ikke blir lagt fram, kan arbeidsgiveren bestemme at retten til sykepenger skal falle bort.

§ 8-27. Tap av retten til å nytte egenmelding

En arbeidsgiver kan bestemme at en arbeidstaker skal tape retten til å få sykepenger på grunnlag av egenmelding

a) dersom arbeidstakeren i løpet av 12 måneder har hatt minst fire fravær uten å legge fram legeerklæring,

b) dersom arbeidsgiveren har rimelig grunn til å anta at fraværet ikke skyldes sykdom.

Før arbeidsgiveren treffer sin beslutning, skal arbeidstakeren gis høve til å uttale seg. En beslutning om å ta fra en arbeidstaker retten til å nytte egenmelding skal vurderes på nytt etter seks måneder.

Dersom det foreligger begrunnet mistanke om at egenmelding nyttes som aksjonsform i en arbeidskonflikt, kan arbeidsgiveren kreve legeerklæring fra første fraværsdag så lenge aksjonen varer.

Det er også strenge krav til at arbeidstaker skal prøve seg på arbeidsrettet aktivitet ved lengre sykemeldinger:

§ 8-4. Arbeidsuførhet

Sykepenger ytes til den som er arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes sykdom eller skade. Arbeidsuførhet som skyldes sosiale eller økonomiske problemer o.l., gir ikke rett til sykepenger.

For å få rett til sykepenger skal medlemmet så tidlig som mulig og senest innen 8 uker prøve seg i arbeidsrelatert aktivitet unntatt når medisinske grunner klart er til hinder for slik aktivitet. Det kan unntaksvis likevel ytes sykepenger utover 8 uker dersom arbeidsrelaterte aktiviteter ikke kan gjennomføres på arbeidsplassen.

Ved sykemelding utover 8 uker skal det foreligge en utvidet sykemelding hvor NAV skal ha mer info. Om arbeidsgiver betviler sykdom skal dette tas opp med NAV eller på de pålagte møtene mellom arbeidsgiver, arbeidstaker (og NAV.) Dersom arbeidstaker føler seg mistenkelig gjort så kan han/hun be om at legen deltar på disse møtene og arbeidstaker kan løse legen fra taushetsplikten slik at alt kommer på bordet.

Kilde Folketrygdloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du helt vet hva du snakker om, en arbeidsgiver har rett til å betvile sykdom. Arbeidsgiver kan også kreve ekstra dokumentasjon eller nekte utbetaling i egenmeldingsperioden.

Så lenge en arbeidstaker leverer inn sykemelding så har faktisk ikke arbeidsgiveren noe h*n skal si. Det er èn ting å betvile arbeidstakers fravær, det er en annen ting å diskutere det bak arbeidstakers rygg, og ikke med arbeidstaker. DET er et grovt overtramp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...