Gjest Skya Skrevet 6. desember 2008 #1 Skrevet 6. desember 2008 Jeg har lyst til å lære mer om kosthold og trening. Både kondisjons- og styrketrening og riktig kosthold i forbindelse med dette. Har googla litt og lest endel artikler på nettet men kunne tenkte meg å mer om emnet. Finnes det noen gode, ikke altfor kompliserte bøker der ute?
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 6. desember 2008 #2 Skrevet 6. desember 2008 (endret) En grunnleggende og bra bok er Treningslære som benyttes på trenerutdanning i regi av NIH. Endret 6. desember 2008 av O-Ren Ishii
Gjest Skya Skrevet 8. desember 2008 #3 Skrevet 8. desember 2008 Tusen takk for tips. Har ei venninne som går på NIH, og hun mener den er for enkel for meg og ikke akkurat det jeg leter etter. Men jeg har iallefall fått mast meg til å låne den av henne, så skal jeg iallefall titte i den. Veldig ivrig på å få lest et eller annet fagstoff om trening.
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 8. desember 2008 #4 Skrevet 8. desember 2008 Tenker du på noen spesifikke treningstyper? Eller sluker du "alt"? Jeg tror forøvrig det er en del ulike utgaver ute og går av den boka jeg nevnte lenger opp. Tror både boken han har skrevet for videregående skole og NIH heter "Treningslære", men vgs-boken er selvfølgelig langt mer overfladisk. Men siden venninnen din studerer på NIH så er det nok den store utgaven hun har. Personlig synes jeg førstedelen av boken var så basic at jeg ikke brydde meg så mye om å lese den, men andredelen tar for seg ting som er litt mer kompliserte og utdyper førstedelen. Hvis du er ute etter veldig grunnleggende kunnskap kan jeg ikke helt se at den boken er altfor enkel. Men igjen, jeg aner jo ikke hva du kan fra før av.
Gjest Skya Skrevet 8. desember 2008 #5 Skrevet 8. desember 2008 (endret) Nei, ikke ute etter noe spesifikt egentlig. Bare hvordan man får drømmekroppen, blir supersterk og kjernesunn! (men ikke bare hvordan da, men også hvorfor man gjør det man gjør) Tror venninna mi tror jeg kan mer enn jeg gjør. Kan egentlig veldig lite om trening og kosthold, bortsett fra det som er selvlært og googla. Så jeg er litt ute etter å starte på bunn og lese meg opp. Endret 8. desember 2008 av Skya
Gjest Bolledeig Skrevet 10. desember 2008 #6 Skrevet 10. desember 2008 (endret) Løsningen Her er i hvertfall Bibelen mtp basic styrketrening. Når det gjelder kosthold er stort sett internett et sted som er mer oppdatert enn bøker (i tillegg til at enkelte bøker er så detaljorienterte at man kan bli sprø). Jeg har sett en bok jeg faktisk likte, og skal se om jeg finner den igjen. Endret 10. desember 2008 av Bolledeig
Gjest Skya Skrevet 10. desember 2008 #7 Skrevet 10. desember 2008 Løsningen Her er i hvertfall Bibelen mtp basic styrketrening. Når det gjelder kosthold er stort sett internett et sted som er mer oppdatert enn bøker (i tillegg til at enkelte bøker er så detaljorienterte at man kan bli sprø). Jeg har sett en bok jeg faktisk likte, og skal se om jeg finner den igjen. Den så bra ut ja. Har lest endel om styrketrening i bøker venninna mi på NIH har, men det meste der synes jeg har vært veldig overfladisk, iallefall når det kommer til øvelser og sånn. Men det ser ikke denne ut til å gjøre, kanskje heller tvert imot, 58 sider om knebøy?? :dåne: Men den er på engelsk, ikke sant? Det går greit det altså, er jo vant til det fra skolen. Men det optimale hadde jo selvfølgelig vært å ha noe på norsk...
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 11. desember 2008 #8 Skrevet 11. desember 2008 Løsningen Her er i hvertfall Bibelen mtp basic styrketrening. Når det gjelder kosthold er stort sett internett et sted som er mer oppdatert enn bøker (i tillegg til at enkelte bøker er så detaljorienterte at man kan bli sprø). Jeg har sett en bok jeg faktisk likte, og skal se om jeg finner den igjen. Enig - og uenig. En del grunnleggende bøker tar for seg ting som energiomsetning, anaraob terskel og oppbyggingen av en muskel, ting som er ganske essensielle for å forstå trening og kosthold. Dette er ikke ting som endrer seg veldig, og som man godt kan lese om i grunnleggende bøker. Kostholdsprinsipper er jeg enig i at er bedre å lese seg opp på på nett. Men min personlige mening er at for å forstå ulike prinsipper for kosthold kreves det en viss basiskunnskap basert på vitenskap som ikke er under like stor endring som selve prinsippene.
Cognizance Skrevet 11. desember 2008 #9 Skrevet 11. desember 2008 Jeg las fedmefaktor av Birger Svihus i vår og jeg synes den er skikkelig bra. http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=fre...&cid=173213 Mark Rippetoe sine bøker er gode, har to av han. Hvis du vil ta helt av er "the Crossfit Journal" veldig bra. http://journal.crossfit.com/
Gjest Gjest_Kristian_* Skrevet 22. desember 2008 #10 Skrevet 22. desember 2008 Jeg vet om i hvertfall 2 bøker som kan være av stor interesse for deg. Den ene vet jeg ikke hvor du får tak i, men den er skrevet av Bjørn Kjeldsen. Heter vinnende livsstil med kosthold i fokus. Den er kanonbra. Forteller alt om kosthold og litt trening. Treninglæreboka er jo mer generell, men greit å kunne det som står der. En annen bok jeg enbefaler er PH miraklet. Dr. Robert Young har studert ernæring i over 20 år og har prøvd ut forskjellige metoder og matvarer. Her får du detaljert beskrivelse over hvordan de forskjellige matvarene fungerer i kroppen. Han forklarer hvorfor du bør eller ikke bør spise de forskjellige matvarene. Han har også et program som man kan følge, men det krever en god del. Når det gjelder trening så har ikke jeg lest så mange bøker. Jeg er idrettsutøver og forsøker selv samt at jeg leser bøker som er innen for mitt interesseområde. Eks har jeg for løping, Train hard, Win easy, Gulljakten med bjørn dælhie, og på Kondis så kan man få kjøpt diverse bøker om styrke, løping. langrenn Det finns mange bøker, bare gå på biblioteket å lån de.
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2008 #11 Skrevet 27. desember 2008 Fredrik Pauluns bøker er svært bra.
Gjest Skya Skrevet 27. desember 2008 #12 Skrevet 27. desember 2008 Tusen takk for tips! Jeg noterer ned og skal ta med meg listen på biblioteket neste gang. Lånt et par bøker på måfå sist jeg var der, har ikke tittet på dem enda, men tror ikke de er helt det jeg er på utkikk etter.
Kriz Skrevet 27. desember 2008 #13 Skrevet 27. desember 2008 Tusen takk for tips! Jeg noterer ned og skal ta med meg listen på biblioteket neste gang. Lånt et par bøker på måfå sist jeg var der, har ikke tittet på dem enda, men tror ikke de er helt det jeg er på utkikk etter. Gå inn på http://www.paulun.se/ og se kostholdsseminaret han har på lagt ut på video. VELDIG lærerrikt og interessant. Man kan også ta kurs og bli kostholdsrådgiver.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #14 Skrevet 2. januar 2009 Jeg anbefaler også Paulun. Han er en svensk ernæringsfysiolog som snakket om GI lenge før Fedon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå