Gjest Gjest_Anette_* Skrevet 6. desember 2008 #1 Skrevet 6. desember 2008 Vi har lyst til å gifte oss på et hotell "midt på vidda", og er litt usikre på hva vi kan forvente at gjestene betaler selv. Hotellet har (selvsagt) servering og sjenkebevilling, og vi må derfor kjøpe mat og drikke fra disse, til restaurantpriser. I tillegg må vi leie scootere til å frakte gjestene inn. Det vi ser for oss er at vi står for en enkel middag når gjestene ankommer på fredag (gryterett el), samt alkoholfri drikke. På lørdag står vi for frokost, lunsj ute i snøen (grille pølser eller liknende), og festmiddag med drikke på kvelden + åpen bar. På søndag er det kun frokost. Vi dekker også scootertransporten. Det gjestene da gjenstår med er å måtte betale overnatting + reise til og fra scooteravhenting (ca 3 timers biltur) selv. Dette er det vi maks kan strekke oss til, men jeg er veldig redd for at gjestene syns det blir for dyrt.. Et dobbeltrom koster 12-1300 kroner, et par familier som har med seg barn, mens resten i all hovedsak er par uten barn + noen single. Også lurer vi på det med gaver. Er det frekt av oss å lage en ønskeliste, og skrive på hjemmesiden vi har at vi ønsker oss kort med bilde av gaven inni?
Coriander Skrevet 6. desember 2008 #2 Skrevet 6. desember 2008 Synes dere høres veldig sjenerøse i forhold til mat og transport. Men et slikt type bryllup vil allikevel påføre gjestene endel utgifter (det gjør jo alle bryllup forsåvidt; gave, nye klær etc) Våre gjester må også ut med endel utgifter for å komme til vårt bryllup, så vi skal skrive i invitasjonen at det viktigste for oss, er at de deler dagen med oss, ikke gavene. Har ikke lyst til å fornærme noen med å legge ved en gaveliste , villle følt oss litt vel kravstore. Et vennepar giftet seg i Hellas i sommer og gjorde det samme. Men det var allikevel mange gjester som ville gi dem gave og kontaktet paret selv. Det virket som om det var en bra løsning. De som ikke hadde råd til både gave og reise, slapp å ha dårlig samvittighet og de som ville gi gave, gjorde det. Men jeg tror ikke de hadde noe gavebord, for å ikke tråkke noen på tærne.
la novia Skrevet 6. desember 2008 #3 Skrevet 6. desember 2008 Vi skal også gifte oss på et sånt sted, og vi ender nok opp med samme løsning som dere. Syns ikke det er for mye å "forlange", selv om jeg selvsagt skulle ønske at vi hadde råd til å betale absolutt alt for gjestene våre. Betaler alle måltider, men alkohol bare til bryllupsmiddagen. Da blir det enkel frokost og utelunsj begge dager. Gjestene må betale 500 pr pers pr natt for overnatting, samt transport til stedet, som ligger 2,5 t fra Oslo. Kanskje leier vi inn buss, hvis det blir billigere pr pers. Det kan jo hende at noen av de mindre nære gjestene syns det blir for mye. Vi blir ca 45 stykker, så alle er egentlig ganske nære. Tror ikke noen vil syns det er for dyrt å feire med dere ut i fra det de får igjen, men hvis noen har veldig trang økonomi, kan det vel tenkes at de velger å bli hjemme? Er enig i at det er hyggelig å si at man ikke ønsker noen gave, men jeg tror de aller fleste kommer til å ville gi noe likevel. Selv var jeg i bryllup i Spania i fjor, og det kunne ikke falle meg inn å la være å kjøpe gave fordi jeg hadde høye reiseutgifter. Og jeg er student Tror det kan være lurt å si fra i god tid, slik at folk har muligheten til å spare opp litt ekstra. Vi gifter oss i mars 2010 og sender ut invitasjoner i slutten av oktober med frist 1. desember, men alle som blir invitert, har allerede fått vite datoen. Lykke til med bryllupsplanleggingen - det høres ut som om det blir en flott opplevelse!
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2008 #4 Skrevet 8. desember 2008 Det er gitt mange gode tips over her, og jeg er spesielt enig i det med å sende invitasjoner i god tid. 4-5 mnd før bør gå greit det vel? Jeg synes det er en selvrfølge at gjestene betaler reise/til fra + overnatting. (men jeg er veldig mot at gjestene må betale for bar altså Ser det ikke skal være sånn hos dere da ) Men jeg vil fraråde å skrive noe om gaver. Alle har selvfølgelig med gave, det skulle bare mangel, men ikke skriv noe om noe som helst som har med gave å gjøre i invitasjonen. Og for all del: Ikke skriv at dere ikke vil ha gave, for det blir iallefall helt håpløst. Folk vil gi gave til bryllup, og hvis man skriver de ikke trenger å gi (underforstått: de kan jo gi hvis de vil) så blir folk bare i tvil og begynner å lure på hva dere mener. Ha et hyggelig bryllup, gjestene deres vil nok bli fornøyde.
Gjest ts Skrevet 8. desember 2008 #5 Skrevet 8. desember 2008 Takk for gode tips! Det ser ut til at opplegget vi har sett for oss ikke er så galt Jeg er også helt enig i det med åpen bar, i alle fall når det faktisk blir litt utgifter for folk å delta. I forhold til gaver blir det veldig klønete om folk har med seg servise og glass på en scooter som kjører en halvtime i ulendt terreng, og det er derfor vi tenkte å ønske oss bilder av gavene, som heller kan overbringes når vi er hjemme igjen. Samtidig er vi redde for å være storforlangende, dersom noen ikke hadde tenkt til å kjøpe gave er det naturligvis helt ok for oss, det viktigste er at vi får delt dagen med de vi ønsker.
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2008 #6 Skrevet 10. desember 2008 Takk for gode tips! Det ser ut til at opplegget vi har sett for oss ikke er så galt Jeg er også helt enig i det med åpen bar, i alle fall når det faktisk blir litt utgifter for folk å delta. I forhold til gaver blir det veldig klønete om folk har med seg servise og glass på en scooter som kjører en halvtime i ulendt terreng, og det er derfor vi tenkte å ønske oss bilder av gavene, som heller kan overbringes når vi er hjemme igjen. Samtidig er vi redde for å være storforlangende, dersom noen ikke hadde tenkt til å kjøpe gave er det naturligvis helt ok for oss, det viktigste er at vi får delt dagen med de vi ønsker. Jeg mener likevel at dere ikke skal nevne et pip om gavene, det virker rett og slett litt dumt. Jeg vet du kun mener det godt, men det kan altså oppfattes feil. Skriv i invitasjonen at det blir scootertransport den siste biten, så blir det opp til gjestene hva de vil kjøpe, hva de vil frakte og hvordan de vil frakte det. Hvis noen kjøper store ting, så skal du ikke se bort fra at de spør dere om tips når det gjelder å frakte det, og DA kan dere jo nevne det med å ta bilde. Som nevnt: nevn aldri noe om gaver (selv om alle selvfølgelig kjøper gaver til dere).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå