Gå til innhold

Barnebidrag og fritidsaktiviteter.

Anbefalte innlegg

Gjest Mamma og stemamma
Skrevet

Er det noen som vet om man som bidragspliktig er nødt til å betale for fritidsaktiviteter for sitt barn når man har barnet tilsvarende samværsklasse 3 på papiret.....men ofte litt mer??

Fritidsaktiviteter skal jo dekkes av det løpende bidraget, men vi har fått beskjed fra bidragsmottaker at siden vi har så og si delt omsorg skal vi også betale for dette.

Får ikke dette helt til å stemme, men jeg kan jo ta feil.

Hilsen en forvirret manna og stemamma......som begynner å bli blakk :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det noen som vet om man som bidragspliktig er nødt til å betale for fritidsaktiviteter for sitt barn når man har barnet tilsvarende samværsklasse 3 på papiret.....men ofte litt mer??

Fritidsaktiviteter skal jo dekkes av det løpende bidraget, men vi har fått beskjed fra bidragsmottaker at siden vi har så og si delt omsorg skal vi også betale for dette.

Får ikke dette helt til å stemme, men jeg kan jo ta feil.

Hilsen en forvirret manna og stemamma......som begynner å bli blakk :-)

Slik jeg har forstått det, så kan ikke bidragsmottaker kreve at bidragspliktige skal betale mer enn det man har blitt enige om.

Man skal etter min mening forholde seg etter avtalen man har lagt, til tross for at man evt har barna oftere, som hos dere, evt mindre som da bidragsmottaker får i henhold til avtale.

Hvis dere har barnet mer enn i henhold til avtale, så får jo dere uansett ekstra utgifter i form av livsopphold.

Fritidsaktiviteter skal dekkes av det løpende bidraget, men klart aktiviteter som er ekstra kostbare må man jo sammen bli enige om er mulig å ha med tanke på økonomi.

Ved å si at siden dere allerede har delt samvær, så må han betale mer, kan vel ikke bli riktig hvis bidraget er satt ut fra samværklasse 3. Han betaler jo ut i fra de døgn han har de. Ergo hvis han da har de på papiret færre dager enn mor så er jo barnebidraget satt høyere også.

Jeg kan ikke se behovet for krav om mere penger.

Skrevet

Hvis dere har delt omsorg, slik at barnet har bosted hos begge, dere deler barnetrygden og har skatteklasse 2 annenhvert år, skal også alle utgifter deles.

Hvis mor har barnet bostedsregistrert kun hos seg, og mottar barnetrygd og mulighet for skatteklasse 2, er det hun som skal betale "vanlige" fritidsaktiviteter. Dyrere aktiviteter er ikke inkludert, men skal dere være med på å dele på dem, må dere også tas med på avgjørelsen om hvorvidt barnet skal delta i dem.

Skrevet

Enig med begge overstående.

Barnebidrag, barnetrygd, evt skatteklasse 2 og andre støtteordninger skal betale alle utgifter til fritidsaktiviteter (dvs at samværsforelder ikke skal betale noe).

Unntaket er spesielt dyre aktiviteter (riding, etc), men dette krever avtale om at samværsforelder skal betale noe av fritidsaktivitetene før det kan kreves noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...