Gå til innhold

Melde seg ut av statskirken?

Fremhevede innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Vi skal ikke døpe babyen vår, skal ha navnefest. Og vi skal også gifte oss på Tinghuset. Begge 2 er veldig fornøyde med beslutningen. Men nå vil ikke sambo melde seg ut av statskirken. Og jeg klør meg litt i hodet. Blir det ikke rart å være medlem i statskirken når vi skal ha navnefest i humanetisk forbund og gifte oss borgerlig? og når ikke ungen vår er i statskirken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er medlem av statskirken av politiske, ikke religiøse årsaker. Religiøst tilhører jeg en helt annen retning. Meget kort fortalt frykter jeg at den nødløsningen kirkeasyl er forsvinner on statskirken blir avviklet. Så det er det minste av to onder.

Men om han ikke har noen tanke bak det er det litt merkelig.

Skrevet

Jeg synes også det virker litt merkelig...

Kan det være at han angrer litt på valget?

Skrevet

Jeg har meldt meg ut av statskirken og kommer aldri til å gifte meg i kirken eller døpe mine barn. Samboeren min er medlem av statskirken ennå, og jeg tror ikke han kommer til å melde seg ut selv om vi en dag skulle velge å gifte oss utenfor kirken eller ha navnefest for barnet. Jeg ser ingen problemer i det. Akkurat som jeg teoretisk sett kunne ha giftet meg i kirken selv om jeg ikke er medlem der, dersom dette var viktig for min samboer.

Gjest Lilleulv
Skrevet
Jeg synes også det virker litt merkelig...

Kan det være at han angrer litt på valget?

Nei det er faktisk han som ville det mest, etter at han var i både dåp og kirkelig bryllup i fjor. Så kom han til meg og sa "du lilleulv, jeg vil ikke gifte meg i kirken. Kan vi gjøre om på det?" :)

Han ser ikke noe grunn til å melde seg ut sier han. hehe. jeg vet ikke hva som er vanlig jeg, men jeg føler på en måte det blir rart å fortsette å være medlem nå jeg da. selv om jeg ikke har noe voldsomt i mot kirken.

Skrevet

Hmh, så rart da? :klø:

Jeg synes prinsipielt at det det blir litt feil (og litt merkelig), men det er jo opp til dere hva dere er fornøyd med. :)

Skrevet

Det har jo blitt spredd mange fordommer basert på frykt rundt det å ikke holde seg inne med kirka. Foreldrene mine trodde at man ikke fikk gravlegge de døde på kirkegården dersom man ikke var døpt, og de døpte meg og søsknene sine "for å være på den sikre siden" i tilfelle dette med himmel og helvete stemte. Nå er jo dette noe som hang igjen i foreldrene mine fra deres oppvekst på landsbygda på 40-tallet, så jeg sier ikke at samboeren din tenker det samme som deg. Men kan det være en liten rest som henger igjen fra den tida da det føltes "tryggest" å være en del av den norske kirken selv om man ikke var kristen?

Skrevet
Det har jo blitt spredd mange fordommer basert på frykt rundt det å ikke holde seg inne med kirka. Foreldrene mine trodde at man ikke fikk gravlegge de døde på kirkegården dersom man ikke var døpt, og de døpte meg og søsknene sine "for å være på den sikre siden" i tilfelle dette med himmel og helvete stemte. Nå er jo dette noe som hang igjen i foreldrene mine fra deres oppvekst på landsbygda på 40-tallet, så jeg sier ikke at samboeren din tenker det samme som dem. Men kan det være en liten rest som henger igjen fra den tida da det føltes "tryggest" å være en del av den norske kirken selv om man ikke var kristen?

Måtte bare rette opp i en skriveleif her nå som jeg er våken! ;)

Skrevet

Oj, jeg har aldri tenkt på dette med kirkeasyl. Det er jo en god tid! Jeg har prøvd å melde meg ut to ganger men "du bor ikke her" så det gikk ikke. Flyttet en del siste årene og de er jo så J*VLA treige å få fikset kirkebøkene sine! Nå er det et år siden jeg prøvde sist, og 1,5 år siden jeg flytta hit så da bor jeg vel her nå? Men mulig jeg holder meg som medlem da..

Men, må si en ting: Har hørt nok av "skrekkhistorier" der mor og far er døpt, men meldt seg ut. Så har de navnefest for barnet, og barnet får etterhvert brev om konfirmasjon... for det er jo medlem i statskirken likevel. Mener å huske det var noe sånt surr, pga mora ikke ble utmeldt likevel og da ble barnet automatisk meldt inn. Mulig dette er rykter eller jeg som husker feil, men det skader jo ikke at man begge to melder seg ut.

Spør han hvorfor. Be ham være ærlig, ingen grunn er for dum. Er den politisk, javel. Men det er jo lite vits å være medlem i noe man ikke støtter?

Skrevet

Jeg har jo faktisk måttet melde meg ut to-tre ganger, og har fått brev og "godkjenning" hver gang, men plutselig så er jeg inne igjen..

Skrevet

Det var vel sånn for noen år siden at medlemsregisteret skulle oppdateres, og da ble alle satt som medlem igjen, fordi det ble for kostbart å sjekke med hver enkelt. Så fikk heller hver og en ta kontakt igjen for å melde seg ut. Ganske sykt egentlig..

Skrevet

Jeg forstår ikke helt hvorfor det er et problem for deg at mannen din vil være medlem av statskirka selv om han ikke ville gifte seg der og døpe barna? Han har vel sine grunner, kanskje han føler at han har for lite tro til å gifte seg og døpe barna i kirka, men likevel føler at tilknytningen til kristendommen er for stor til at han vil melde seg ut? Du må vel nesten spørre han da.

Vi giftet oss også med hef, og skal ikke døpe evt. fremtidige barn, men dette er kun pga. meg. Mannen er medlem av statskirka, og det må han gjerne være.

Det finnes forøvrig de som er i mot dåp av barn selv om de er med i statskirka, jeg er ikke døpt selv om begge foreldrene mine er medlemmer (mens kun mamma er troende), men de mente at man skal ha rett til å bestemme om man vil døpes selv.

Skrevet

Signerer Lady Lovelace. Vi er i samme situasjon, og jeg ser ikke det som noe problem at mannen er medlem i statskirken.

Gjest Cederic Rueben
Skrevet

Jeg har heldigvis aldri stått i statskirken. Noe jeg takker Gud for vær dag

Skrevet
Nei det er faktisk han som ville det mest, etter at han var i både dåp og kirkelig bryllup i fjor. Så kom han til meg og sa "du lilleulv, jeg vil ikke gifte meg i kirken. Kan vi gjøre om på det?" :)

Han ser ikke noe grunn til å melde seg ut sier han. hehe. jeg vet ikke hva som er vanlig jeg, men jeg føler på en måte det blir rart å fortsette å være medlem nå jeg da. selv om jeg ikke har noe voldsomt i mot kirken.

Kanskje han ser på det som en litt sånn norsk ting? Eller bare en slitsom formalitet som ikke er så farlig? Eller er familien kristen? :)

• 4 måneder senere...
Gjest sekulær
Skrevet

Jeg er sekulær men medlem av statskirka og ønsker at den skal bestå. Grunnen er ene og alene at jeg ikke ønsker at kristne fanatikere skal ta over den norske kirke, og mener at vanlige normenn bør være medlemmer slik at den holdes under kontroll.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...