Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stammer ikke Islam fra jødedommen? Og var da Muhammed opprinnelig jøde?

Og er det sant at Muhammed ville utrydde alle jødene slik enkelte påstår? I såfall, hvorfor ville han det om han var (opprinnelig) jøde selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

han ble undervist av jøder om religion og slikt....

Gjest nobilian
Skrevet
Stammer ikke Islam fra jødedommen? Og var da Muhammed opprinnelig jøde?

Og er det sant at Muhammed ville utrydde alle jødene slik enkelte påstår? I såfall, hvorfor ville han det om han var (opprinnelig) jøde selv?

Islam stammer ikke fra jødedommen mer enn kristendom gjør det.

Kristne vil kunne strekke seg til å innrømme at de første kristne var jøder, men ikke til å si at kristendommen er en forgrening av jødedommen.Islam ble til på 600-tallet (år 0=622 evt), og Koranen har mange profeter felles med jødene. Man kjente selvsagt godt til jødedommen, siden den hadde eksistert i mer enn 1500 år allerede (ikke i helt samme form som nå).

I Koranen står det om jødene både at de hadde et nært forhold til Gud og at de etterhvert valgte feil vei i forhold til Gud. De skal straffes på forskjellige måter, både i dette livet og neste.

Muhammed var ikke jøde.

Det er lite sannsynlig at Muhammed var ute etter å utrydde jødene, ihvertfall fikk jødiske helligdommer være i fred da muslimene i år 638 erobret Jerusalem.

Skrevet

Paradokset, når man ser på dagens situasjon, er at Islam tradisjonellt var en fredelig religion, og både Muhammad og store ledere som Saladin (husker ikke helt den egentlige stavelsen av navnet) beskrives som ærefulle krigere som hverken voldtok eller drepte sivile, og som hadde strenge regler for hvordan man skulle behandle både finer, fanger og sivile. Dette står i sterk kontrast til alle kristne hærer som har herjet i området, og som stort sett har voldtatt, torturert og slaktet like mange sivile som fientlige soldater.

Skrevet

Muhammad var ikke jøde. Hvis jeg husker dette riktig så var han araber og de hadde sine egne stammereligioner på den tiden. F.eks var Mekka allerede en hellig by for araberne. Men han hadde kjennskap til jødedommen, og islam er er sterkt influert av dette.

Muhammad ønsket heller ikke å utrydde jødene. Ettersom islam vokste og ble en trussel så ble Muhammad og hans følgere jaget bort og flyktet til Medina. Derfra returnerte muslimene og kjempet mot jødene og endte med å overta byen Mekka og gjøre den om til deres helligdom.

Skrevet

Min interesse for ørkenreligionene er meget begrenset, faktisk så begrenset at det eneste som interesserer meg ved dem, er hvordan de best kan motarbeides.

Men det foresvever meg at både jøder og arabere regner Abraham som sin stamfar, og det er kanskje derfra misforståelsen om Muhammeds relasjon til jødene, stammer?

Men jødene ble vel definitivt et avgrenset folk, skilt fra sine shemittiske slektninger gjennom fangenskapet i Egypt og ørkenvandringen for å komme hjem, hvis nå mytene deres er korrekte. Og da de kom tilbake til sitt lovede land, definerte de seg ytterligere som et eget folk gjennom iherdige bestrebelser (svært suksessfulle) på å utrydde dem som tilba andre guder, dvs absolutt alle andre, siden monoteisme var særegent og eksklusivt en jødisk oppfinnelse.

Skrevet

Islam stammer ikke fra jødedommen mer enn kristendom gjør det.

Kristne vil kunne strekke seg til å innrømme at de første kristne var jøder, men ikke til å si at kristendommen er en forgrening av jødedommen.Islam ble til på 600-tallet (år 0=622 evt), og Koranen har mange profeter felles med jødene. Man kjente selvsagt godt til jødedommen, siden den hadde eksistert i mer enn 1500 år allerede (ikke i helt samme form som nå).

I Koranen står det om jødene både at de hadde et nært forhold til Gud og at de etterhvert valgte feil vei i forhold til Gud. De skal straffes på forskjellige måter, både i dette livet og neste.

Muhammed var ikke jøde.

Det er lite sannsynlig at Muhammed var ute etter å utrydde jødene, ihvertfall fikk jødiske helligdommer være i fred da muslimene i år 638 erobret Jerusalem.

Men er ikke dette det samme som å si at det i bunn og grunn er den samme religionen?

Selv om det ikke dreier seg om en avspalting som den man kan se innen både islam og kristendommen med forskjellige sekter som dreper hverandre pga perfide teologiske detaljer, så dreier det seg jo om den samme perverse monoteistiske dødskulten? Akkurat som kristendommen?

Skrevet
Men er ikke dette det samme som å si at det i bunn og grunn er den samme religionen?

Selv om det ikke dreier seg om en avspalting som den man kan se innen både islam og kristendommen med forskjellige sekter som dreper hverandre pga perfide teologiske detaljer, så dreier det seg jo om den samme perverse monoteistiske dødskulten? Akkurat som kristendommen?

Jeg skulle gjerne utdypet dette litt, men når du ikke klarer å la være å skrive ting som "perverse monoteistiske dødskulten" på et enkelt spørsmål, så mister jeg liksom lysten. ;) Kanskje andre kan svare deg her. :)

Skrevet
Jeg skulle gjerne utdypet dette litt, men når du ikke klarer å la være å skrive ting som "perverse monoteistiske dødskulten" på et enkelt spørsmål, så mister jeg liksom lysten. ;) Kanskje andre kan svare deg her. :)

Det er det sikkert noen som kan.

Rent saklig sett er det jo en monoteistisk religion. Både jøder, kristne og muslimer er skjønt enige om at det bare er en gud, og deler sågar mange av profetene, OG en stamfar for jødene og muslimenes del.

Dersom de er enige om at det er den samme Abraham, så følger det vel også at det er den samme Abraham som av kjærlighet til sin Gud gjorde seg klar til å ofre sin elskede sønn Isak når Herren ville det så. Kristne digger den myten, også, og er vi først så langt kommet, må man vel kunne anta at alle sammen dyrker den samme guden.

Det er også en dødskult fordi man får sin belønning for alle jordiske forsakelser i det hinsidige. Altså: Man skal få alt man kan ønske seg om man følger gudens bud. Man må bare dø først....

Og det er ganske perverst. Alt sammen.

Religionsfrihet betyr at dere andre får tro på hva dere vil, og jeg vil gjerne ha lov til å gi uttrykk for min uforbeholdne avsky for dette monsteret i skyen. Gudsbildet i disse tre religionene er omtrent så langt fra perfeksjon og kjærlighet som det vel er mulig å komme, i mine øyne.

Gjest Cederic Rueben
Skrevet

Saladin var en stor militærleder. Men pga at han var muslim lite hørt om i vesten. Hadde han vært kristen så er det stor sjanse at han ville vært regnet som en av de største igjennom historien.

Gjest nobilian
Skrevet
Saladin var en stor militærleder. Men pga at han var muslim lite hørt om i vesten. Hadde han vært kristen så er det stor sjanse at han ville vært regnet som en av de største igjennom historien.

Nå ER han vel strengt tatt regnet for å være en av de store.

At vi lærer mer om Aleksander den Store og Napoleon er naturlig nok, de var tross alt eoropeere. Tror du kan være trygg på at muslimer lærer mer om Saladin enn om for eksempel Djengis Khan eller George A. Custer.

Gjest Cederic Rueben
Skrevet

Nå ER han vel strengt tatt regnet for å være en av de store.

At vi lærer mer om Aleksander den Store og Napoleon er naturlig nok, de var tross alt eoropeere. Tror du kan være trygg på at muslimer lærer mer om Saladin enn om for eksempel Djengis Khan eller George A. Custer.

Muslimer ja men jeg tenkte mer på den kristne verden. At vi burde lære mer om Saladin. Akkurat som muslimer burde kanskje lære mer om f.eks Hertugen av Wellington

Gjest nobilian
Skrevet
...Kristne digger den myten, også, og er vi først så langt kommet, må man vel kunne anta at alle sammen dyrker den samme guden.

Vi kan nok ikke det.

Om du, jeg og en tredje person bevitner en hendelse, for så senere å skulle fortelle om den, er det temmelig sikkert at vi vil gjøre det på forskjellige måter.

Kanskje er det forskjell i det vi , kanskje er det forskjell i konteksten vi leser det vi så inn i, kanskje er det forskjell på hva vi vektlegger mest ved hendelsen, uansett er ikke hendelsen den samme for oss tre.

Samme type argumentasjon må man kunne bruke om religionene, utformingen av dem er hele tiden avhengig av hvem som ser, hva som sees og hvordan vedkommede oppfatter det som blir sett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...