Lille Lea Skrevet 5. desember 2008 #1 Skrevet 5. desember 2008 Jeg og kjæresten har lagt på oss endel i det siste fordi vi rett å slett ELSKER usunn mat og finner alltd en grunn til å "feire" ditt å datt med god mat. Kjæresten min vil gå ned 10 kg og jeg 4. Jeg har en tynn kroppsbygning og "skal" være tynn. Alt samler seg på magen og armer mens stælkene nekter å legge på seg. Problemet er at vi "hjelper" hverandre til å gå opp i vekt og er ikke sterke nok. Vi kan sitte å snakke om det men det varer i max 2 dager så er alt som det samme gamle. Noen som har noen gode slankemidler, gode spise/matråd, treningstips (UTENOM jogging) å komme med som faktisk kan vare litt lenger enn et par dager? Vi har lite energi begge to og finner ingen motivasjon lenger. Hjeeeelp:)
Cata Skrevet 5. desember 2008 #2 Skrevet 5. desember 2008 Høres kjent ut. Det som har hjulpet meg en gang før var vektklubb.no, for jeg lot det gå sport i å forbruke vel så mange kalorier som jeg inntok. Satt jeg bare i sofaen så ble det mindre mat (og snop). Syntes det var motiverende å se kurven som krøp nedover. Gikk ned ca. 11 kg på den måten i løpet av et halvt år. Nå har kiloene sneket seg på igjen så nå er jeg i gang på dytt.no. Ca. samme opplegg men her baserer man trimmen mye på antall skritt. Man hekter på seg en skritteller og går og går.... (Jada, jeg innrømmer at det høres både "kjerring" og "harry" ut, men det går bokstavelig talt litt sport i det også.) Da jeg bestemte meg for å begynne med dette så hadde jeg allerede blitt enig med meg selv om at jeg må se til å røre meg litt mer så jeg var alt i gang med å gå til jobb noen dager i uka. Derfor passet denne fint for meg nå. Begge disse måtene å gå ned i vekt på er jo ganske sunne ettersom man lett ser hva som er fornuftige kalorier å innta, og man ser effekten av å røre på seg. Men det fordrer jo at man er av den typen som lar seg motivere av litt kurver og grafer som viser utviklingen. Begge de nevnte oppleggene må man betale for å få tilgang til, men Grete Roede har noe liknende som er gratis.
Lille Lea Skrevet 5. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 5. desember 2008 Jeg har faktisk meldt meg inn der men bmi min var for lav til å begynne der! Selvom jeg faktisk ER overvektig for min kropp! Merkelig greier. Jeg fikk pengene mine tilbake da Noen som har prøvd noen treningsaparater hjemme som blir brukt mer enn 3 ganger? Jeg har kjøpt stepper som jeg solgte og en annen skigå- aparat som jeg brukte 2 ganger....
Gjest Gjest_Malena_* Skrevet 6. desember 2008 #5 Skrevet 6. desember 2008 Meld dere inn på et treningssenter - og tren der så mange dager i uken som dere blir anbefalt. Ved å gjøre dette vil dere gå ned i vekt over tid - noe som er det desidert beste. Grete Roede og lignende er ikke å anbefale. Er nok sikker på at GR har rett når hun sier at hun har slanket den norske befolkning med så og så mange tonn .. men ikke så mange tenker på at dette ofte er jojo-slankere som går på kurs, tar av - spiser vanlig igjen, legger på seg - ofte mer enn før de startet på første kurs, - starter da på nytt kurs - tar av enda mer - starter å spise vanlig igjen - legger på seg enda mer enn startvekten var før kurset .... og sånn fortsetter ofte den onde sirkelen .. Det eneste som hjelper er å trene og kutte ut usunn mat. Ikke si til dere selv at dere aldri mer skal spise usunt - men tillat dere å spise litt usunt i helgene f.eks. - men la ukedagene bli med sunn mat og trening. Da skal jeg garantere at dere får energien og kroppen tilbake igjen Trening gir dere et kick som ikke kan beskrives - man blir avhengig etterhvert. Jeg var også sofagris og periodetrener .. Så fant jeg ut at nok var nok .. selvom det var 8 år siden sist så meldte jeg meg inn i det lokale treningssenteret og det er det beste som har hendt meg. Nå får jeg brev og gaver fra dem hver måned fordi jeg er så flink å trene Jeg trener 4-5 dager i uken og stortrives.
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2008 #6 Skrevet 6. desember 2008 Kjøp en ellipsemaskin til å ha i stua (ikke særlig pent men) eller lignende, også kan du trene litt lett i ca. 20 min. hver gang, et par ganger til dagen, og det forbrenner en god del til slutt. Man merker faktisk ikke at man sliter, ettersom man tar det i så korte, relativt korte intervaller.
SIFA Skrevet 6. desember 2008 #7 Skrevet 6. desember 2008 Finn en treningsform dere liker.. Slik at det ikke blir slit, men rett og slett gøy:) Og start med små mål. f.eks. gå 20 min. tur 3 ganger i uken, og spis frukt/grønnsak to ganger daglig.. Det er ikke urealistisk? Finnes mange ålreite "treningsformer" Aking, gå på ski, slalåm, danse, yoga, fjelltur, kano, svømme, hinderløype, sykle, styrke, volleyball, badminton o.s.v. Trenger ikke kutte ut all usunn mat, går an å gjøre det litt sunnere:) kan spise nøtter (chili, cashew, peanøtter) i stedet for potetgull, og sjokoladefondue med mye frukt:)
punkyB Skrevet 6. desember 2008 #8 Skrevet 6. desember 2008 Grete Roede og lignende er ikke å anbefale. Er nok sikker på at GR har rett når hun sier at hun har slanket den norske befolkning med så og så mange tonn .. men ikke så mange tenker på at dette ofte er jojo-slankere som går på kurs, tar av - spiser vanlig igjen, legger på seg - ofte mer enn før de startet på første kurs, - starter da på nytt kurs - tar av enda mer - starter å spise vanlig igjen - legger på seg enda mer enn startvekten var før kurset .... og sånn fortsetter ofte den onde sirkelen .. Poenget med GR er jo å spise vanlig mat i normale mengder Du skal spise flere og jevnlige måltider, brødmat , lite fett , passe fordeling av proteiner karbohydrater og fett , viktig med grønnsaker , frukt.
Fluffie Skrevet 6. desember 2008 #9 Skrevet 6. desember 2008 Poenget med GR er jo å spise vanlig mat i normale mengder Du skal spise flere og jevnlige måltider, brødmat , lite fett , passe fordeling av proteiner karbohydrater og fett , viktig med grønnsaker , frukt. Ei jeg kjenner gaar paa GR, og spiser 1600 kalorier om dagen. Det er ikke normal mengde mat, det er faktisk aa kutte ganske mange kalorier, selv om det ser ut som om du spiser kjempemasse (men det gjoer du altsaa egentlig ikke). Det er normalt aa spise i overkant av 2000 kalorier. Det er ogsaa sunt aa spise et variert kosthold der man finner en balanse i forhold til karbohydrater, proteiner og fett som passer den enkelte. Noen trenger mye karbohydrater fordi de er veldig aktive og trenger mye energi som de forbrenner. Andre boer begrense karbohydratene fordi de er mindre aktive, f.eks. Og det sier seg selv at det ikke er sunt aa spise mye sukker og drikke brus.
SIFA Skrevet 6. desember 2008 #10 Skrevet 6. desember 2008 Tror ikke det er lurt å spise lite fett, bare ikke for mye av det som er i kjøtt, melk og smør. Nøtter er bra å spise! og veldig godt:) Vil dere endre livsstil, eller bare gå ned noen kg? Hva kunne dere tenkt dere å endre på?
punkyB Skrevet 6. desember 2008 #11 Skrevet 6. desember 2008 Ei jeg kjenner gaar paa GR, og spiser 1600 kalorier om dagen. Det er ikke normal mengde mat, det er faktisk aa kutte ganske mange kalorier, selv om det ser ut som om du spiser kjempemasse (men det gjoer du altsaa egentlig ikke). Det er normalt aa spise i overkant av 2000 kalorier. Det er ogsaa sunt aa spise et variert kosthold der man finner en balanse i forhold til karbohydrater, proteiner og fett som passer den enkelte. Noen trenger mye karbohydrater fordi de er veldig aktive og trenger mye energi som de forbrenner. Andre boer begrense karbohydratene fordi de er mindre aktive, f.eks. Og det sier seg selv at det ikke er sunt aa spise mye sukker og drikke brus. Jeg har selv gått på GR men lå da på 1900 kalorier pr. dag. Man regner ut kalorimengde man forbruker i løpet av en dag og blir så enige om hvor mye man skal spise. Det må jo være litt mindre enn man forbruker. Jeg mener da aktivitetsnivå var bakt inn i dette regnskapet. Dvs. trener du mye øker kalorimengden du skal spise. Jeg var selv ganske skeptisk til GR før jeg begynte men satt igjen med et positivt inntrykk etterpå. Da fordi de legger vekt på et balansert kosthold. Det er jo et kosthold man kan fortsette med etterpå men da spise litt mer. Det å slanke seg er jo ikke noe hokus pokus - man må spise mindre enn man forbruker. Gjennom å gå på slankekurs lærer man seg å regne kalorimengder , lærer om sammensetning av mat , lærer litt oppskrifter og ikke minst at man må spise mat men i riktige mengder og intervaller. Nå vil jeg tro det er stor forskjell på de ulike instruktørene på kursene så alle er kanskje ikke like gode ? 1600 kalorier kan jeg være enig i høres lite ut - men kommer jo an på utgangsvekten og akt.nivået til vedkommende.
punkyB Skrevet 6. desember 2008 #12 Skrevet 6. desember 2008 Tror ikke det er lurt å spise lite fett, bare ikke for mye av det som er i kjøtt, melk og smør. Nøtter er bra å spise! og veldig godt:) Vil dere endre livsstil, eller bare gå ned noen kg? Hva kunne dere tenkt dere å endre på? Vet ikke om det var kommentar til hva jeg skrev - uansett kan jeg korrigere det at jeg skriver lite fett til lite usunn mat som har usunt fett og sukker i seg. Men det er vel ganske begrenset mengde av nøtter o.l. i GR menyer da det inneholder en del kalorier. Men en del som faktisk hadde problemer med å få i seg nok kalorier fikk tips om å spise nøttter, avacado o.l. - dvs. noe som inneholder mye kalorier men som allikevel er forh. sunt.
thumbalina Skrevet 6. desember 2008 #13 Skrevet 6. desember 2008 Jeg går nå på en litt ufrivillig slankekur pga sart mage... men jeg kan altså ikke spise noe annet enn kjøtt og grønnsaker... ikke sukker, light produkter eller noe som gjør at blodsukkeret stiger fort... det vil si kutte ned på karbohydrater og opp med protein inntaket... jeg spiser altså da kun kjøtt, grønnsaker og drikker vann. og har gått ned rundt 3 kg på litt over en mnd... og jeg hadde ikke mye å ta av i utgangspunktet... er 1.60 og veide 53.8 før jeg begynte med dette... var på 50.1 kg i går... Vet ikke om denne nedgangen kommer til å fortsette, vil regne med at det stabiliserer seg en gang ettersom jegi kek har så mye overflødig i utgangspunktet... men foreløpig har det gått av mye.. (mye for meg i alle fall) Så kan virkelig anbefale å droppe kornprodukter, melkeprodukter og sukker... og heller satse på kjøtt og grønt en stund for å se hvordan det går....
Gjest Gjest_Tuva_* Skrevet 6. desember 2008 #14 Skrevet 6. desember 2008 Jeg går nå på en litt ufrivillig slankekur pga sart mage... men jeg kan altså ikke spise noe annet enn kjøtt og grønnsaker... ikke sukker, light produkter eller noe som gjør at blodsukkeret stiger fort... det vil si kutte ned på karbohydrater og opp med protein inntaket... jeg spiser altså da kun kjøtt, grønnsaker og drikker vann. og har gått ned rundt 3 kg på litt over en mnd... og jeg hadde ikke mye å ta av i utgangspunktet... er 1.60 og veide 53.8 før jeg begynte med dette... var på 50.1 kg i går... Vet ikke om denne nedgangen kommer til å fortsette, vil regne med at det stabiliserer seg en gang ettersom jegi kek har så mye overflødig i utgangspunktet... men foreløpig har det gått av mye.. (mye for meg i alle fall) Så kan virkelig anbefale å droppe kornprodukter, melkeprodukter og sukker... og heller satse på kjøtt og grønt en stund for å se hvordan det går.... Det er bare det at dersom man begynner å spise brød, korn og melkeprodukter etter en stund så vil kiloene fyke på igjen .. Så hvis man skal legge om kosten til slike spesialdietter så må man vite at det er noe man kommer til å fortsette med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå