Myrthel Skrevet 5. desember 2008 #41 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) Jeg sa da også at muntlig irettesettelse var på sin plass, gjerne med en streng og sint stemme. Du kan også be om å få vite hvor foreldrene bor. Du har derimot ikke lov til å ta tak i ungen, da har du gått over streken. Det må gå an å snakke barna til rette uten å gå til håndgripeligheter. Jeg hadde da virkelig ikke skadet ungen ved å tatt tak i han..(ingen planer om å klemme så jeg knuste armen hans...) Tar man en unge litt bestemt i armen, og ber han strengt om å følge meg hjem til hans foreldre - tror jeg at jeg ville fått litt mer respekt.. Men det kommer jo helt ann på ungen, og hvordan han hadde reagert.. Hadde ikke rivi tak i ungen, hvis han ble ille berørt og jeg følte at han tok til seg hva jeg sa...(Da hadde jeg oppnådd det jeg ønsket med stemmen min..) Hva hvis han løp når jeg åpnet kjeften da?? Skulle jeg brølt etter han?? Løpt etter rundt halve distriktet her, for å få kjeftet fra meg...???Nei, da er det bedre å holde han fast... Det gjør da virkelig lærerene på skolen også... (Er da virkelig ikke snakk om vold her...) Endret 5. desember 2008 av Myrthel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2008 #42 Del Skrevet 5. desember 2008 Ettersom drittungen er under den kriminelle lavalder, er det foreldrene som er ansvarlige. Derfor hadde jeg klint en isball i trynet på mora. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sithral Skrevet 5. desember 2008 #43 Del Skrevet 5. desember 2008 jeg kunne ikke kastet en snøball etter ham, jeg klarer kanskje å kaste den fem meter og da hadde ungen ledd seg ihjel av meg. å dynke drittungen er på sin plass men de løper jævlig fort de små rasstappene og det gjør ikke jeg ellers var det et godt tips å falle og spille død å tro at man har drept noen ved et uhell er vel like skremmende som å bli dynka ellers går man aldri ut uten denne.... http://www.abc.net.au/reslib/200804/r238338_962527.jpg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2008 #44 Del Skrevet 7. desember 2008 Ettersom drittungen er under den kriminelle lavalder, er det foreldrene som er ansvarlige. Derfor hadde jeg klint en isball i trynet på mora. Jeg er enig i at foreldrene har ansvaret når barna er under den kriminelle lavalder. Selvtekt kan likevel ikke forsvares. En må heller anmelde snøballkasterens foreldre til politiet og håpe på at politiet tar det såpass alvorlig at foreldrene i det minste får noen måneder bak lås og slå for legemsbeskadigelse. Det skjer alt for sjelden at foreldrene dømmes når barna har gjort noe kriminelt. Dersom foreldrene havner i fengsel, om enn bare for et halvårs tid, kan dette få poden til å innse at h*n virkelig har gjort noe galt som derfor ikke vil gjenta seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morgause Skrevet 7. desember 2008 #45 Del Skrevet 7. desember 2008 Når jeg var liten, så husker jeg at jeg og pappa var ute og kjørte. Plutselig var det noe som traff frontruten og pappa bråsvingte inn til siden, reiv opp døren og la på sprang etter en guttunge som stod litt lenger nede i gaten. Jeg husker godt hvordan han tok tak i ungen og løftet han opp. ikke vet jeg hva han sa, men ungen løp nå ganske fort når han slapp han ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2008 #46 Del Skrevet 7. desember 2008 Synes enkelte foreldre er altfor flinke til å sy puter under armene på barna sine. For noen år siden kastet en gutt stadig snøballer på broren min på vei hjem fra skolen. Begge var rundt 11 år. Da broren min klarte å spurte unna, begynte gutten heller å kaste snøball på bestemoren min på 75år, som ikke snakker norsk. Heldigvis traff han ikke, men jeg tror han fikk tilsnakk av folk som så det. Faren min fikk tak i gutten og ringte foreldrene hans. De sa bare at vi skulle la han gå. Kan hende at han fikk kjeft da han kom hjem, men vi synes at det hadde vært på sin plass med en ordentlig unnskyldning, som aldri kom. Gutten og broren min har vært uvenner så lenge jeg kan huske, men en 11åring burde forstå at man ikke kaster snøballer på andre, i allefall ikke eldre mennesker. Synes det bare er bra at noen setter dem på plass! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adila Skrevet 7. desember 2008 #47 Del Skrevet 7. desember 2008 Ettersom drittungen er under den kriminelle lavalder, er det foreldrene som er ansvarlige. Derfor hadde jeg klint en isball i trynet på mora. Uff, dette minner meg om en episode jeg var ute for når jeg var rundt 19-20 år. Da møtte jeg på et par guttunger på 12-13 år som var så utrolig frekke i kjeften. Det var helt ekstremt, har aldri sett lignende. Så endte det såklart med at jeg låste nøklene mine inne i bilen så de fikk stå der å slenge med kjeften enda litt mer. Så til slutt tok jeg tak i han ene og rista hardt i han mens jeg kjefta det jeg kunne. (helst ville jeg slå dem ned). Men de slutta ikke etter ristinga heller, da måtte de tøffe seg enda litt mer. Mulig det jeg gjorde var dumt, men de sto utenfor bilruta mi og slengte dritt og banket på ruta når jeg satt inni bilen for å spise. Jeg hadde ikke sagt et ord til dem. Jeg blir nesten kvalm av å tenke på den episoden, for de var så utrolig ubehagelige. Heldigvis har jeg flytta fra plassen så jeg møtte dem aldri igjen, men etter dette har jeg bare ignorert drittungene hvis noen har prøvd seg på noe. Det pleier å funke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 7. desember 2008 #48 Del Skrevet 7. desember 2008 Ettersom drittungen er under den kriminelle lavalder, er det foreldrene som er ansvarlige. Derfor hadde jeg klint en isball i trynet på mora. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2008 #49 Del Skrevet 7. desember 2008 Uff, dette minner meg om en episode jeg var ute for når jeg var rundt 19-20 år. Da møtte jeg på et par guttunger på 12-13 år som var så utrolig frekke i kjeften. Det var helt ekstremt, har aldri sett lignende. Så endte det såklart med at jeg låste nøklene mine inne i bilen så de fikk stå der å slenge med kjeften enda litt mer. Så til slutt tok jeg tak i han ene og rista hardt i han mens jeg kjefta det jeg kunne. (helst ville jeg slå dem ned). Men de slutta ikke etter ristinga heller, da måtte de tøffe seg enda litt mer. Mulig det jeg gjorde var dumt, men de sto utenfor bilruta mi og slengte dritt og banket på ruta når jeg satt inni bilen for å spise. Jeg hadde ikke sagt et ord til dem. Flott at du sto i mot fristelsen til ytterligere fysisk avstraffelse. Ristingen var dog over streken for hva som er lovlig, og gutten ville vært i sin fulle rett om han anmeldte deg. Du ville trolig bli dømt skyldig i legemsbeskadigelse og havne i fengsel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjestgutt Skrevet 7. desember 2008 #50 Del Skrevet 7. desember 2008 Kommer helt an på om snøballen er ordentlig vond, eller bare plagsom. Mest sannsynlig ville jeg snudd meg og løpt som fy mot han - stoppet på halvveien - og stått leende å sett på ungen som hadde løpt av full makt for å slippe unna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dåsa Skrevet 7. desember 2008 #51 Del Skrevet 7. desember 2008 1. Å kaste snøball på voksne folk når man er 12 år, er ikke en barnestrek, men regelrett uforskammethet. En 12-åring er gammel nok til å skjønne at det er riv ruskende galt å gjøre slikt. Enig i det! Særlig ikke når det er flere. Det er jo skremmende for folk. De som ikke har lært barna sine at de ikke skal gjøre sånt når de er i den alderen har drittunger som barn! 2. Å kaste en snøball tilbake er å slå igjen med samme mynt, noe jeg vanskelig kan se noe galt i som sådan. I utgangspunktet er jeg uenig i at man skal ta igjen, dersom noen slår deg må du ikke slå tilbake. Dersom noen kjører på deg så setter du deg ikke i bilen ved første mulighet og kjører på dem heller. Men snøballkasting for meg kommer i kategorien guttestreker. Altså litt mer alvorlig enn epleslang. Det kommer også litt an på hvor de sikter og hvor hardt de kaster. 3. Det er ikke noe mindre fysisk "angrep"om det er ungen(som for øvrig snart er tenåring og burde ha lært bedre oppførsel)eller en voksen person som gjør det. Eller mener du at det gjør mindre vondt for meg å bli truffet av en snøball enn for en 12-åring? Det gjør det ikke. Men det er forskjell på vettet. En voksen skal i allefall ha en litt mer velutviklet analytisk hjerne enn en 12-åring. 4.Jeg vil gjerne se den paragrafen i norsk lov som sier at det er ulovlig å ta igjen når en annen begynte. Hele straffeloven bygger på dette. Dersom jeg hadde begynt å yppe med deg og du hadde blitt så forbanna at du slo meg så hadde du fått skylda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dåsa Skrevet 7. desember 2008 #52 Del Skrevet 7. desember 2008 Synes enkelte foreldre er altfor flinke til å sy puter under armene på barna sine. For noen år siden kastet en gutt stadig snøballer på broren min på vei hjem fra skolen. Begge var rundt 11 år. Da broren min klarte å spurte unna, begynte gutten heller å kaste snøball på bestemoren min på 75år, som ikke snakker norsk. Heldigvis traff han ikke, men jeg tror han fikk tilsnakk av folk som så det. Faren min fikk tak i gutten og ringte foreldrene hans. De sa bare at vi skulle la han gå. Kan hende at han fikk kjeft da han kom hjem, men vi synes at det hadde vært på sin plass med en ordentlig unnskyldning, som aldri kom. Gutten og broren min har vært uvenner så lenge jeg kan huske, men en 11åring burde forstå at man ikke kaster snøballer på andre, i allefall ikke eldre mennesker. Synes det bare er bra at noen setter dem på plass! Man kaster i allefall ikke snøball på gamle mennesker!! Enten de snakker samme språk som deg eller ikke! Det gjør man bare ikke!! Stygge barn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dåsa Skrevet 7. desember 2008 #53 Del Skrevet 7. desember 2008 Det å ta igjen, er selvtekt. Dersom en vil gjøre noe annet enn å gi verbal respons / irettesettelse, må en melde saken til politiet som igjen evt tar kontakt med barnevernet. Politiet tar neppe kontakt med barnevernet pga. litt snøballkasting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 7. desember 2008 #54 Del Skrevet 7. desember 2008 Vel, jeg har vært ute for dette et par ganger og kaster tilbake. Når noen kaster snøball på meg later jeg som om jeg tror de vil leke og blir med på leken. Det funker igrunn ganske greit, de tar det antagelig med litt skrekkblandet fryd, spesielt siden jeg legger like mye i det som jeg ville gjort da jeg var 12. Jeg har ikke blitt "plaget" av de samme igjen, de er antagelig ute etter å provosere og gidder ikke mer, når jeg tar det som en lek. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Omega Skrevet 7. desember 2008 #55 Del Skrevet 7. desember 2008 Har opplevd flere ganger å måtte ta tak i barn pluss minus tiårs-alder (alltid gutter) som av en eller annen grunn skal teste grenser. Utrolig viktig at man ikke bare lar gutter være gutter, men lærer de folkeskikk og empati uten å nøle. Hvis jeg selv opplever rampestreker eller ser andre få gjennomgå, går jeg resolutt bort til spirrevippen, bøyer meg ned og tar rimelig fast tak rundt begge skuldre og klistrer ansiktet mitt nært hans mens jeg nistirrer ham i øynene og forteller ganske hardt at det han holder på med er uakseptabel oppførsel og at det vil få konsekvenser (som oftest i form av at jeg skal ta en prat med foreldrene). Som regel begynner de å grine og nikke enig i alt jeg sier av slik behandling. Noe jeg ser på som et godt tegn. Jeg slipper ikke taket i de før jeg har gjentatt budskapet mitt et par tre ganger. Avslutter seansen med å spørre om vi ikke har en avtale om forbedring av oppførsel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A.P.Katt Skrevet 7. desember 2008 #56 Del Skrevet 7. desember 2008 Noen unger eier ikke oppdragelse og veldig ofte er det foreldrenes skyld! Dette har ingenting med snøballkasting å gjøre, men husker jeg ble alvorlig forbannet på en guttunge i nabolaget. Han plaget alle med både det ene og det andre. En gang da sønnen min kanskje var 5 år kom han og noen kamerater løpende opp å skrek at: "xxx spruter glovarmt vann mot oss" Dere vet dis se store vannpistolene som ungene bruker på sommeren. Jeg og veninna mi dura ut og tok tak i krapylet etter mye løping for å få fatt i drittungen - tok han med til moren hans - moren ble sur på oss Ungene våre hadde ikke blitt skadet, men en eldre dame hadde også fått glovarmt vann på seg og hun ringte politiet.Hun måtte på legevakta. Samme drittunge satt ut av vinduet å lagde isballer om vinteren han kastet på folk som gikk forbi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dåsa Skrevet 7. desember 2008 #57 Del Skrevet 7. desember 2008 Noen unger eier ikke oppdragelse og veldig ofte er det foreldrenes skyld! Dette har ingenting med snøballkasting å gjøre, men husker jeg ble alvorlig forbannet på en guttunge i nabolaget. Han plaget alle med både det ene og det andre. En gang da sønnen min kanskje var 5 år kom han og noen kamerater løpende opp å skrek at: "xxx spruter glovarmt vann mot oss" Dere vet dis se store vannpistolene som ungene bruker på sommeren. Jeg og veninna mi dura ut og tok tak i krapylet etter mye løping for å få fatt i drittungen - tok han med til moren hans - moren ble sur på oss Ungene våre hadde ikke blitt skadet, men en eldre dame hadde også fått glovarmt vann på seg og hun ringte politiet.Hun måtte på legevakta. Samme drittunge satt ut av vinduet å lagde isballer om vinteren han kastet på folk som gikk forbi. Så rar mor! Burde man ikke bli glade for at dette blir tatt tak i da så man kan få ordnet det? Ikke overse det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cederic Rueben Skrevet 7. desember 2008 #58 Del Skrevet 7. desember 2008 Noen unger eier ikke oppdragelse og veldig ofte er det foreldrenes skyld! Dette har ingenting med snøballkasting å gjøre, men husker jeg ble alvorlig forbannet på en guttunge i nabolaget. Han plaget alle med både det ene og det andre. En gang da sønnen min kanskje var 5 år kom han og noen kamerater løpende opp å skrek at: "xxx spruter glovarmt vann mot oss" Dere vet dis se store vannpistolene som ungene bruker på sommeren. Jeg og veninna mi dura ut og tok tak i krapylet etter mye løping for å få fatt i drittungen - tok han med til moren hans - moren ble sur på oss Ungene våre hadde ikke blitt skadet, men en eldre dame hadde også fått glovarmt vann på seg og hun ringte politiet.Hun måtte på legevakta. Samme drittunge satt ut av vinduet å lagde isballer om vinteren han kastet på folk som gikk forbi. Er ikke dette typisk foreldre da. Deres unger gjør ikke noe galt siden deres unger er bare noen små engler. Det er de andre ungene som gjør noe galt Hadde jeg vært dere så hadde jeg dratt mora inn og dynket henne i varmt vann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bomull Skrevet 7. desember 2008 #59 Del Skrevet 7. desember 2008 Kommer helt an på om snøballen er ordentlig vond, eller bare plagsom. Mest sannsynlig ville jeg snudd meg og løpt som fy mot han - stoppet på halvveien - og stått leende å sett på ungen som hadde løpt av full makt for å slippe unna. Samme her, jeg kaster virkelig som en jente, og det ville bare blitt pinlig å kaste snøball tilbake :fnsie: Jeg har en grandtante som er klin gæren. For 20 år siden kastet noen unggutter snøball på de nyvaskede vinduene hennes før jul. Hun heiv på seg skoene og løp ut og tok tak i dem. Hun tvang dem med inn for å vaske vinduene. Hun stod nøye og fulgte med da de vasket, og da de sa de ikke rakk opp var beskjeden: Hopp for faen, hopp! Hun møtte en av disse guttene nå for litt siden og spurte om de synes hun var for hard mot dem. Han mente hun hadde gjort akkurat det riktige, og at de bare hadde hatt godt av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *smak* Skrevet 7. desember 2008 #60 Del Skrevet 7. desember 2008 Se for deg at du går hjem fra skolen en dag, på veien møter du 3 gutter på rundt 12 år. Han ene lager en snøball, klemmer den skikkelig til så den blir god og hard, mens han gliser frekt til deg. Så kaster han den i huet på deg så hardt han bare greier. Hva gjør du...? Blir kjempeforbanna og har lyst å kaste en like hard snøball tilbake..Finnes så mange uskikkelige unger der ute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå