Gå til innhold

Komma her?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke at det må være et komme her, i følge kommareglene. To fullstendige setninger. Men ville du likevel satt komma her? Ikke min setning, jeg retter for noen. ;)

Det er mørkt ute og gjennom vinduet ser de en mørk himmel med stjerner på.

Selv ville jeg kanskje skrevet

Det er mørkt ute. Gjennom vinduet ser de en...

Men det er en litt spesiell tekst, så jeg tror kanskje at vedkommende vil ha den slik.

Men altså, komma eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke at det må være et komme her, i følge kommareglene. To fullstendige setninger. Men ville du likevel satt komma her? Ikke min setning, jeg retter for noen. ;)

Det er mørkt ute og gjennom vinduet ser de en mørk himmel med stjerner på.

Selv ville jeg kanskje skrevet

Det er mørkt ute. Gjennom vinduet ser de en...

Men det er en litt spesiell tekst, så jeg tror kanskje at vedkommende vil ha den slik.

Men altså, komma eller ikke?

Jeg vil si at begge deler er gangbart. Fordelen med å skrive det i to setninger er at det er enklere å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mørkt ute, og gjennom vinduet ser de en mørk himmel med stjerner på.

Slik ville jeg ha skrevet det, med komma for å skille de to setningene. Hvis teksten skal være spennende ville jeg delt de med punktum, siden korte setninger liksom "skjuler" noe, og bygger spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endret det:

Ute er det mørkt, og...

Hehe. Bedre, synes jeg.

Neste:

Hun ble liggende og se og se på stjernen

Hun ble liggende å se og se på stjernen

Og, ikke sant? Blir litt forvirrende med se og se rett etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mørkt ute, og gjennom vinduet ser de en mørk himmel med stjerner på.

Slik ville jeg ha skrevet det, med komma for å skille de to setningene. Hvis teksten skal være spennende ville jeg delt de med punktum, siden korte setninger liksom "skjuler" noe, og bygger spenning.

Veldig enig, men det er korte setninger av den typen både før og etter, så det blir liksom litt mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens hun ligger der, svever Sara inn i drømmeland, og plutselig er hun der oppe, høyt der oppe sammen med alle stjernene på himmelen.

Det er originalteksten.

Jeg synes kommaene er litt slitsomme. Forslag til endringer?

F.eks.

Mens hun ligger der, svever Sara inn i drømmeland. Og plutselig er hun der oppe, høyt der oppe, sammen med alle stjernene på himmelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommaene er ikke slitsomme. For det første er de grammatisk riktig plassert, og for det andre flyter teksten mye bedre når den ikke brytes opp av et punktum.

Og angående ditt første spørsmål: Det skal være komma mellom helsetninger, ja.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommaene er ikke slitsomme. For det første er de grammatisk riktig plassert, og for det andre flyter teksten mye bedre når den ikke brytes opp av et punktum.

Og angående ditt første spørsmål: Det skal være komma mellom helsetninger, ja.

:)

Vel, jeg synes kommaene er slitsomme. Det er dessuten ikke nødvendigvis noe mål at teksten skal flyte. Korte setninger med komma kan være et virkemiddel i seg selv. Jeg er dessuten ikke ubetinget enig i at det andre kommaet er grammatisk riktig.

Mens hun ligger der, svever Sara inn i drømmeland, og plutselig er hun der oppe, høyt der oppe sammen med alle stjernene på himmelen.

Jeg mener at det grammatisk riktige er "Mens hun ligger der, svever Sara inn i drømmeland og plutselig er hun der oppe, høyt der oppe sammen med alle stjernene på himmelen."

To fullstendige setninger forbundet med og, altså ikke noe komma:

Mens hun ligger der, svever Sara inn i drømmeland.

Plutselig er hun der oppe, høyt der oppe sammen med alle stjernene på himmelen.

De to setningen er bundt sammen med og, og krever ikke noe komma. Mener jeg, men jeg er mottagelig for innvendinger...

Jeg endret forøvrig setningen til

"Og mens hun ligger der svever Sara inn i drømmeland. Plutselig er hun der oppe, høyt der oppe, sammen med alle stjernene på himmelen."

Greier ikke å bestemme meg for om det bør være et komma etter der. Gramatisk sett skal det vel egentlig være det...

Hva mener du forresten med at det skal være komma mellom helsetninger? Gi et eksempel på hva du mener? For hvis jeg forstår det rett, mener jeg altså det motsatte. Dersom den andre delen av frasen inneholder et subjekt, og det altså dreier seg om to helsetninger, skal det ikke være komma.

Jeg mener at det grammatisk er riktig å skrive

"Per skriver et brev og Kari leser ei bok." Ikke noe komma der. Ikke "Per skriver et brev, og Kari leser ei bok."

Eller hva mente du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være komma mellom helsetninger; og kommer i tillegg til kommaet, ikke som en erstatning. Men når det er sagt, vet jeg at mange forfattere gjerne lemper litt på kommareglene. Jeg så for eksempel et intervju med Margaret Atwood hvor hun sa at korrekturlesere kan være noen klamper om foten for forfattere, siden sistnevnte ofte holder seg til flyt og følelse i stedet for det som strengt tatt er korrekt.

Også har vi jo denne godbiten fra et Jon Fosse-intervju:

"- Eg er ikkje spesielt glad i punktum, nei. Det får i så fall koma heilt til slutt. Og berre eitt.

- Men komma likar du?

- Å ja. I forlaget kan dei godt normalisera språket mitt, det kan eg berre vera glad for, men om dei skal ha meg til å rette meg etter kommareglar, brøler eg. Då får det vera det same med heile utgjevinga. Slik eg skriv, skal komma vera rytmisk, ikkje rett."

Her finner du en fin oversikt over kommareglene. :)

Sorry at jeg var litt bastant angående flyten i teksten, forresten, det beror jo selvsagt på smak og behag og forfatterens intensjon ... Men, vel, jeg må nok også innrømme at jeg er korrekturleser, så jeg er litt streng akkurat når det gjelder de mest "elementære" reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste:

Hun ble liggende og se og se på stjernen

Hun ble liggende å se og se på stjernen

Og, ikke sant? Blir litt forvirrende med se og se rett etterpå.

Ja, det skal være og. Alltid og etter -ende ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...