Gå til innhold

max 3 bleier med avføring i barnehagen.. så må barnet hente... Flere som har dette som rege i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_annemor30_*
Skrevet

Her er det slik at hvis barnet har avføring 3 ganger på en dag så blir foreldrene kontaktet, for da har barnet diare og er syk og må derfor hentes.... Spiller ingen rolle om barnet er feber fri og i godt humør... Dette må da være meget spesielt eller??? Egenmeldingdagene til foreldrene flyr rimelig fort avgårde med denne reglen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen slike regler i vår barnehage, hvertfall.

Har fått informert et par ganger at vår unge, og flere på avdelingen hadde løs mage den dagen, men ingen beskjed om at det var noe spesielt.

Ungen var ikke, og ble ikke syk fordet.

Skrevet

Barn kan ha smittsom diaré uten å ha særlige andre symptomer enn suppete avføring. Derfor synes jeg ikke det var så dumt å ha en "3-bleiersregel". Barnehageansatte er vel også som regel ganske kompetente på å se hva som er diaré eller hva som bare er normal løs avføring.

Hvis du er uenig eller lurer på noe i forhold til reglene barnehagen din har, så bør du spørre dem direkte. :)

Skrevet
Her er det slik at hvis barnet har avføring 3 ganger på en dag så blir foreldrene kontaktet, for da har barnet diare og er syk og må derfor hentes.... Spiller ingen rolle om barnet er feber fri og i godt humør... Dette må da være meget spesielt eller??? Egenmeldingdagene til foreldrene flyr rimelig fort avgårde med denne reglen...

rareste jeg har hørt. Vi har ingen slik regel i vår barnehage.

Skrevet

I bhg hvor jeg jobber har vi en klar regel: Diare= ringe til foreldrene. Om barnet bare er litt løs i magen så ser vi det an. Men en to-tre bleier med skikkelig løs avføring innen kort tid,da er det på tide å ringe foreldrene.

Vi har hatt en skikkelig runde med omgangssyke/diare i bhg og flere foreldre fortviler fordi vi stadig må ringe de. Men det er slett ikke kjekt når barn og voksne på avdelingen får omgangssyken. Spesielt små barn kan bli hardt rammet og mange av de har ikke så mye å gå på heller.

Synes regelen ts forteller om er en god regel.

Skrevet

Min unge bæsjer en knert om gangen, det går fort fire-fem bleier på en ettermiddag - skulle tatt seg ut!

Men diare er noe annet, selvsagt.

Gjest AnneShirley
Skrevet
Barn kan ha smittsom diaré uten å ha særlige andre symptomer enn suppete avføring.

Men hva er da poenget med å sende dem hjem? De føler seg friske og smitten er allerede "i omløp".

Gjest Elastica
Skrevet

En absolutt tre-bleie-regel høres litt firkantet ut. Dersom det hadde vært snakk om diaré synes jeg derimot at tre bleier er for mye før de velger å kontakte foreldrene.

At egenmeldingene flyr er jo bare en del av hverdagen til småbarnsforeldre.

Skrevet

Haha, det der høres da helt på trynet ut! Den regelen er neppe laget i samråd med lege, siden antall bæsjebleier sier fint lite om helsetilstanden til ungen. Det der hadde jeg ikke gått med på å forholde meg til som forelder, noe så hjernedødt. :ler:

Lukt/farge/konsistens på avføringen, kroppstemperatur, generell allmenntilstand, manglende matlyst etc. er derimot ting som indikerer om barnet om barnet er sykt eller ikke. Økt aktivitet i barnehagen sammen med økt matlyst kan godt gjøre at barn fyrer av 3 bæsjebleier på en dag, uten av det er noe uvanlig med det. Dessuten vil hard mage ofte gjøre at det bare kommer litt og litt i bleia, som ble nevt før her.

Skrevet

Gjelder det hvis barnet har normal avføring også? Eller bare hvis barnet har 3 bleier med diare?

Gjest kaffedama
Skrevet

Det første året sønnen min var i bhg hadde han avdelingsrekorden med 3-4 bæsjebleier hver dag. Det var regelen, ikke unntaket, og han var frisk som en fisk (det var normal avføring, ikke diarebæsj). En så firkanta regel hadde ført til at vi måtte hente tidligere minst annenhver dag. :ler:

Skrevet
Det første året sønnen min var i bhg hadde han avdelingsrekorden med 3-4 bæsjebleier hver dag. Det var regelen, ikke unntaket, og han var frisk som en fisk (det var normal avføring, ikke diarebæsj). En så firkanta regel hadde ført til at vi måtte hente tidligere minst annenhver dag. :ler:

Ts sier jo at tre bæsjebleier= barnehagen sier at barnet har diare.Jeg regner med at personlalet vet hva diare er. Så da tror jeg ikke at det er snakk om normal avføring.

Skrevet
Men hva er da poenget med å sende dem hjem? De føler seg friske og smitten er allerede "i omløp".

Smitten er, eller kan være, i omløp ja, men man kan forhindre ytterlige smitte.

Jeg tolket det forresten som om det var telefon hjem etter 3 diarébleier, ikke bare 3 vanlige bleier?? :klø:

Skrevet

Hentet fra Apotek 1`s hjemmeside:

Diare

Diaré er hyppig, løs og vannaktig avføring. Ved matforgiftning får man ofte magesmerter og oppkast i tillegg til diaré. Når man har diaré klarer ikke tarmen å suge opp vann og salter som resten av kroppen trenger. Den største faren ved diaré er uttørring og saltmangel.

Barn

Små barn blir raskere uttørret enn voksne. Diaré, oppkast og høy feber gir et høyt væsketap som raskt kan utvikle seg til en farlig tilstand.

Hva kan man gjøre for barnet?

* Erstatt væsketapet med morsmelk eller drikke som gir både salt og sukker (se over). Barnet trenger ca 1 dl væske per kilo kroppsvekt per døgn. (Barn som veier 10kg trenger 1 liter væske pr. døgn)

* Gi små, men hyppige mengder væske, for eksempel med sugerør eller teskje.

* Etter tilfredsstillende væsketilførsel i 4 til 6 timer kan du la barnet få vanlig mat igjen, hvis barnet ønsker det.

* Kontrollèr at barnet tisser hver 3.-4. time og følg med på allmenntilstanden.

I vår barnehage ringer vi foreldrene etter 2-3 diarè bleier. Barnet er sykt, selv om det ikke har feber. Og diarè er en av de mest smittsomme sykdommene vi har i barnehage. Vi som jobber i barnehage kjenner barna ganske godt og merker når det er sykt. Jeg synes dette er en fin regel, og jeg synes vi skal ha enda flere regler for å beskytte de små barna. Synes foreldre må beregne litt sykdom på barna og tenke på at små barn trenger omsorg ,og mammaen/pappaen sin når det er sykt.

Gjest StoreSky
Skrevet
Haha, det der høres da helt på trynet ut! Den regelen er neppe laget i samråd med lege, siden antall bæsjebleier sier fint lite om helsetilstanden til ungen. Det der hadde jeg ikke gått med på å forholde meg til som forelder, noe så hjernedødt. :ler:

Lukt/farge/konsistens på avføringen, kroppstemperatur, generell allmenntilstand, manglende matlyst etc. er derimot ting som indikerer om barnet om barnet er sykt eller ikke. Økt aktivitet i barnehagen sammen med økt matlyst kan godt gjøre at barn fyrer av 3 bæsjebleier på en dag, uten av det er noe uvanlig med det. Dessuten vil hard mage ofte gjøre at det bare kommer litt og litt i bleia, som ble nevt før her.

Sånn i alle barnehagene jeg har jobbet i også. Og er det diare så spiller det ingen rolle om det er 1 eller fem..

Skrevet
Sånn i alle barnehagene jeg har jobbet i også. Og er det diare så spiller det ingen rolle om det er 1 eller fem..

Men noen barn har ofte diaréaktig avføring uten at det er diaré, som har kommet av f.eks noe de har spist. Derfor synes jeg det er greit å vente og se om det kommer flere slike bleier i løpet av kort tid før man kontakter foreldrene. Om allmenntilstanden er nedsatt, så ringer man jo selvsagt uansett.

Skrevet
Men noen barn har ofte diaréaktig avføring uten at det er diaré, som har kommet av f.eks noe de har spist. Derfor synes jeg det er greit å vente og se om det kommer flere slike bleier i løpet av kort tid før man kontakter foreldrene. Om allmenntilstanden er nedsatt, så ringer man jo selvsagt uansett.

Har jobbet i bhg i 10 år, og aldri hørt om denne regelen. Noen barn kan i perioder ha svært løs og hyppig avføring, uten at de er syke. Vi ser det an og vurderer hvert enkelt barn og hver enkelt situasjon. Da er det noe helt annet med oppkast.

Skrevet

At foreldrene må hente barnet for barnets skyld, er greit, men å si det er pga smittefare er etter min mening tullete. Hva med større barn som går på do alene? Det har hendt at mine barn har kommet hjem og fortalt de har hatt diare og gått på do mange ganger i barnehagen uten at de voksne har fått det med seg.

Hvis noen først har diare i barnehagen er det vanskelig å unngå smitte uansett.

Skrevet
At foreldrene må hente barnet for barnets skyld, er greit, men å si det er pga smittefare er etter min mening tullete. Hva med større barn som går på do alene? Det har hendt at mine barn har kommet hjem og fortalt de har hatt diare og gått på do mange ganger i barnehagen uten at de voksne har fått det med seg.

Hvis noen først har diare i barnehagen er det vanskelig å unngå smitte uansett.

Hvis barnet har flydd på do med diare flere ganger daglig uten at personalet har lagt merke til det, så er det jo slett arbeid av personalet vil jeg si.

Har du jobbet i barnehage? Jeg skal love deg at å holde diarébarn unna barnehagen er effektivt for å unngå smitte, og det er ikke slik at når først smitten er der så blir alle smittet. Jo tidligere det blir oppdaget og vi kan sende barna hjem, desto bedre er det og det er sjanse for at færre barn blir smittet. Det sier seg vel selv at om man forkorter tiden diarebarnet er i barnehagen, så reduserer man også smittefaren. Det er ikke særlig gøy med diareepidemier, for det kan føre til ubehag for barna og personell som må holde seg hjemme fra jobb (=mindre folk til å ta vare på barna deres).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...