Gå til innhold

Å gifte seg på nyttårsaften

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan mulighetene er for å gifte seg på nyttårsaften (ikke i år altså, men jeg sonderer terrenget). Det virker så ufattelig romantisk meg fyrverkeri ved midnatt og snø og vinter.

MEN: i mitt hode er det en del hindringer som jeg lurer på om det er mulig å gjøre noe med: transport (vanskelig å få taxi til 70 stk nyttårsaften), kokk og servitører (forutsatt at man leier lokale, hvem vil jobbe som servitør nyttårsaften - og vil de da ta enormt betalt?).

Beklager rotete framstilling. Hvis noen har erfaring med bryllup nyttårsaften eller har vært i det, fortell meg gjerne hvordan de praktiske problemene ble løst og om det ble uvanlig kostbart.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
hvem vil jobbe som servitør nyttårsaften

Hva med prest?

Skrevet
Hva med prest?

Presten vil vel primært jobbe dagtid - anser vel det største problemet som å skaffe arbeidskraft til ettermiddag/kveld. Men ja, ønsker kirken å ha vielser nyttårsaften? vet at det er mulig borgerlig

Skrevet
Jeg lurer på hvordan mulighetene er for å gifte seg på nyttårsaften (ikke i år altså, men jeg sonderer terrenget). Det virker så ufattelig romantisk meg fyrverkeri ved midnatt og snø og vinter.

MEN: i mitt hode er det en del hindringer som jeg lurer på om det er mulig å gjøre noe med: transport (vanskelig å få taxi til 70 stk nyttårsaften), kokk og servitører (forutsatt at man leier lokale, hvem vil jobbe som servitør nyttårsaften - og vil de da ta enormt betalt?).

Beklager rotete framstilling. Hvis noen har erfaring med bryllup nyttårsaften eller har vært i det, fortell meg gjerne hvordan de praktiske problemene ble løst og om det ble uvanlig kostbart.

For bra nøyaktig 10 mnd siden satt jeg og min kjære og tenkte på akkurat det samme. Så..vi bestemte oss for å undersøke om dette faktisk var mulig. Og d var d. Faktisk må jeg si at d gjorde ting enklere..du slipper å konkurrere om kirke, lokale ++ med så mange andre. Så...nå er vel d meste i boks og vi er klar for å gifte oss denne nyttårsaften. :bryllup:

Du skriver ingenting om hvor du er ifra?

Vi har bestilt et lokale hvor de fikser alt for oss. De stiller med kokk, servitører og bartender, i tillegg til at de fikser mat og drikke samt pynter og rydder.

Litt dyrere blir d naturlig nok, men det er snakk om ca 20 % for vår del..noen jeg syns d er verdt.... :)

Angående taxi så går d ant å ta kontakt med taxi selskapene og forhåndsbestille taxier. Tror ikke d koster noe ekstra, og du er sikret bil.

Lykke til med planleggingen!

Spørr du meg om en måned så kan jeg si om anbefaler giftemål den dagen eller ei..foreløpig gjør jeg d iallefall! :)

Skrevet

Å, så moro! Gleder meg på dine vegne jeg nå :D

Gifter dere dere i kirke eller rådhus? Hvilke tilbakemeldinger fikk dere på å gifte dere nyttårsaften? Fra gjester og kokker og folk rundt dere?

Skrevet

Vi gifta oss på nyttårsaften, og det var veldig enkelt å få tak i kirke og den presten vi ville ha.

Vi var ikke så veldig tidlig ute heller, i og med at han fridde et halvt år tidligere til meg..

Det vi hadde problemer med var som du skrev at det ikke er så enkelt å få tak i kokker/servitører, men til slutt fikk vi tak i et cateringsselskap som ordnet maten og hadde 2 servitører med seg. I tillegg spurte vi et vennepar av min mor om de kunne hjelpe. Det gjorde de med glede.

Andre vi hadde problemer med var hvor de som kom langveisfra skulle overnatte, for fra der jeg kommer i fra stengte de nemlig hotellene nyttårsaften. Heldigvis hadde vi en årsåpen campingplass, og der lå de fleste gjestene i hytter/leiligheter. Vi var "tidlig" ute, og det viste seg å være greit. Normalt pleide nemlig campingen å leie ut hyttene til noen andre nyttårsaften....men først til mølla osv ;)

Vårt bryllup ble ikke så stort, så vi leide et lokalet. Var heldig å fikk det veldig billig inkludert vasking, men har vel litt å si at moren min kjente vaktmesteren på stedet :)

Alt kommer egentlig på hvor i landet dere bor... bor dere i en storby tror jeg ikke det er noe problemer med å få tak i det dere vil... blir det i en mindre by, kan det bli vanskelig. Det erfarte vi i allefall.. men vi ble da til slutt gift! En minnerik og kjempefin dag ble det hvor alle trivdes :)

Gjest Pupsilure
Skrevet

Tanta mi giftet seg på nyttårsaften, og det var dessverre mange av gjestene som ikke kunne komme, da de allerede hadde leid hytter, eller hadde andre faste planer for nyttårsaften. Hun syntes det var trist. Viktig å si fra i god tid :)

Skrevet

Å, det hørtes så fint ut! :) Sukk, drømmer meg helt vekk her...

Hvorfor valgte dere nyttårsaften? Jeg har inntrykk av at "de fleste" drømmer om sommerbryllup. Her er været såpass ustabilt, at vi er nesten bedre sikret en opplevelsesrik kveld om vi velger vinterbryllup enn sommerbryllup.. den som kunne styrt været gitt.. Hvilken respons fikk dere fra gjestene på at dere valgte nyttårsaften?

Bor i større by ja, men ser for meg at de aller aller fleste vil ha fri nyttårsaften. Og vi er litt på budsjett.. Men hvis vi leier lokale, så kan vi jo kanskje bruke litt ekstra på servitør/kokk etc hvis de er så snille å stiller opp :)

Skrevet
Tanta mi giftet seg på nyttårsaften, og det var dessverre mange av gjestene som ikke kunne komme, da de allerede hadde leid hytter, eller hadde andre faste planer for nyttårsaften. Hun syntes det var trist. Viktig å si fra i god tid :)

Ja, det er vel en av de dagene man planlegger i god tid på forhånd det...godt tips, skal legges i bakhodet :)

Skrevet
Å, så moro! Gleder meg på dine vegne jeg nå :D

Gifter dere dere i kirke eller rådhus? Hvilke tilbakemeldinger fikk dere på å gifte dere nyttårsaften? Fra gjester og kokker og folk rundt dere?

Vi gifter oss i kirke. :)

Vel..for å være ærlig så har vi fått blandede tilbakemeldinger, fra de veldig positive og støttende, til de mer negative og kritiske. Dette gjelder gjester og folk rundt oss. Men..sånn vil d jo alltid være. Noen ser problemer i alt, mens andre er født optimister. :)

Fra kokk + fotograf osv så har vi bare fått positive tilbakemeldinger. Alle ser på dette som en spennende utfordring.

Skrevet
Vi gifter oss i kirke. :)

Vel..for å være ærlig så har vi fått blandede tilbakemeldinger, fra de veldig positive og støttende, til de mer negative og kritiske. Dette gjelder gjester og folk rundt oss. Men..sånn vil d jo alltid være. Noen ser problemer i alt, mens andre er født optimister. :)

Fra kokk + fotograf osv så har vi bare fått positive tilbakemeldinger. Alle ser på dette som en spennende utfordring.

Kan jeg spørre når på dagen dere planlegger vielse og middag? ser for meg at det kan bli en lang kveld fram til fyrverkeriet dersom man starter for tidlig..?

Gjest Gjest_Line_*
Skrevet

Vi giftet oss på nyttårsaften i fjor,og det var bare helt fantastisk.Det største problemet var å finne noen som faktisk leide ut lokaler den dagen,men ellers gikk alt helt strålende.Ingen problem å få taxi heller.Det var så romantisk...lyslykter som lyste vei fra parkeringen og helt bort til døren,og alle rakettene ved midnatt...Det er virkelig å anbefale

Skrevet
Kan jeg spørre når på dagen dere planlegger vielse og middag? ser for meg at det kan bli en lang kveld fram til fyrverkeriet dersom man starter for tidlig..?

Klokkeslett for vielse er bestemt av kirken. For vår del blir d kl 14.30, og da er vi vel ferdig kl 15.25-15.30. Apertiff og lokalet åpner kl 16.00 og middagen serveres kl 17.00. Fotograferingen gjør vi unna føøør vielsen. Ellers så fant vi ut at middagen ville bli servert veldig sent.. :)

Klar over at d kan bli lang dag for mange..men...samtidig så har vi bestemt oss for å servere nattmat også. Dessuten, føler d alltid blir lang dag på nyttårsaften..:)

Skrevet
Det var så romantisk...lyslykter som lyste vei fra parkeringen og helt bort til døren,og alle rakettene ved midnatt...Det er virkelig å anbefale

Får sommerfugler i magen av å lese dette. Gleder meg sånn til vår dag nå, og krysser fingrene for at d blir supert. :)

Skrevet
Vi giftet oss på nyttårsaften i fjor,og det var bare helt fantastisk.Det største problemet var å finne noen som faktisk leide ut lokaler den dagen,men ellers gikk alt helt strålende.Ingen problem å få taxi heller.Det var så romantisk...lyslykter som lyste vei fra parkeringen og helt bort til døren,og alle rakettene ved midnatt...Det er virkelig å anbefale

Det høres helt fantastisk ut :)

Sendte dere opp raketter selv? Hvor lenge holdt dere festen gående og serverte dere nattmat?

Nyttårsbrud: nattmat? er det vanlig? Hva skal dere servere?

Hehehe, nå har jeg virkelig blitt ivrig her...stakkar mannen min :gjeiper:

Gjest Gjest_meme_*
Skrevet
Hvorfor valgte dere nyttårsaften? Jeg har inntrykk av at "de fleste" drømmer om sommerbryllup. Her er været såpass ustabilt, at vi er nesten bedre sikret en opplevelsesrik kveld om vi velger vinterbryllup enn sommerbryllup.. den som kunne styrt været gitt..

jeg trormange velger sommerbryllup fordi det er lyst og koselig ute, og romantisk med blomster o.l.

Skrevet
jeg trormange velger sommerbryllup fordi det er lyst og koselig ute, og romantisk med blomster o.l.

Og så tror jeg mange rett og slett ikke har tenkt over at d går ant å ha bryllup en annen årstid enn sommeren....:) D intrykket jeg sitter igjen med iallefall..

TS: Vi velger å ha nattmatt i stede for å ha 2 x servering av hovedretten, samt at på en sånn dag så er d ikke bare bare å finne tak i nattmat etter festen. Dessuten..utrolig godt med noe skikkelig mat sånn en gang utpå natta.

Om det er så vanlig å ha d d vet jeg ikke...de få bryllupene jeg har vært i har ikke hatt d men...

Vi serverer hjemmelaget saltlapskaus. (Kokken på stedet fikser..:))

Det blir servering kl 00.30..etter at rakettene er sendt opp. Da får en dessuten noe varmt i seg etter å ha stått ute ei stund. :)

Gjest Gjest_Christine_*
Skrevet

En gammel klassevenninne av meg giftet seg på nyttårsaften. Funket fint det! Det er jo bare til å høre med prester og lokaler. ingenting er umulig;)

Lykke til !

Skrevet
Og er ikke raketter forbudt fra og med i år?

det er frittstående raketter som er forbudt. ikke sånne bokser med fyverkeri, det er lov :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...