perle 84 Skrevet 5. desember 2008 #1 Skrevet 5. desember 2008 Hei Jeg har lenge ønsket å reise til Italia og trenger noen tips. Sist gang jeg og kjæresten min reiste var vi på chartertur. Har sett at det er en del folk her på forumet som bestiller flybillett, overnatting og bil på egenhånd. Nå vurderer vi å reise på denne måten til Italia. Ser for oss å være borte i 14 dager og leie bil under deler av oppholdet. Hva er fordelene/ulempene med å bestille alt selv kontra en chartertur? Er det dyrere eller billigere enn en chartertur? Er det lurt å bestille hotell lang tid på forhånd? Hvor mye koster maten i Italia? Hvor mye bør vi regne med at det går i mat for to personer i løpet av en dag? Hvor mye lommepenger bør vi ha med oss? Er de ulike attraksjonenene i Italia dyre? På denne turen har jeg lyst å få med meg Roma, hvor mange dager trenger vi i Roma? Hvilke andre plasser vil dere anbefale oss å reise til når vi ikke har vært i Italia før? Det er så utrolig mange plasser jeg har lyst til så jeg synest nesten det er umulig å velge. Det er jo litt begrenset hvor mange steder vi kan få med oss i løpet av 14 dager. Dette ble visst mange spørsmål, håper det er noen som har lyst å hjelpe meg:) Perle 84
Gjest Gjest_Frida_* Skrevet 5. desember 2008 #2 Skrevet 5. desember 2008 Hva er fordelene/ulempene med å bestille alt selv kontra en chartertur? Fri reiselengde og boligvalg for eksempel. Er det dyrere eller billigere enn en chartertur? Uten tvil myyye billigere. Vet ikke hvor dere bor i landet, men har selv bestilt billetter med Ryanair til sommer'n for en drøy tusenlapp pr. person! Er det lurt å bestille hotell lang tid på forhånd? Hvis dere skal reise til de mest populære turiststedene i fellesferien - JA! Sjekk selskaper som sembo, in-itali, friferie og lignende for leilighet istedenfor hotell. Mange private utleiere på finn.no også. Hvor mye koster maten i Italia? Hvor mye bør vi regne med at det går i mat for to personer i løpet av en dag? Var akkurat i Lido de Jesolo (utenfor Venezia) i høst og betalte fra kr. 100,- og oppover for en middagsporsjon på restaurant. Et glass vin kosta faktisk ikke mer enn 2,5 Euro (i overkant av kr. 20,-), så det er faktisk ikke SÅ dyrt hvis du befinner deg litt utenfor de verste turistområdene. Hvor mye lommepenger bør vi ha med oss? Er de ulike attraksjonenene i Italia dyre? Tja, Italia er jo ikke akkurat kjent for å være gratis. Men ordner man seg selv lokalt istedenfor å være med på charterutflukter, slipper man mye billiger unna. På denne turen har jeg lyst å få med meg Roma, hvor mange dager trenger vi i Roma? 2-3 dager, etter min mening. Hvilke andre plasser vil dere anbefale oss å reise til når vi ikke har vært i Italia før? Siden dere har leiebil: Enten sørover til Amalfikysten eller nordover til Gardasjøen - nydelige områder begge to på hver sin måte. Det er så utrolig mange plasser jeg har lyst til så jeg synest nesten det er umulig å velge. Det er jo litt begrenset hvor mange steder vi kan få med oss i løpet av 14 dager. Dette ble visst mange spørsmål, håper det er noen som har lyst å hjelpe meg:) Perle 84
perle 84 Skrevet 5. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 5. desember 2008 (endret) Tusen takk for svar gjest frida. Jeg skal ta en tur innom de internettsidene du har tipset om. Vi bor i Bergen. Hvor reiser du fra siden du har fått så billige billetter. Vi har aldri reist med rayan air før, har hørt at det er så mange tilleggsutgifter når man bestiller billeter hos dei. Stemmer dette. Er disse tilleggsutgiftene inkludert i prisen du oppgir? Får man informasjon om disse tilleggene når man bestiller billettene? Hvor lenge før reisen må jeg kjøpe billetter før å få dei så billige? Viss det er mye billigere å bestille alt selv er det mulig å få en 14 dagers tur for to stykker til maks 30000 kroner? Det virker litt gøy planlegge en slik tur selv, blei litt ivrig på dette nå. Er det flere som har gode tips tar jeg imot dem med glede. Mvh perle 84 Endret 5. desember 2008 av perle 84
Gjest Gjest_Frida_* Skrevet 6. desember 2008 #4 Skrevet 6. desember 2008 Vi bor på indre østlandet, og har således 3,5 time å kjøre til Torp (en time til Gardermoen!). Men siden vi sparer så mye penger på å ordne dette selv, samt at man er mye friere i forhold til charter, er det verdt det. Prisen jeg oppga er totalprisen alt inkludert, ja. Du får opp en langt lavere pris til å begynne med og så kommer baggasje og gebyrer i tillegg. Men det går klart fram hva totalen er før du bekrefter betalingen, så det er ikke noe problem. Vi reiser i juni, og bestilte billettene for ca. 4 uker siden, så vil du ha billige billetter er det bare å kaste seg rundt nå! Har bestilt sommerhus m/eget basseng for kr. 8.000,- , så totalt for en familie på 5 kommer en uke på under tjue tusen inkludert leiebil. Skulle vi reist charter måtte vi ha betalt mye mer for en leilighet på hotell (og de er som regel ikke veldig store), samt at vi ikke hadde fått eget basseng og leiebil. Så valget var enkelt! Novasol er forresten også en side du må sjekke mht bosted. Hvis dere er bare to personer, og har tretti tusen til rådighet, er det ikke noe problem å få en chartertur heller. Men dere får mye MINDRE for pengene, etter min mening. Og så går det jo litt sport i å planlegge selv - kanskje det blir nok til en storbyweekend for pengene dere sparer?
perle 84 Skrevet 8. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 8. desember 2008 Hei Takk for svar gjest frida. Da skal jeg prøve å bestill alt selv. Siden vi bor i Bergen blir det kanskje litt langt å kjøre til Torp. Har funne flybilletter til 3300 for to personer tur-retur Bergen-Roma med lufthansa. Dette er vel en grei pris? Har du noe erfaring med lufthansa? Ser det er mange fine leiligheter man kan leie i Italia. Har du noe erfaring med å bo på en agriturismo? perle 84
gard Skrevet 8. desember 2008 #6 Skrevet 8. desember 2008 Hei Kona og jeg har vært i Italia et par ganger og vi har kjøpt flybilletter og bestilt hotell selv på nett. Kanskje du kan finne en del svar i mine reisebrev fra Firenze (se http://gardkarlsen.com/florence_italy_travelogue.htm ) og Roma (se http://gardkarlsen.com/rome_italy.htm ). Der har jeg skrevet litt om hva det kostet oss å spise på restauranter, linker til sider med mer info osv.
perle 84 Skrevet 8. desember 2008 Forfatter #7 Skrevet 8. desember 2008 Hei Kona og jeg har vært i Italia et par ganger og vi har kjøpt flybilletter og bestilt hotell selv på nett. Kanskje du kan finne en del svar i mine reisebrev fra Firenze (se http://gardkarlsen.com/florence_italy_travelogue.htm ) og Roma (se http://gardkarlsen.com/rome_italy.htm ). Der har jeg skrevet litt om hva det kostet oss å spise på restauranter, linker til sider med mer info osv. Hei Gard Tusen takk for linkene. Har akkurat begynnt å lese reisebrevet ditt fra turen til Roma, fann den linken i en annen tråd Skal se litt nærmere dem senere. perle 84
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå