Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tidligere idag bestilte jeg meg 2 kjoler fra USA, som kommer på omtrent 300 dollar inkl frakt.

Det jeg lurer på er om man alltid må betale moms og toll ? Og hvor mye isåfall?

Er det noen som har noen erfaring med å bestille klær fra USA?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tidligere idag bestilte jeg meg 2 kjoler fra USA, som kommer på omtrent 300 dollar inkl frakt.

Det jeg lurer på er om man alltid må betale moms og toll ? Og hvor mye isåfall?

Er det noen som har noen erfaring med å bestille klær fra USA?

Har ingen erfaring med å bestille klær til voksne fra USA, men har bestilt utrolig mye annet.

Men du bør nok ta deg en tur inn på toll.no og lese litt om satsene på toll, moms og gebyrer.

Skrevet (endret)

Ok, slik jeg forstår det må jeg betale 10, 7 % av 300 dollar for toll, + 25% moms på det jeg bestiller. Det blir jo en ganske stor uforutsett tilleggsutgift.

Endret av Furstina
Skrevet (endret)
Ok, slik jeg forstår det må jeg betale 10, 7 % av 300 dollar for toll, + 25% moms på det jeg bestiller. Det blir jo en ganske stor uforutsett tilleggsutgift.

En gave er kun momsfri dersom den kommer fra en privatperson og skal til en privatperson, og den må ha en verdi på UNDER 1000 nok. Så gaver over dette blir momset inn uansett. Greit å vite hvis du har familie/venner i utlandet.

Du må ikke glemme at det tilllegges et fortollingsgebyr på alt fra 100 til 120 kr, dersom du ikke fortoller inn selv/ikke har mulighet til det.

You live, you learn sier jeg bare, kanskje kjolene er verdt det?:) hehe

Endret av Furstina
Skrevet

Forresten, glemte å legge til at du ikke betaler toll av frakt, bare moms, så da blir det jo en bitteliten smule billigere:P

Skrevet

hjertlig takk for tilbakemelding.

Jaja, gjort er gjort, og spist er spist. Får vel bare ta den ekstrautgiften med et smil ;)

Skrevet

Bare et litte tilleggsspørsmål; Noen som har en anelse om hvor lang tid det vanligvis tar? De bruker enten FedEx International Priority eller USPS Express International Mail

Skrevet

De pleier vanligvis å opplyse om leveringstid til europa, hvor bestilte du kjolene hen? Fra USA ville jeg gitt dem minst 8 dager og maks 4 uker. Pakken kommer nok via posten da, så det er mulig at du kanskje slipper å betale toll hvis du er maks heldig!

Jeg bestilte kjole fra england og den ble fortollet inn som fashion item, som tydeligvis ikke var tillagt noen tollbelastning(som klær vanligvis er og jeg tviler på at et så kjent nettfirma legger ved fakturaerklæring/tollfritak), betalte bare moms ifølge COD-lappen jeg fikk fra posten.

Du får krysse fingere:) Lykke til!

Skrevet

Jeg bestilte fra www.dresses.com.

En fantastisk blemme å ikke undersøke sånne ting før man bestiller når man er student, hehe.

Skrevet

Jeg jobber som fortoller jeg da, så kan litt av hvert, og tro meg, det er ubeskrivelig mange mennesker der ute som ikke engang har peiling på at det er moms de betaler når de importerer noe, langt mindre hva moms faktisk ER for noe!:P

Så du er ikke den eneste!

Den siden har jeg aldri vært innom, men de hadde utrolig mye fint der! Bare litt for dyrt etter mitt budsjett:P Hehe, du får ønske deg penger og ikke gavekort til jul da;) hehe

Skrevet

Ja, de hadde utrolig mye fint, så kunne ikke dy meg.

Får satse på litt goodwill fra mor og far, ellers blir det dårlig med mat på meg i januar ;)

Tusen millioner takk for all informasjon!!

Men toll og moms er noe jeg betaler når jeg henter kjolene på posten, eller kommer det som seperat regning?

Gjest Gjest_lola_*
Skrevet

Jeg bestiller masse klær fra USA. 50% av gangene fanges det opp i tollen og må fortolles. De andre gangene sklir pakkene rett gjennom. Kan jo være du er heldig...

Skrevet
Ja, de hadde utrolig mye fint, så kunne ikke dy meg.

Får satse på litt goodwill fra mor og far, ellers blir det dårlig med mat på meg i januar ;)

Tusen millioner takk for all informasjon!!

Men toll og moms er noe jeg betaler når jeg henter kjolene på posten, eller kommer det som seperat regning?

Det kommer an på hvem pakken sendes med, jeg jobber i privat firma og vi sender ut regning på etterskudd, mens posten tar betaling før du får pakken. Da må du på posten.

Bare hyggelig! Du får krysse fingrene:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...