Gjest Gjest_Marika_* Skrevet 5. desember 2008 #1 Skrevet 5. desember 2008 Jeg har flyttet sammen med typen min. Han har en leilighet som er gjeldfri. Hvordan gjør jeg om jeg skal kjøpe meg inn i den? Og hvis det blir slutt mellom oss? Han ser jo i dag på leiligheten som sin og vi har det jo veldig greit økonomisk med bare faste utgifter til strøm og telefon og sånt. Ikke noe banklån. Men om vi skal bo her i mange år så vil jo jeg også være med å eie leiligheten? Hvordan gjør vi dette?
Hanselot Skrevet 5. desember 2008 #2 Skrevet 5. desember 2008 Jeg har flyttet sammen med typen min. Han har en leilighet som er gjeldfri. Hvordan gjør jeg om jeg skal kjøpe meg inn i den? Og hvis det blir slutt mellom oss? Han ser jo i dag på leiligheten som sin og vi har det jo veldig greit økonomisk med bare faste utgifter til strøm og telefon og sånt. Ikke noe banklån. Men om vi skal bo her i mange år så vil jo jeg også være med å eie leiligheten? Hvordan gjør vi dette? Regner med om du ikke har penger så må du ta deg opp lån og kjøpe din halvdel av ham. Det må vel da lages ett nytt skjøte så vidt jeg vet med begge deres navn på som eiere. Blir vel en liten jobb med tinglysning... men jeg er sannelig ikke sikker. Dette er ihvertfall ting en må tenke på ved kjøp av ny bolig, og prosessen er nok den samme nå.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 5. desember 2008 #3 Skrevet 5. desember 2008 Jeg har flyttet sammen med typen min. Han har en leilighet som er gjeldfri. Hvordan gjør jeg om jeg skal kjøpe meg inn i den? Og hvis det blir slutt mellom oss? Han ser jo i dag på leiligheten som sin og vi har det jo veldig greit økonomisk med bare faste utgifter til strøm og telefon og sånt. Ikke noe banklån. Men om vi skal bo her i mange år så vil jo jeg også være med å eie leiligheten? Hvordan gjør vi dette? tror du skal gi ham halvparten av det leiligheten er verdt, og vis d blir slutt og han blir boende skal han gi halvparten av det liligheten er verdt da. husk å skriv dette ned me en adovak eller noe, sånn at dere har det på papir. det har ikke noe å si at leiligheten er gjeldsfri, betyr bare at han har betalt alt feridig..
Gjest WildRider Skrevet 5. desember 2008 #4 Skrevet 5. desember 2008 Hvis du kjøper deg inn i hans leilighet så må dere få leiligheten taksert. Så regner jeg med at du må ta opp lån til å betale deg inn i leiligheten, halve taksten. Så blir det litt papirarbeid med skjøter og slikt, som hanselot sa, tror jeg Går dere fra hverandre må han kjøpe deg ut av leiligheten og gi deg pengene du investerte tilbake + at du kanskje har rett på en del av en eventuell verdiøkning..
Glitnir Skrevet 5. desember 2008 #5 Skrevet 5. desember 2008 Hvis du kjøper deg inn i hans leilighet så må dere få leiligheten taksert. Så regner jeg med at du må ta opp lån til å betale deg inn i leiligheten, halve taksten. Så blir det litt papirarbeid med skjøter og slikt, som hanselot sa, tror jeg Går dere fra hverandre må han kjøpe deg ut av leiligheten og gi deg pengene du investerte tilbake + at du kanskje har rett på en del av en eventuell verdiøkning.. Det er viktig at man avgjør hva hennes investering går i. Spørsmålet er om hun kjøper halve leiligheten, eller om hun kjøper seg inn i leiligheten med halvparten av nåværende verdi. I førstnevnte tilfelle må hun ta full del i både en eventuell verdistigning, og et verditap. I sistnevnte tilfelle er vel hennes investering mest å betrakte som et lån til ham, der hun må få tilbake det beløpet hun har investert, eventuelt med tillegg av renter.
Gjest WildRider Skrevet 5. desember 2008 #6 Skrevet 5. desember 2008 Det er viktig at man avgjør hva hennes investering går i. Spørsmålet er om hun kjøper halve leiligheten, eller om hun kjøper seg inn i leiligheten med halvparten av nåværende verdi. I førstnevnte tilfelle må hun ta full del i både en eventuell verdistigning, og et verditap. I sistnevnte tilfelle er vel hennes investering mest å betrakte som et lån til ham, der hun må få tilbake det beløpet hun har investert, eventuelt med tillegg av renter. Ja, der sa du det
Gjest Mann på 43 Skrevet 5. desember 2008 #7 Skrevet 5. desember 2008 Jeg har flyttet sammen med typen min. Han har en leilighet som er gjeldfri. Hvordan gjør jeg om jeg skal kjøpe meg inn i den? Og hvis det blir slutt mellom oss? Han ser jo i dag på leiligheten som sin og vi har det jo veldig greit økonomisk med bare faste utgifter til strøm og telefon og sånt. Ikke noe banklån. Men om vi skal bo her i mange år så vil jo jeg også være med å eie leiligheten? Hvordan gjør vi dette? Enten tar dere en takst og du betaler han halvparten eller så kan jo du kjøpe hytte?
msDelenn Skrevet 5. desember 2008 #8 Skrevet 5. desember 2008 Jeg har flyttet sammen med typen min. Han har en leilighet som er gjeldfri. Hvordan gjør jeg om jeg skal kjøpe meg inn i den? Og hvis det blir slutt mellom oss? Han ser jo i dag på leiligheten som sin og vi har det jo veldig greit økonomisk med bare faste utgifter til strøm og telefon og sånt. Ikke noe banklån. Men om vi skal bo her i mange år så vil jo jeg også være med å eie leiligheten? Hvordan gjør vi dette? det som er normalt, er at dere skaffer en takstmann(om han ikke har en ny takst, med disse tider er det veldig dumt av han å gjøre det nå.men men) og så kjøper du halvparten av verdien på leiigheten. Om han ønsker dette selfølgelig.
Gjest BN Skrevet 5. desember 2008 #9 Skrevet 5. desember 2008 Det er viktig at man avgjør hva hennes investering går i. Spørsmålet er om hun kjøper halve leiligheten, eller om hun kjøper seg inn i leiligheten med halvparten av nåværende verdi. I førstnevnte tilfelle må hun ta full del i både en eventuell verdistigning, og et verditap. I sistnevnte tilfelle er vel hennes investering mest å betrakte som et lån til ham, der hun må få tilbake det beløpet hun har investert, eventuelt med tillegg av renter. Den skjønte jeg ikke. Formålet til ts er å kjøpe deler av leiligheten, det er ikke å gi han et lån han sannsynligvis ikke trenger. Hva er vitsen med å "investere" (ref. siste setning) hvis hun ikke skal ta del av verdistigningen?
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2008 #10 Skrevet 5. desember 2008 Jeg har flyttet sammen med typen min. Han har en leilighet som er gjeldfri. Hvordan gjør jeg om jeg skal kjøpe meg inn i den? Og hvis det blir slutt mellom oss? Han ser jo i dag på leiligheten som sin og vi har det jo veldig greit økonomisk med bare faste utgifter til strøm og telefon og sånt. Ikke noe banklån. Men om vi skal bo her i mange år så vil jo jeg også være med å eie leiligheten? Hvordan gjør vi dette? Hvis dette eventuelt blir ditt første boliglån bør du vurdere om dette er leiligheten du ønsker å bruke førstehjemslånet ditt på. Førstehjemslån har ofte bedre betingelser enn vanlig boliglån. Førstehjemslån får du bare en gang i livet.
Hanselot Skrevet 5. desember 2008 #11 Skrevet 5. desember 2008 Hvis dette eventuelt blir ditt første boliglån bør du vurdere om dette er leiligheten du ønsker å bruke førstehjemslånet ditt på. Førstehjemslån har ofte bedre betingelser enn vanlig boliglån. Førstehjemslån får du bare en gang i livet. De fleste banker gir lån med førstehjemslånsbetingelser opptil 3-4-5 ganger. Ihvertfall frem til de siste 2-3 mnds "kriser"
Alison Skrevet 5. desember 2008 #12 Skrevet 5. desember 2008 De fleste banker gir lån med førstehjemslånsbetingelser opptil 3-4-5 ganger. Ihvertfall frem til de siste 2-3 mnds "kriser" Det har nok vært mulig å få 1. hjemsbetingelser utover det første kjøpet i enkelte banker tidligere, men dette har blitt skjerpet veldig inn. Nå må du gjøre regning med å ha 20 % egenkapital hvis du har eid bolig før og vil kjøpe deg en ny.
Gjest Marika (ts) Skrevet 6. desember 2008 #13 Skrevet 6. desember 2008 Problemet er litt det at sambo ikke helt skjønner hvorfor jeg skal sette meg i gjeld for å kjøpe meg inn i en gjeldfri leilighet. Vi har det jo veldig fint økonomisk uten lån.... Men for meg er det viktig at også jeg er medeier i leiligheten. Det blir selvfølgelig litt rart at jeg skal drive og betale på lån. Når leiligheten i utgangspunktet er gjeldfri. Men det er jo det som skal til for at jeg også skal eie den. Det er jo ikke helt rettferdig at han bare gir meg halvparten. Leiligheten har verdi på litt over 3 mill. Så det blir jo litt penger dette her. Har det noe å si at han har arvet leiligheten?
flickan Skrevet 6. desember 2008 #14 Skrevet 6. desember 2008 Tja, da ville jeg kansje heller spart et annet sted, tilsvarende det du ville spart i mnd på leiligheten. Hva om du kjøper en hytte eller noe? Kansje dere kan bli enig om at du får en større og større andel av leiligheten dess lenger dere er sammen. 10 år = 25% 20 år = 40% 30 år = 50% Jeg vet ikke jeg. Bare kaster ut forslag.
Fortunatus Skrevet 6. desember 2008 #15 Skrevet 6. desember 2008 hva med og heller bare spare penger tilsvarende lånet? Så sparer du opp en god del penger hvis det skulle skje noe..
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2008 #16 Skrevet 6. desember 2008 Problemet er litt det at sambo ikke helt skjønner hvorfor jeg skal sette meg i gjeld for å kjøpe meg inn i en gjeldfri leilighet. Hvis din samboer ønsker at du skal bo gratis hos han, så er det bare å takke og bukke. Du sparer ca 5000 kr i måneden i renter på det. I tillegg slipper du den forventede prisnedgangen på leiligheter. En leilighet til 1,5 millioner sank med 60 000 kr i oktober og 30 000 kr i november. Ingen bedring er ventet neste år. Løpende utgifter regner jeg med at dere deler uansett.
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2008 #17 Skrevet 6. desember 2008 Spar opp penger for å kjøpe deg inn, så får du renter i steden for å betale dem. På et tidspunkt kan det være lurt å kjøpe seg inn før du eventuelt har spart opp hele beløpet, men da blir lånet hvertfall mindre.
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2008 #18 Skrevet 6. desember 2008 Hvis din samboer ønsker at du skal bo gratis hos han, så er det bare å takke og bukke. Du sparer ca 5000 kr i måneden i renter på det. I tillegg slipper du den forventede prisnedgangen på leiligheter. En leilighet til 1,5 millioner sank med 60 000 kr i oktober og 30 000 kr i november. Ingen bedring er ventet neste år. Løpende utgifter regner jeg med at dere deler uansett. på ett lån på 1.5mill. er rentene på ca 9000kr i mnd nå idag...
Gjest Gjest_Fredrikke_* Skrevet 7. desember 2008 #19 Skrevet 7. desember 2008 Jeg forstår ikke at din samboer vil la deg kjøpe deg inn i leiligheten så lenge den er gjeldfri og hans arv .. Hvis du absolutt vil investere i noe så hvorfor ikke kjøpe en hytte istedet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå