Gå til innhold

Bøkene i bokhylla...

Gjest lmari

Anbefalte innlegg

Gjest lmari

Inspirert av tråden om bøker i stua, ryddet jeg i bokhyllene mine i går. Plasserte bøkene i rekkefølge etter størrelse (tripp-trapp-tresko), og trakk dem helt ut på kanten. Ble stående og tenke en stund på hva som er det vanligste - å dytte bøkene helt inn i hylla slik at det blir en kant på noen centimeter ytterst, eller trekke dem helt ut, slik at det blir en jevn kant??

Jeg trakk dem helt ut i går - og hylla fikk virkelig et nytt liv!! Ser så stilig ut, særlig når de er plassert i stigende rekkefølge...

Hva gjør dere? Er bokhylla ryddig og sirlig sortert? Står bøkene samlet etter tema/forfatter? Eller etter farge? Eller alfabetisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss er det både og. Noen bøker står fint plassert, stort sett serier og andre bøker som "hører sammen". Men halvparten av bøkene mine har en særdeles upraktisk størrelse. Interiørbøker, hobbybøker o.l. Noen er lave og lange, andre er høye og smale og noen er bare STORE i alle retninger. Disse ligger stablet i bunker. De største nederst og de små/smale øverst.

Ellers er alle bøkene dyttet inn til veggen. Jeg var at det sklir ut hvis jeg setter dem ytterst i hylla. Og jeg synes egentlig at det er ganske pent når noen cm av hylla synes på fremsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøkene mine er sortert etter høyde og genre. F.eks. er krimbøkene plassert i hyller over hverandre, de øverste hyllene for innbundne bøker, de nederste for paperbacks. Hyllene er justerbare. Alle bøkene er trukket helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sorterer bøkene mine i tre hovedkategorier:

Skjønnlitteratur, faglitteratur og kokebøker. Skjønnlitteratur og faglitteratur er sortert strengt alfabetisk, mens kokebøker er plassert etter størrelse.

Historieverker, litteraturhistorie o.l. står selvsagt i nummerert / kronologisk rekkefølge.

Jeg har trukket bøkene litt frem i hylla, slik at de står noen cm fra kanten, enig med Lea at det er pent når en ser litt av hyllekanten.

*gleder meg til å få plass nok til eget bibliotek, med plass for sortering etter genre, fag osv......*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bøkene våre (og det er mange!) står et par cm inn i hylla, slik at noe av reolen også viser. BØkene er sortert :lol: Kokebøker for seg(kjøkkenet), store interiørbøker, atlas etc nederst. Ellers er de øvrige sortert etter forfatter og om jeg har lest dem eller ei. Hadde nemlig en periode der jeg leste meg ut på per forfatter. Dvs leste feks alt jeg hadde av Fossum. Og når jeg kjøpte noe mer av henne, så leste jeg denne boken før jeg fortsatte med den andre forfatteren som jeg hadde startet på.

På kontoret er alle fagbøker plassert. De er ikke sortert etter noe annet enn det jeg studerte står samlet og det mannen studerte står for seg. Kan jeg da si at de er sortert etter fag, kanskje :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra mitt voldsomt litterære foreldrehjem har jeg lært følgende for peneste bokhylleorganisering:

noen cm fra ytterkanten og i fallende linje som det visstnok heter, dvs. svai (laveste bøker i mindten av hver hylle).

Har også lært korrekt måte å åpne en ny bok, legge den fra seg osv. for at den ikke skal bli stygg, og synder mot alt sammen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Virvel

Vi har bøker i hauger og lass, og de er trukket helt fram i hyllene. For det første ser det penere ut, for det andre blir det ikke så støvete. Innimellom tar vi et raid og støvsuger alle bøkene, men når det er nesten 1000 stykker av dem sier det seg selv at det er en ganske omfattende jobb, så det skjer ikke særlig ofte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar dem helt ut på hylla, dytter ikke inn.

Har også de minste/laveste bøkene i midten.

Har noenlunde system - ikke alfabetisk, men samme forfatter plasseres inntil hveranre, og etter genre, emne, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mine sortert etter farge og fallende høyde. Bøkene står ca to cm fra ytterkanten av hyllene. Tar seg pent ut om jeg skal si det selv :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Våre bøker er dyttet helt inn (for forran står det enkelte små pynteting noen plasser. Jeg vet at dette er en TABBE DELUXE ifølge enkelte, men jeg trives med det sånn)

de er sortert litt etter størrelse, litt etter type (alle paperbacks for seg selv, litt sortering mellom "mine" og "hans, basert på at det er stor forskjell på tema.) Fagbøker i egen hylle.

Det aller meste av mine bøker, de ligger egentlig hjemme hos mine foreldre, på loftet. Vel, ikke alle er stregnt tatt mine. Jeg var lesehesten i familien, min bror var det ikke. Jeg var eldst. Jeg var med i en bokklubb. Barnebøkene er VÅRE, ikke MINE, men ettersom jeg ble eldre så er det nok MINE bøker. En del er jo gaver også. Mye av det er jeg "vokst fra", men jeg vet at neste generasjon kanskje setter pris på dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øyeblikket er det fullt kaos i bokhyllene våre. Hmmm, kanskje denne tråden kan inspirere meg til å lage system? Det hadde vært kult det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øyeblikket er det fullt kaos i bokhyllene våre. Hmmm, kanskje denne tråden kan inspirere meg til å lage system? Det hadde vært kult det :)

Jeg tenkte akkurat det samme, Nala, da jeg leste nedover i denne tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fabøker og hobbybøker er på et eget rom så der trengs det ikke være så "pent". De er sortert etter tema. Stort sett!

Prosa og skjønnlitterære bøker sorteres alfabetisk etter forfatteren. De har vi i et rom som vi kaller "biblioteket". Fint skal det være!

Mange av bøkene våre ligger faktisk på et lager i Norge. Gadd ikke å flytte med alle. Det er tross alt forholdsvis dyrt å flytte bøker rundt halve jordkloden. Gleder meg til å få frem alle igjen når vi egang flytter tilbake!

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjorde et forsøk på grovtelling i dag; Kom til ca 8200 bøker, ikke inkludert de som fremdeles - etter diverse flyttinger - er lagra i 10-15 bananesker. :o

Og så lurer enkelte på hvorfor jeg kjøper paperbacks?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bøkene ett par cm. inn i hylla, men har ikke pynteting forran. Kokebøker står på kjøkkenet og data- og skolebøker på kontoret, ellers står de andre i bokhyllene i stua, sortert på følgende måte:

-Barnebøker (stort sett etter høyde)

-Ungdomsbøker (etter forfatter)

-Hobbybøker (etter genre)

-Paperbacks (etter forfatter)

-Reisehåndbøker og reiseskildringer (etter reisemål/omhandlet sted)

-Romaner og krim (etter forfatter)

-Praktbøker (etter høyde)

-Tommy & Tigern og andre tegneserier (seriene samlet)

-Oppslagsverk, litteraturhistorie etc. (seriere samlet)

-Fotoalbum (etter årstall)

Det hører også med til historien at det kun er bøker som er skaffet til veie de tre årene jeg har studert som befinner seg i leiligheten vår, resten ligger fremdeles hjemme hos mor og far. Det er jammen meg nok bøker hos oss for det, men så blir de flittig brukt også da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de står med ryggen i flukt med hyllekanten, det ser ryddig ut syns jeg. gjør også at det er lett å komme til med støvsuger fra siden (åpent hyllesystem) så det er lettvint å støvsuge bak. de er sortert etter genre, forfatter og høyde. bøker av samme forfatter står kronologisk ved siden av hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...