Haris Pilton Skrevet 4. desember 2008 #1 Skrevet 4. desember 2008 Jeg har hatt mange, mange uhell med kjæresten min med både kondomer og p-piller det siste året, og går på mange medisiner som kan ha utslag for p-pillenes virkning. Jeg har tatt gjennomsnittlig 1-2 graviditetstester i måneden, pga såpass grove uhell (og noen ikke så veldig uhell, bare latskap) og uregelmessig mens. Det er ikke det at jeg tester meg for at jeg har så veldig lite lyst på barn, eller omvendt, det er bare greit å vite etter at man har vært uforsiktige. Dette ender jo opp med en berg-og-dalbane av babytanker hver måned, "hva om ditt og hva hvis datt". Men så begynte jeg å tenke... "hva hvis aldri?" Så jeg lurer på om det er enkelt å teste fruktbarheten, eller om det er helt poengløst? Hvor mange i 20-årene er det egentlig som ikke kan få barn? Siden jeg ikke har prøvd skikkelig å få barn enda er det ikke noe jeg har panikk over, så jeg kommer ikke til å sjekke noe som helst hvis det er komplisert. Jeg må ærlig innrømme at jeg tar veldig ofte sorgene på forskudd når det gjelder kroppen, ettersom jeg konstant er inn og ut på sykehus og legekontorene med en kropp som aldri fungerer som den skal. Så jeg tenker litt at... tenk hvis jeg går her og gleder meg til den dagen jeg skal få barn, planlegger framtid og familie, mens faktisk er det noe som aldri kommer til å skje? Eller tuller jeg bare nå?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 5. desember 2008 #2 Skrevet 5. desember 2008 Jeg har hatt mange, mange uhell med kjæresten min med både kondomer og p-piller det siste året, og går på mange medisiner som kan ha utslag for p-pillenes virkning. Jeg har tatt gjennomsnittlig 1-2 graviditetstester i måneden, pga såpass grove uhell (og noen ikke så veldig uhell, bare latskap) og uregelmessig mens. Det er ikke det at jeg tester meg for at jeg har så veldig lite lyst på barn, eller omvendt, det er bare greit å vite etter at man har vært uforsiktige. Dette ender jo opp med en berg-og-dalbane av babytanker hver måned, "hva om ditt og hva hvis datt". Men så begynte jeg å tenke... "hva hvis aldri?" Så jeg lurer på om det er enkelt å teste fruktbarheten, eller om det er helt poengløst? Hvor mange i 20-årene er det egentlig som ikke kan få barn? Siden jeg ikke har prøvd skikkelig å få barn enda er det ikke noe jeg har panikk over, så jeg kommer ikke til å sjekke noe som helst hvis det er komplisert. Jeg må ærlig innrømme at jeg tar veldig ofte sorgene på forskudd når det gjelder kroppen, ettersom jeg konstant er inn og ut på sykehus og legekontorene med en kropp som aldri fungerer som den skal. Så jeg tenker litt at... tenk hvis jeg går her og gleder meg til den dagen jeg skal få barn, planlegger framtid og familie, mens faktisk er det noe som aldri kommer til å skje? Eller tuller jeg bare nå? Tror det er mange som tenker slik. Selv har jeg hoppet av i svingen mange ganger og ikke blitt gravid og hatt et par uhell som deg. Men er ganske sikker på at jeg ikke er steril! Syns du først skal prøve noen måneder å bli gravid, om det er det du ønsker? Før du begynner å bekymre deg. Det skal litt til for å bli gravid nemlig: EL, befrukting, festing av egget og utviklingen av det. Så det er ikke bare å bare... Tror det er litt bortkasta tid for legene å teste deg nå for det om du ikke ønsker deg barn akkurat nå.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2008 #3 Skrevet 5. desember 2008 Det er klin umulig å teste når du går på hormonprevensjon. Det eneste de kanskje kan undersøkeer om du har muskelknuter, eller insnevringer, men det er relativt kompliserte ting.
superlady Skrevet 5. desember 2008 #4 Skrevet 5. desember 2008 Jeg har prøvd å få leger til å teste meg for det (og jeg har vært i en situasjon hvor jeg tenker at det godt kan tenkes at jeg sliter), men selv da vil ikke legene teste meg før jeg har prøvd aktivt i et år. Begrunnelsen er at de aller fleste par blir gravide etter aktiv prøving i et år og jeg antar at testing er såpass dyrt at man ikke ønsker å kaste penger ut av vinduet for alle kvinner (og menn) som begynner å bli nervøse for å ikke kunne få barn, uten egentlig å ha forsøkt. Det er jo forståelig nok..
Haris Pilton Skrevet 5. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 5. desember 2008 Jeg har prøvd å få leger til å teste meg for det (og jeg har vært i en situasjon hvor jeg tenker at det godt kan tenkes at jeg sliter), men selv da vil ikke legene teste meg før jeg har prøvd aktivt i et år. Begrunnelsen er at de aller fleste par blir gravide etter aktiv prøving i et år og jeg antar at testing er såpass dyrt at man ikke ønsker å kaste penger ut av vinduet for alle kvinner (og menn) som begynner å bli nervøse for å ikke kunne få barn, uten egentlig å ha forsøkt. Det er jo forståelig nok.. Ah ok. Da venter jeg bare til den tid kommer, takk for svar
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 6. desember 2008 #6 Skrevet 6. desember 2008 (endret) Ah ok. Da venter jeg bare til den tid kommer, takk for svar Ville bare si at jeg har vært redd for det samme som deg, for jeg har brukt hoppe-av-svingen i ca. 7 år (minus ett år eller noe hvor jeg gikk på pilla), og vært veldig uforsiktig. Jeg ble faktisk gravid en gang, men mistet en uke etter at jeg fant det ut, så det hjalp ikke så veldig på den stygge følelsen. Vi giftet oss i august, og begynte prøvinga på bryllupsnatta og i dag er jeg 11 uker på vei! Klaffa på andre forsøk Endret 6. desember 2008 av Pia 30.08.08
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2008 #7 Skrevet 6. desember 2008 De fleste kvinner i fruktbar alder kan få barn! Tror det er ca 5-7% som av en eller annen grunn ikke klarer å få det på naturlig måte. Kan være mange grunner: feks manglende EL, tette tuber pga infekjson, dårlig spermkvalitet hos mannen osv. Men uansett om du skulle være en av de uheldige (lite sannsynlig), så fins det alltid hjelp å få! Feks: hormoner for EL hvis man ikke har det, eller kunstig befruktning osv. Så fortvil ikke:-)
Haris Pilton Skrevet 6. desember 2008 Forfatter #8 Skrevet 6. desember 2008 Nå slapper jeg mye mer av, hehe litt dumt og unødvendig å gå og tenke på sånn, men det er godt å se at jeg ikke er den eneste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå