Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp, ska til legen i morgen! Så jeg lurte på om det er greit at jeg drar alene? Vi trenger ikke å være begge to som drar vel? Han har jo sin egen lege og har har fått sjekka seg selv og han er det ingenting i veien med ! Så det er jo meg da! Vi har prøvd i 1 år og 10 mnd, og jeg har ikke tatt det opp med lege enda at vi sliter. Så nå endelig, imorgen skal jeg gjøre det! Jeg er litt redd, har jeg grunn til det eller er det bare meg? :)

Hva skjedde på ditt første møte med legen " hei, vi har problemer med å få barn" ?

Noe jeg bør huske å spørre om, vær forberedt på noen spørsmål... ?

Takker for alle svar.

Hilsen ei som ikke er så glad i legebesøk ^^.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan i tilegg si at jeg kanskje har pco, blodprøvene tyder på det, men venter på ordentlig sjekk til gynekolog ( venter på time ) Jeg mangler mens og eggløsning... Er jeg for rett på sak hvis jeg spør legen om pergotime og metformin?

Skrevet

Er det ingen som har noe å si rundt om dette tema?

Skrevet

Det er ikke så mye en vanlig lege kan gjøre før du har vært hos gynekologen. Jeg har PCO, og fikk provera for å få en blødning og pergo for eggløsning. Hvis det viser seg at du har PCO er det nok gynekologen som hjelper deg videre.

Skrevet

La meg bare få si, det er ikke bare deg...jeg utsatte å gå til legen en god stund. Min kjære har testet seg, og han var det ingenting i veien med, så jeg var livredd for å finne ut at jeg ikke kunne få barn på noen som helst måte. (vi har prøvd nå i 1 år og noen mnd)

Men det må jo gjøres dersom du vil ha barn, så det er bra du har tatt steget nå!:)

Skrevet

Erfaringsmessig og av hva jeg har hørt av andre, så vil jeg anbefale deg å ta den videre utredningen sammen med din gynekolog. Gynekologen er jo spesialister og har mer dybde kjennskap enn en vanlig allmennlege.

Siden du allerede venter på time hos gynekolog, så vil jeg anbefale deg å si til legen din at dere prøver å få barn og har holdt på så lenge, og be om å få med deg en henvisning du kan gi til gynekologen din for utredning for ufrivillig barnløshet.

Du må nok ha med egen henvisning som du kan levere til gynekologen når du kommer dit da du mest sannsynlig er henvist dit av andre grunner siden du ikke har nevnt det til fastlegen din enda.

Det fungerte fint for meg. Jeg var hos gynekolog for andre ting, og fikk med meg henvisning

Pergotime ville jeg tatt i samarbeid med gynekologen. Jeg ville også bedt gynekologen oom å få UL rundt dag 13 - 14 i syklusen for å se om du responderer på Pergotime. Det er ikke alle som får EL av Pergotime, og da vil det være bortkastet å ta den kuren flere ganger hvis det skulle vise seg å ikke fungere for deg. Jeg slapp heldigvis å spørre om UL. Det var vanlig prosedyre hos min gynekolog.

Metformin for damer med PCO er et omdiskutert tema. Pr. dagsdato er det ingen vitenskap som støtter opp at Metformin hjelper oss damer med PCO, men mange gir det likevel.

Lykke til!

Skrevet

Trådstarter her ! Jeg var hos legen nå og det gikk greit å ta det opp, men jeg fikk bare beskjed om å gå ned i vekt :( Uansett om gynekologen skal påvise pco, så var det BARE Å GÅ NED I VEKT. men svarte, jeg har jo prøvd å gå ned i vekt, men det er så vanskelig :( Jeg er ikke såå stor :( Hun nektet å hjelpe meg på andre måter, jeg måtte gå ned VELDIG MYE i vekt.... Er det sånn til alle? Eller kan jeg ta det opp med gynekolog, kanskje h*n har no annet å si? Jeg er så lei meg:( Vekta er no hersens ! Skal ødelegge ALT ! Og er alltid i veien!! :(

Skrevet

Det synes jeg var uprofesjonelt av legen din. Klart han råder deg til å gå ned i vekt, men å si at det er den eneste du kan gjøre stemmer ikke! For kvinner med PCO/PCOS er det i tillegg ofte enda vanskeligere å gå ned i vekt enn for andre.

Jeg vil anbefale deg å ta dette opp med gynekologen. H*n er spesialist på dette og kan gi deg den hjelpa du trenger. Av erfaring har allmennleger ikke så altfor mye kunnskap om infertilitetsproblematikk.

Skrevet

Ja, ble litt paff for den hjelpa jeg fikk:S Jeg strever skikkelig med å gå ned i vekt ! Jeg unngår slankepiller, farlige dietter. Jeg spiser jo veldig sunt ofte og lite ! Trener! Føler det er ikke så mye mer å gjøre enn å trene 24 timer i døgnet da :S Dette sa jeg til legen, men hun tok meg ikke på alvor, så jeg måtte jo ramse opp ting jeg spiste iløpet av en vanlig dag ! eHHH javell, syns det er veldig kjip, når vi har prøvd i snart 2 år, og sååå må gå ned drastisk i vekt før jeg får annen hjelp. Sunneste måten å gå ned i vekt er å gå ned over lang tid, da kommer vi sikkert til å få hjelp etter tre år da... :( Men når hun sier det er det beste for meg og babyn, så er det jo fint, men jeg føler meg i bra form ! Nei, skal snakke med gynekologen jeg... Hvis jeg IKKE har pco, så KAN det jo godt hende det er overvekta som har gjort jeg har msitet mensen... Jeg fikk noen slankepiller på resept som jeg skal prøve, så får se hvordan det går, men jeg er skeptisk ...

Skrevet

Kvinner som har PCO er ofte kvinner som er overvektige. Som nevnt så er det vanskeligere å gå ned i vekt. Jeg synes at det var utrolig uprofessjonelt av legen din å gi deg den beskjeden. Du må bare diskutere det med gynekologen når du skal dit.

Hvor overvektig du er, er jo også av betydning for om du vil få et ok svangerskap eller et risikofylt et.

Jeg har selv PCO og er litt overvektig, men ble i hvertfall tatt på alvor av både legen min og gynekologen min. Fikk ikke den beskjeden du fikk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...