Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Idag begynte laderen til pc'n å pipe.

Pc'n vil heller ikke lade.

Tror dere lader'n min har dødd, og at jeg må skaffe ny?

Den er jo akkurat 1 år!!!

Typisk at dette skal skje 1 uke etter at garantien har gått ut. Max uflaks :grine:

Endret av Puma
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville tro dette ikke var en sak for garantien, snarere reklamasjonsretten.

Er laderen uvanlig varm?

Gjest Gjest_Pjusken_*
Skrevet

Vil nok ikke tro at laderen vil gå på reklamasjon da lader en en slitedel... Ved en reklamasjon har du som eier av produktet ansvaret på for å bevise at feilen har vært der siden kjøpsdato, noe den ikke har vært i ditt tilfelle...

Det er heller ikke en vesentlig kostnad for kunden å bytte strømadapteren selv..

Men jeg ville nok ikke ha brukt laderen noe særlig hvis den piper og ikke lader... Jeg ville tatt med pcen til butikken du kjøpte den på, for å teste at det faktisk er laderen som er gåen, og ikke strømpluggen i pcen... Da kan butikken prøve å sende inn en reklamasjon til produsent for å få laderen byttet (hvis det er den som er gåen), ikke håp alt for mye, men det er jo verdt et forsøk ;)

Skrevet

Hvordan begrunner du at laderen er en slitedel?

Skrevet

Dersom det er pcen har du nå 1 års garanti igjen i allefall :)

Skrevet

Laderen er død.

Begravelsen har skjedd i all stillhet.

Istedet for blomster, ønsker pårørende gjerne bidrag til ny lader.

Dette fordi jeg nå må leve i samme hus som en 15 åring uten pc...grøss...

Uansett, tok kontakt med komplett, som viste meg videre til HP, som igjen sa at garantien er 1 år.

Kommer ingen vei.

Skrevet
Laderen er død.

Begravelsen har skjedd i all stillhet.

Istedet for blomster, ønsker pårørende gjerne bidrag til ny lader.

Dette fordi jeg nå må leve i samme hus som en 15 åring uten pc...grøss...

Uansett, tok kontakt med komplett, som viste meg videre til HP, som igjen sa at garantien er 1 år.

Kommer ingen vei.

Jojo! Etter norsk lov så er den 2 år. Ta kontakt igjen og stå på ditt! Sånne 1 års garantier er bare tullball.

Skrevet

En lader er vel ment til å vare rundt to år, ikke fem vil jeg tippe. Men tull at det er et år! Mer kan du lese her:

http://lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#26

§ 27. Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.

Skrevet

Blir vel samme visa på det der, som med tastene som falt av.

Kommer ingen vei, og kan ikke ta krangelen med dem. Har bare ikke tid til det nå.

Så jeg bestilte ny lader, og får den forhåpentligvis til uka.

Skrevet

Hvis du kjøpte fra komplett for under to år siden, så skal også komplett ta i mot laderen og reparere den. Er bare tull at de viser deg videre til noen andre.

Gjest Gjest_Pjusken_*
Skrevet
En lader er vel ment til å vare rundt to år, ikke fem vil jeg tippe. Men tull at det er et år! Mer kan du lese her:

http://lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#26

§ 27. Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.

Som du selv skriver her så er REKLAMASJONEN på to eller fem år.. GARANTIEN er på ett år (avhengig av merke), loven sier absolutt ingen ting om garanti, kun om reklamasjon... Garanti er noe som produsenten selv gir, og de kan gi så lang eller kort tid som de selv vil, reklamasjon er noe som loven gir og som produsenten er nødt til å forholde seg til...

Laderen er en slite del pga den blir tatt inn og ut av pc`en hele tiden.. Altså den blir slitt, selv ved vanlig bruk...

• 1 år senere...
Skrevet

Ser at dette er en gammel topic, men denne topicen er faktisk populær, derfor sier jeg: "Etter kjøpsloven har man reklamasjonsrett på 5 år ang. produksjonsfeil. Si dette til de du klager til og de vil høre på deg".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...