Gå til innhold

Hvor mye er det vanlig å legge i en gave???

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Skal i et bryllup til en venninne. Lurer på hvor mye det er vanlig å legge i gaven??? Skal på hele festen, vielse,middag og fest.

Takk for svar???

Hilsen gjest som gleder seg! :D :D :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et sted mellom 500 -1000? spørs hvor god venninne det er og hvor mye du selv er villig til å bruke.

Skrevet

Det kommer vel egentlig ann på din økonomi og hvor godt du kjenner brudeparet. Vi bruker å legge i ca 500 kr til venner som gifter seg.

Men det kommer som sagt ann på deg selv og hvor mye du ønsker å bruke på gave....

Skrevet

Sånn ca. 500,- vil jeg tro...

Skrevet

Vi gav gave/penger for ca 1000 kr tilsammen til min svoger. Om jeg engang blir forlover til min beste venninne vil jeg gi noe av det samme til henne, kanskje litt mer...

Når det gjelder venner kommer det helt an på hvor gode venner de er. I bryllup til et vennepar av oss (der vi var veldig overrasket over at vi ble bedt) gav vi gave for 300-400 kr.

Gjest Anonymous
Skrevet

Er vi invitert til middag gir vi 1000 og oppover!

Ville vært flau over å troppe opp til fin middag og alt, og komme med en gave til 500 fra to personer.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva som er vanlig har vel egentlig ikke noe med saken å gjøre. En gir hva en føler for selv. Hvorfor skal en være flau over å gi en gave til under 500 kr fra to personer? jeg kjøpte en gave til en venninne av meg når hun giftet seg til 250 kr, for det var det lommeboken tillot meg å bruke. Hun ble like glad for den gaven som for de andre gavene, det er hva som ligger i gaven som teller, at en faktisk tenker på dem. Det er ikke alle som har 500 kr eller mer å gi, og dette må en respektere

Skrevet

Enig med siste taler.

Det er tanken som teller. :P

Skrevet

Håper ingen av mine gjester føler seg presset til å gi gaver for mange hundre kroner!

Jeg har vært i mange bryllup og vet selv hvor mye man betaler i reiseutgifter, overnatting etc. I vårt bryllup kommer mange i fly fra Nord Norge, blant annet. Synes det er en gave i seg selv!

Skrevet

Jeg er enig! Det ER tanken som teller!!

Ikke alle har råd til å bruke 1000 kr på gave.. Mange må jo kjøpe klær, kjøpe flybilletter, hotell osv!

Jeg har fått avslag på en invitasjon fra en venninne av meg som sa hun ikke hadde råd til å kjøpe gave, så hun ville ikke komme i bryllupet vårt.. HALLO?? Det er faktisk tanken som teller!

Vi kommer til å bli glad for alle gavene vi får, uansett pris!

Vi har endel vennepar som skal gifte seg nå framover, og vi har bestemt oss for å ligge på ca 500kr (ja, for oss 2) til dem. Kanskje litt mer, men ikke mye! Vi er jo begge studenter og har spart og spart og spart til vårt eget bryllup!

Nå skal det og sies at vi må fly Bergen- Tr.Heim, bo på hotell, kjøpe nye klær til meg til det ene bryllupet.. Det finnes bare SÅ mye penger i hver husholdning!

Synes det er så mye fokus på penger, og hvem som gir mest og hvem som gir minst osv. Blir så lei meg av sånt jeg! ER DET SÅ J**** VIKTIG DA!!?!?!?!?

Skrevet

Hvis man er tosammen og bedt til middag: 600-1000,- kroner. Spørs selvfølgelig hvilket forhold man har til vedkommende som gifter seg da. Men dette er jo helt individuelt. Man må jo både ha lyst og råd til å gi gaven....

Skrevet

Skikk og bruk er at man skal bruke omtrent like mye på gave (per person) som det vertskapet bruker pr gjest i selskapet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ragnhild det der kan fort bli dyrt. Vi var i fjor sommer i bryllup der brudeparet betalte overnatting på hotell hele helgen utflykter fredag og søndag, lørdag var brylluppet. det hadde kostet brudeparet over 5000 kr per pers og det har ikke jeg økonomi til å legge ut for en gave. Vi ga et flott fat som de lenge hadde ønsket seg som kostet oss kr 599. Vi er fattige studenter begge to med tre barn som skal forsørges også. Vi hadde det veldig koselig i det bryllupet og brudeparet var veldig fornøyd med alt selv. Vi var 25 pers i det brullupet. Så jeg er ikke enig i at gaven skal koste like mye som brudeparet legger ut.

Gjest Tabby
Skrevet

Vi var i bryllup forrige helg og ga en gave til rundt 400 kr. Måtte ha ny kjole, og tilbehør til den, sambo måtte ha slips, og et annet vennepar av oss gifter seg denne helgen. Så vi hadde ikke råd til å gi mer. Ungene skal ha sitt de også.

De vi skal til denne helgen har vi kjøpt for rundt 1000 kr til, sambo er forlover, og jeg ville nok vært brudens forlover om ikke hun hadde søsteren sin, altså er de mye nærmere oss enn det første paret. I tillegg har vi diktet sang til dem selv, skulle vi bestilt en ville det kostet minst 450 kr, og jeg har bakt 4 kaker som fort ville kostet 800 til 1000 kr hos en baker. Men dette er da til folk som er som familie. Både bruden og brudgommen skal være forlovere for oss når vi gifter oss også.

Men utenom til så nære venner og familien vil vi nok legge oss på rundt 400 kr. Ellers så blir vi helt blakke vi :roll: Og det tror jeg ikke de som gifter seg vil. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for alle svar. Vi får se hva vi finner på, det er en ganske god venninne av meg, men som mange sier: Tanken som teller. :D

Skrevet
Ragnhild det der kan fort bli dyrt. Vi var i fjor sommer i bryllup der brudeparet betalte overnatting på hotell hele helgen utflykter fredag og søndag, lørdag var brylluppet. det hadde kostet brudeparet over 5000 kr per pers og det har ikke jeg økonomi til å legge ut for en gave.

Nei selvfølgelig, men det er det da heller ikke snakk om. Så mye som brudeparet bruker på selskapet (middag, drikke til, kaffe og kaker), altså det som blir sett på som "obligatorisk". Derfor er det også ventet en billigere gave av kaffegjester osv. Når brudeparet velger å lage et opplegg over hele helga på den måten du beskriver fører ikke det til at det er forventet dyrere gave av gjestene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...