Gå til innhold

Lesing som felles interesse

Anbefalte innlegg

Gjest Linda_27
Skrevet

Greia er at jeg er veldig glad i å lese bøker (skjønnlitteratur eller andre bøker). Samboeren min derimot bryr seg omtrent ikke om bøker i det hele tatt. Hvis han en sjelden gang leser noe er det bare faglitteratur. Jeg synes dette er så kjedelig, men kanskje alle menn er sånn? Det jeg lurer på er ihvertfall: Leser mannfolket deres bøker? Og hvis nei, bryr det dere???? :goodbye:

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Han leser masse, mer enn meg. Vi har et par sjangre vi begge liker, men leser som oftest ganske forskjellige ting, så det er ikke sånn at vi sitter og snakker om bøkene så veldig. Allikevel hadde det vært veldig rart hvis han aldri tok i en bok eller leste noe lengre enn overskriftene i avisa. Så jeg legger nok litt vekt på det, men det er egentlig en ganske liten ting.

Skrevet

Han leser ikke bøker nei, og det bryr meg heller ikke. Men jeg leser ikke bøker jeg heller ;)

Men må dere like di samme tingene da?

Jeg eeelsker å sitte med hobbyting innimellom, men det kunne jo aldri falt han inn å gjøre det. Og jeg kan jo ikke bli skuffa for det heller ;)

Skrevet

nei, han leser omtrent ingen bøker.. Har egentlig aldri tenkt på det..

Men jeg leser mye i ferier og slikt.. går på skole så jeg får nok av bøker etter en dag på skolen..

Men er et område vi er veldig forskjellig på.. jeg ser omtrent en film i måneden, han og kompisen som han bor med ser en film om dagen (!!). Jeg er mer av typen som ser serier og slikt..

Skrevet

Nei, han leser aldri bøker. Jeg hadde foretrukket at han gjor det, men sånn er det bare :frown:

Skrevet

Vi leser mye begge to. Han leste langt mindre før han ble kjent med meg, men det var fordi han ikke hadde bøker rundt seg på samme måte. Jeg har aldri bodd i et hus uten et bibliotek, og jeg elsker bøker. Jeg kan ikke fortestille meg et liv uten de. Jeg kunne fint vært sammen med en som ikke er spesielt interessert, men hadde han vært av typen som syns lesing er dumt, eller kommet med "æsj, kan jo like heller se filmen"- kommentarer så hadde vi neppe vart.

Gjest gjest, j21
Skrevet

Jeg leser langt over gjennomsnittet mye, elsker bøker. Gjerne litt sånn intelligent skjønnlitteratur.

Mannfolket leser stort sett ikke bøker i det hele tatt, men han har lest Harry Potterserien på engelsk ;) Han klarte å komme seg gjennom de tre siste bøkene iløpet av tre uker (på ferie, så det var maange timers lesing hver dag), da var jeg stolt, da! Det var liksom det som skulle til for at jeg skal slutte å bekymre meg over å ha en bokignorant til kjæreste. Hadde hatt litt problemer med om han ikke leste i det hele tatt; ikke skjønte opplevelsen det er å sette seg ned med en god bok. Ikke sånn at jeg hadde tenkt på å avslutte forholdet for det, men jeg er nok litt boksnobb.

Ellers leser han bare en sjelden gang biografier av sine store idoler. Vi har aldri diskutert bøkene vi leser, annet enn om boken var dårlig, grei eller veldig bra, men det gjør meg ingenting - jeg bare er litt avhengig av tanken på at han skjønner hvordan det er å lese en god bok, og at det kan ligge ufattelig gode bøker bak elendige filmer.

Men vi har jo tilpasset oss hverandre, da, jeg er blitt flinkere til å se film når han tar initiativet til det. Det gidder jeg aldri på egenhånd, men det er jo utrolig koselig det også =)

Skrevet

Vi leser begge mye bøker, noe av det samme, men har litt forskjellig smak. Tror ikke jeg kunne vært sammen med en som aldri hadde tatt opp en bok frivilig, da hadde vi nok vært for forskjellige. Å lese er viktig for begge to.

Skrevet (endret)

Vi er bokormer begge to- og har stor glede av dette. Både gjennom anbefalinger, bokjakter og gode samtaler om bøker/tema.

Forholdsvis lik smak har vi også- men i tillegg har han gitt med interessen for endel "spesial"-felt og sjangere.

Tilbake for å svare på spørsmålet; Viktig for forholdet er det nødvendigvis ikke- men jeg husker at det var "irriterende" med exen at han ikke ante hva jeg snakket om når jeg brukte kjente ord og uttrykk- eller kom med henvisninger til karakterer i litteraturen.

(Til gjengjeld vet jeg det på samme måte "irriterte" han at jeg ikke hadde peiling på diverse karakterer i nyere filmer...)

Endret av Reveal
Skrevet

Begge leser. Han leser mest science fiction og Terry Pratchett, pluss noen klassikere. Jeg leser mye fantasy, chicklit og diverse annet.

Skrevet

Jeg leser mye, han leser null, niks, nada.

Skulle gjerne hatt det som felles interesse, men gidder ikke presse det på han når han ikke er interessert..

Gjest kaffedama
Skrevet

Både mannen og jeg er veldig glad i å lese. Han leser nok mer skjønnlitteratur enn meg, særlig Terry Pratchett (som noen andre nevnte over) og annen Fantasy. Jeg har hatt Harry Potter-dilla og får av og til skjønnlitteraturkick, men leser mest "kvasipsykologi" og selvhjelpsbøker. :sjenert: Jeg synes av og til det er litt pinlig å innrømme, men jeg synes faktis det både er underholdene og lærerikt. I det siste har mannen også lest endel bøker i tilstøtende sjangre, men han er nok mer opptatt av fag/teori og jeg av mennesker, så vi har litt forskjellig vinkling. Vi har mange gode diskusjoner om grensesnittet mellom disse to områdene, og det setter jeg stor pris på.

Er glad at mannen også liker å lese. I det siste har vi blitt flinkere til å stupe ned i bøker i steden for å se på TV eller (mer vanlig hos oss) sitte foran hver vår PC. :ler:

Skrevet

Jeg liker å lese bøker, han har aldri lest en bok i sitt liv. Litt synd for jeg syns det er innmari koselig å bare kunne sitte i stua med hver sin bok og et teppe og nyte stillheten.

Til gjengjeld leser han utrolig mye på nett og har stort sett aldri laptopen mer enn 1 meter unna. Så når jeg sitter og leser, sitter han med laptop og leser :gjeiper:

Skrevet

Både jeg og han leser en del, begge leste også masse før vi traff hverandre. Han leser noen bøker jeg ikke bryr meg noe særlig om (f.eks sci-fi), men vi leser også en del av det samme, anbefaler bøker til hverandre osv. Er kjempepraktisk på ferie (da leser vi masse), for da tar vi kun med bøker som ingen av oss har lest, og så bytter vi. Så slipper vi å drasse på så mange bøker ;)

Jeg er veldig glad for at han leser, tror jeg hadde undret meg litt over en fyr som aldri hadde lest en bok frivillig.. Hadde nok prøvd å 'pushe' han til å begynne å lese.. Synes det er litt rart med folk som ikke leser.

Skrevet

De menn jeg kjenner leser bøker. Selv gidder jeg ikke. Går bra det.

Skrevet

Både mannen min og jeg leser men forskjellige sjangere. Det jeg ser som en positiv ting med at begge leser er at begge to har forståelse for at den andre kan "forsvinne" i en god bok, jeg er nemlig ikke lett å få kontakt med når jeg er oppslukt av en bok.

Men ellers tror jeg ikke det er nødvendig at begge to har samme interesser.

Skrevet

Her leser han mer enn meg, både bøker og tegneserier. Gjerne fantasy og sci fi. Jeg leser mer i perioder og da gjerne krim.

Jeg er glad for at han leser bøker. Jeg hadde en gang en kjæreste som ikke leste noe utenom avisa. Jeg synes det var litt stusselig at han ikke hadde noen bøker. Bøker er bar for utviking av språk og ordforråd.

Skrevet

Han leser litt skjønnlitteratur, sier han leste mer før og at han ikke leser mer fordi han er lat. Han leser masse fakta om sport og musikk, som interesserer ham.

Selv leser jeg nok mer enn gjennomsnittet pga jobben min, og diskuterer ofte litteratur med kollegaer, så jeg har ikke noe stort behov for å diskutere det på fritida. Vi har mange andre felles interesser, heldigvis :)

Skrevet

Me lese begge bøker, men han meir enn meg. Han leser fantasy og slikt, og nesten bare på engelsk. Og eg leser krim. Me kan godt sitte i timersvis og bare lese bøker, og kommer gjerne med kommentarer til artige/interessange avsnitt i bøkene.

Men for det meste så er det han som sitter å leser, menst eg ser tv-serier på tv :)

Utenom om sommaren og jula, då leser me ca like mye for da føler eg at eg har bedre tid til å lese :P

Skrevet

Jeg leser veldig mye, både fordi jeg elsker bøker og fordi jeg (derfor) jobber med bøker. Mannen leser litt, men på langt nær like mye. Jeg er ikke så opptatt heller av at han skal lese mye. Forskjellige interesser er helt greit så lenge han har forståelse for at bøker er viktig for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...