Gå til innhold

foreldrerett

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mej_*
Skrevet

Jeg har nettopp fått en liten jente og har meldt flytting. Typen min er registrert på en annen adresse. Det jeg lurer på er at hvis han registrerer seg på samme adresse som meg, får han da automatisk delt foreldrerett? Nå står jeg som verge.. Var ikke klar over dette jeg da..

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Foreldrerett får far når han skriver under på et papir på sykehuset når barnet fødes.

eller tenker du på delt omsorg. Det vil si hvor barnet mottar daglig omsorg. Dette er noe dere kan bestemme dere i mellom.

Endret av Zarabi
Gjest Gjest_mej_*
Skrevet
Foreldrerett får far når han skriver under på et papir på sykehuset når barnet fødes.

eller tenker du på delt omsorg. Det vil si hvor barnet mottar daglig omsorg. Dette er noe dere kan bestemme dere i mellom.

Ja omsorg ja.. Han har ikke skrevet under noe papir på sykehuset. Der spurte de kun om vi hadde skrevet under farskapspapiret, og det har vi.

Skrevet
Ja omsorg ja.. Han har ikke skrevet under noe papir på sykehuset. Der spurte de kun om vi hadde skrevet under farskapspapiret, og det har vi.

Er vel nettopp det farskapspapiret som gir ham foreldre rett da.

Gjest Gjest_mej_*
Skrevet

ok fordi det står på papiret fra skattedirektoratet at jeg er registrert som foreldre ansvaret.. Jeg fikk papiret om navnevalg idag..

Skrevet
ok fordi det står på papiret fra skattedirektoratet at jeg er registrert som foreldre ansvaret.. Jeg fikk papiret om navnevalg idag..

Å skrive under på farskapet og foreldreansvaret er 2 forskjellige ting.

a)Om foreldrene er gift blir far automatisk tildelt farskap og han får automatisk foreldreansvar.

b)Om foreldrene ikke er gift (men samboere ihht folkeregisteret på fødselsdato) blir far etter de nye reglene autromatisk tildelt foreldreansvaret om han skriver under på at han er far til barnet.

c)Hvis foreldrene ikke er gift og ikke samboere (samboere ihht folkeregisterets adresseregister) må far skrive under på at han er far til barnet, MEN BÅDE MOR OG FAR MÅ SKRIVE UNDER PÅ AT FAR HAR FORELDREANSVAR.

Det virker ikke som om du har noen intensjoner om å ikke gi far foreldreansvar, og jeg antar dette kan ordnes enkelt på folkeregisteret.

Hvis du derimot ikke ønsker at far skal ha foreldreansvar og far ønsker det likevel, er det en enkel sak for han å få det. Han vil da søke og du må i så tilfelle argumentere (og dokumentere) at far ikke er egnet til foreldreansvar.

Gjest Gjest_mej_*
Skrevet

barnefaren sa at det ikke gjorde noe at han ikke har ansvaret. Men det alle advarer meg mot er om han stikker til utlandet med ungen. han er utenlandsk selv.. jeg tror ikke han er sånn, men vet aldri. Jeg har ikke tenkt å nekte ham ansvaret, for det er hans unge. nav sier at det er umulig at han kan stikke av til hjemlandet med ungen, men det er det jo ikke. Uansett må han vente på koder fra altinn for å melde flytting..

Gjest Gjest_mej_*
Skrevet

dessuten, da jeg spurte om vi kunne registrere oss som samboere og skrive kontrakt, så ville han ikke dette. Han syntes det bare var tull..

Skrevet
barnefaren sa at det ikke gjorde noe at han ikke har ansvaret. Men det alle advarer meg mot er om han stikker til utlandet med ungen. han er utenlandsk selv.. jeg tror ikke han er sånn, men vet aldri. Jeg har ikke tenkt å nekte ham ansvaret, for det er hans unge. nav sier at det er umulig at han kan stikke av til hjemlandet med ungen, men det er det jo ikke. Uansett må han vente på koder fra altinn for å melde flytting..

Det er IKKE umulig, og det kan bli VELDIG vanskelig å få barnet tilbake til Norge om han er fra et land uten utleveringsavtalle ELLER har et lovverk som tilsier at en dom i Norge kan omgjøres (Tyrkia, Marokko, etc).

Jeg har selv familiemedlemmer som har vært med på å hente barn tilbake fra utlandet i ekte "James Bond stil", og jeg unner ingen barn eller foreldre å oppleve tilsvarende.

Gjest WildRider
Skrevet

Du kan kanskje la være å gi ham noe foreldreansvar på papiret, men la barnet ha kontakt likevel?

Gjest Gjest_mej_*
Skrevet

Vi bor sammen, men ingen av oss hadde byttet adresse, så derfor har jeg ansvaret. Jeg har akkurat skiftet til ny adresse.. Jeg tenker at hvis vi bor på samme adresse så blir det kanskje automatisk delt ansvar.. jeg har ikke tenkt å registrere at vi er samboere siden han ikke vil det.. Han er fra Litauen, jeg vet ikke hvordan reglene er i disse landene

Skrevet

Jeg ville tatt en telefon til folkeregisteret og spurt hvordan det blir, hvis dere har felles barn hvor du har foreldreansvar alene, og han flytter inn til deg.

Det er greit å vite. Så får du tenke over hva du vil gjøre med det hvis det viser seg at han ikke får foreldreansvar.

Selv har jeg vært _veldig_ glad for at vi ikke hadde felles. Så lenge du er innstilt på at han skal være far så mye han vil likevel, og han er ok med at du har ansvaret alene, ser jeg ingen problemer med å holde det slik. Du slipper masse trøbbel hvis det blir brudd en dag, og foreldreansvar har ingen sammenheng med samværsrett, så barnet får han se uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...