Gjest datascrapper Skrevet 4. desember 2008 #1 Skrevet 4. desember 2008 Heisann! Hobbyen min er datascrapping, og så designer jeg ting for salg. Det jeg lurte på er hva man har lov til å gjøre med korte inspirerende sitater som man finner rundtomkring på nettet (flere steder står ikke opphavet til sitatet oppført heller). Har lest lovverket ang. sitatrett, men ble ikke så veldig mye klokere. Det virker som korte sitater/utsagn (som ikke er hentet fra noe verk) ligger i en gråsone. Så jeg lurer på om jeg kan bruke sitater så lenge jeg opplyser om hvem som sa dem? Og gjelder dette også engelske sitat oversatt til norsk? Vet at mange amerikanske designere bruker sitater til å lage lekre wordarts (ordkunst) for salg, men dem har vel andre regler på dette området? Har sendt mail et par steder, men ikke fått noe svar enda. Håper noen kan hjelpe meg!
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2008 #2 Skrevet 7. desember 2008 Ingen som vet noe om dette? Noen som vet/har forslag til hvem jeg kan skrive mail og spørre?
Gjest amu Skrevet 8. desember 2008 #3 Skrevet 8. desember 2008 Hvor har du sendt e-poster? Forsøk å ta kontakt med Kultur- og kirkedepartementet, de bør kunne hjelpe deg.
Gjest datascrapper Skrevet 13. desember 2008 #4 Skrevet 13. desember 2008 Hvor har du sendt e-poster? Forsøk å ta kontakt med Kultur- og kirkedepartementet, de bør kunne hjelpe deg. Har sendt mail til diverse norske sitat-sider på nettet. Og så sendte jeg mail til Kultur- og kirkedep., men har ikke fått svar fra noen enda... Huff, jeg begynner å bli utålmodig! Hvorfor kunne jeg ikke studert juss da jeg var ung!? jaja, takk for svar..
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2008 #5 Skrevet 13. desember 2008 Har sendt mail til diverse norske sitat-sider på nettet. Og så sendte jeg mail til Kultur- og kirkedep., men har ikke fått svar fra noen enda... Huff, jeg begynner å bli utålmodig! Hvorfor kunne jeg ikke studert juss da jeg var ung!? jaja, takk for svar.. Sjekk Kopinor.no
Morgause Skrevet 14. desember 2008 #6 Skrevet 14. desember 2008 (endret) I åndsverksloven så står det jo kun: § 22. Det er tillatt å sitere fra et offentliggjort verk i samsvar med god skikk og i den utstrekning formålet betinger. Verket må altså være offentliggjort, du må sitere i god skikk og i den utstrekning formålet betinger. Formålet er gjerne at det er relevant til det du prøver å si. Det de fleste sier er at du må navngi opphavsmannen, kilden og ikke minst sitere korrekt. Det jeg er litt usikker på er når du trekker ut sitater som du kun skal klistre på noe, uten at det er noe særlig formål med dette annet enn kunstens skyld. Det du da gjør, er å skape et nytt verk. Og hvis du i tillegg til dette, tjener på verket, så vil det være mer tvilsomt å bruke sitater i hytt og pine. Jeg ville nok tatt kontakt med en professor fra et universitet og forklart situasjonen slik at du slipper å havne oppi noe hvis du skulle selge noe med et sitat på. Endret 14. desember 2008 av Morgause
Gjest datascrapper Skrevet 15. desember 2008 #7 Skrevet 15. desember 2008 I åndsverksloven så står det jo kun: § 22. Det er tillatt å sitere fra et offentliggjort verk i samsvar med god skikk og i den utstrekning formålet betinger. Verket må altså være offentliggjort, du må sitere i god skikk og i den utstrekning formålet betinger. Formålet er gjerne at det er relevant til det du prøver å si. Det de fleste sier er at du må navngi opphavsmannen, kilden og ikke minst sitere korrekt. Det jeg er litt usikker på er når du trekker ut sitater som du kun skal klistre på noe, uten at det er noe særlig formål med dette annet enn kunstens skyld. Det du da gjør, er å skape et nytt verk. Og hvis du i tillegg til dette, tjener på verket, så vil det være mer tvilsomt å bruke sitater i hytt og pine. Jeg ville nok tatt kontakt med en professor fra et universitet og forklart situasjonen slik at du slipper å havne oppi noe hvis du skulle selge noe med et sitat på. Men sitatene er jo ikke hentet ut av noen verk. Det er jo snakk om hverdagslige utsagn som jeg synes det er teit om noen kan ha "patent" på. Som f.eks "Lykke er ikke noe du opplever, det er noe du husker." (sagt av Oscar Wilde)
Morgause Skrevet 16. desember 2008 #8 Skrevet 16. desember 2008 Hvis han sa det i forbindelse med f.eks et muntlig foredrag, så er det jo en del av et åndsverk. Men ellers vil jeg ikke tro at det dekkes av åndsverksloven.
Gjest pasta Skrevet 16. desember 2008 #9 Skrevet 16. desember 2008 Opphavsretten er tidsbegrenset til 70 år etter opphavsmannens død. Tror noe lignende gjelder ikke-norske sitater, men det vil variere fra land til land.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå