Gå til innhold

nrk!

Gjest Gjest_meg_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_meg_*

hvor mange år har det vært gjennbruk av barnetv i jula? det er jo enten amalies jul eller nissene i blåfjellet hvert år, eller noen av de andre som vi også har sett før....

nrk lisensen kommer jo i tilegg til alt annet en må betale for tvn..

synes barna kunne fått noe nytt å se på. ikke alle som er så små at de ikke har sett det før og di er lei..

småirritert :kjefte:

men uansett god adventstid :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var jo noe nytt i fjor. Bare synd det var så dårlig at ungene ikke ville se det. Da er det bedre med noe gammelt som ungene liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Er det ikke 9 år siden sist blånissene gikk, da? (eller kanskje jeg har gått glipp av en runde i mellomtida?)

Jeg er stor fan av at gamle klassikere sendes om igjen (med noen års mellomrom). Derfor har jeg sikret meg Skomaktergata på DVD og lurer absolutt på å kjøpe Blånissene -de er såå koselige : :nissekonekyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glaijulen

1990: Portveien

1991: Theodors julekalender

1992: Jul på sesam stasjon

1993: Jul i skomakergata

1994: Vertshuset den gyldne hale

1995: Amalies jul

1996: Jul på sesam stasjon

1997: Amalies jul

1998: Jul i skomakergata

1999: Jul i blåfjell

2000: Amalies jul

2001: Jul i blåfjell

2002: Månetoppen

2003: Skomakergata

2004: Jul i blåfjell

2005: Jul på månetoppen

2006: Jul i svingen

2007: Barnas superjul

2008: Jul i blåfjell

Amalies jul har ikke vært siden 2000, det er åtte år siden og jeg tviler egentlig på at unger som var 5 år, som så den i 2000, hadde kommet til å se på den i år i en alder av 13. Jul i blåfjell er en gjenganger, og den er det jo mulig at barn husker fra tidligere år (selv om det faktisk er 4 år siden den også ble sendt).

Jeg er enig med gjesten under meg, det var nye julekalendere for barn i fjor og i forrigfjor, men jeg satt også igjen med inntrykket av at barna ikke orket å se på dem fordi de var så kjedelige.

Jeg setter pris på at NRK sender gode julekalendere som ungene har glede av å se på, men en ting er jeg enig i, og det er at med tanke på lisensen kunne de kostet på seg å lage noe nytt - det er bare så synd at det blir så dårlig resultat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Oi.. Jeg hadde vist helt gått glipp av den 2004-runden av Blåfjell.

Synes vel det er greit med litt mer enn 4 år mellom hver gang det sendes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jul i svingen likte både barna, meg og besteforeldre. Håper den kommer neste år. Jul i blåfjell er ikke noen hit her for noen av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NRK har nok dårlig råd tilå lage noe nytt.

vi betaler jo alle bare 2000 kr i året.

sjefen har fått 1,9 millioner i årslønn-

hvem ialle dager fortjener så stor lønn.?

men i hans forsvar går han ned 400,000 neste år da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi var små sendte de skomakergata år etter år, og for meg og mine venner var det absolutt godt nok. Mye nettopp på grunn av gjenkjennelse og tradisjon. Jeg tror barn har godt av at noe gjentar seg, og blir gjenkjennbart og trygt. Selv synes jeg Jul i blåfjell er en kjempefin serie, med mange gode verdier. Koser meg med å se det med mine barn, som delvis husker 4 år tilbake, og synes det er stas når noe de husker dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Tiit. Tradisjoner og gjenkjennelse er viktig! Mine yngste på 12 og 15 ser Jul i Blåfjell og koser seg med det. De har ikke sett nrks julekalender siden Jul på Månetoppen i 2005. Både Barnas Superjul og ikke minst Jul i Svingen var kjedelige og tildels tåpelige ifølge dem.

I år gledet de seg til 1. desember og julekalender, til tross for at de nok er litt eldre enn målgruppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1989: Vertshuset den gyldne hale

1988: Jul i skomakergata

1987: Portveien

1986: Teodors julekalender

1984: Jul i skomakergata

1981: Jul i skomakergata

1979: Jul i skomakergata

Tok med de før 1990 også jeg, bare for å vise at det var ikke spesielt mye mer variasjon tidligere. Det er ikke så mange år man faktisk ser på barnetv, hvis man husker det man ser fra man er si 4 til det ikke er så viktig lenger når man er 12-13, så får man kanskje sett 3-4 forskjellige julekalendre, ca et par ganger hver. Jeg var veldig fornøyd med dette da jeg var barn i hvert fall, det var bare koselig med gjensyn at skomakergata og theodor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jul er som regel koselige tradisjonar, både når det gjeld mat, pynt, musikk, og det som går på tv! Syns det er kjempekos at ting går i reprise, det går då som regel alltid med et mellomrom på sånn ca 4år uansett:) Dessuten var det ny julekalender i fjor og året før, så i år er det på tide med litt gammalt nytt. Syns Jul i Blåfjell er heilt topp:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som listene viser, de har laget nye de siste to årene. Og jeg likte det i alle fall ikke. Men jeg er jo ikke typsik i målgruppen heller da :ler:

Men blåfjell synes jeg er koselig jeg, og ser på hver dag. De kunne godt sendt amalies jul først, og blåfjell neste år og mpnetoppen deretter, men uansett synes jeg ikke det er på sin plass å "kreve" noe nytt nå, når det er sendt noe nytt de siste to årene...

Og ja, jul er tradisjoner, så her i huset er jul i skomakergata fast hvert år da (dvd) og jeg liker at det kommer serier på nrk som jeg har sett før jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley
Og ja, jul er tradisjoner, så her i huset er jul i skomakergata fast hvert år da (dvd) og jeg liker at det kommer serier på nrk som jeg har sett før jeg.

:Nikke: *elsker skomakergata DVDene mine*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker det gode, tradisjonelle barne-TV.

Jeg savner virkelig Amalies Jul og Skomakergata! Det var utrolig koslig og fikk veldig mye til julestemning av de.

Er fornøyd med Blåfjell i år :) det er også en koslig julebarne-TV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi.. Jeg hadde vist helt gått glipp av den 2004-runden av Blåfjell.

Synes vel det er greit med litt mer enn 4 år mellom hver gang det sendes.

Jul i blåfjell er sendt 5 ganger på 11 år.. ! Akkurat DET er jo litt.. overdrevent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er egentlig ganske lei skomakergata, og er glad det ikke er årets julekalender!!!! Men både jeg og ungene koser oss med Jul i blåfjell!!! Barnas superjul falt heller dårlig i smak, ok musikk, men det ga liksom ikke noen julestemning! Jul i Svingen derimot, kjempe koselig serie - håper den kommer i reprise om noen år! :nisseblunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner jul i skomakergata! Den har ikke gått på lenge. Den i fjor var jo helt grusom! Hva var det for noe? Synes det også er koselig at The Julekalender går på Tv2 i år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at Jul i skomakergata, Amalies jul og faktisk Jul på månetoppen er utgått og aldri skal sendes igjen. Er enig med andre, jeg elsket Amalies jul selv om jeg så det mange ganger. Tviler på at jeg hadde likt Barnas superjul om jeg hadde vært i den generasjonen. De kan godt lage nye serier, men serier om nisser er jo alltid populært...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skomakergata har de i alle fall sagt at de aldri skal sende igjen, de andre har jeg ikke hørt det om. Månetoppen er jo en relativt ny serie, som bare er sendt to ganger, så det er jo rart om den er "utgått"?

Men, skomakergata sendes nok ikke igjen, den er for "treig" for dagens unge, og dessuten er det kommet mye sær kritikk (som at "den gamle skjomakeren" kaller "vesle Stine" for veslekjæresten sin, det er jo ikke polotisk korrekt, må vite....) men den finnes på dvd, og den anbefaler for jeg for dem som savner den. :nisse:

(Har sikret meg tre nøtter til askepott også jeg, i tilfelle de ikke sender den et år (de trua jo med det) Egentlig fikk jeg den av min mann i julegave året etter at min svigerfar slo av tv'n (for sikkert første gang det året) midt i filmen med kommentaren (til sine tenåringsdøtre) at nå er det JULEFROKOST og da ser vi ikke tv.... dette var jo "krise" for meg, så mannen kjøpte den på dvd til meg året etter, i tilfelle dette skulle skje igjen ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...