Gjest Lilleulv Skrevet 4. desember 2008 #1 Skrevet 4. desember 2008 (endret) Dere som ikke har veldig godt forhold med Svigermor, hvordan var det for dere de første gangene hun var barnevakt? Endret 4. desember 2008 av Lilleulv
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2008 #2 Skrevet 4. desember 2008 Vil det si at ditt forhold til svigermor skal gå ut over forholdet mellom barnet og bestemoren? Har din mann noe han skulle ha sagt her, eller er det du som styrer alt som ahr med barnet å gjøre? Og er det helt greit at barnet får kjempe god kontakt med dine foreldre, men ikke med det andre settet med besteforeldre? Så lenge bestemor ikke er skadelig for barnet, hadde ikke jeg blandet inn mitt forhold i deres forhold.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2008 #3 Skrevet 4. desember 2008 Så nå at du har forandret på innlegget ditt. Det gikk helt greit at hun var barnevakt, for bestemor og barn hadde en kjempe fin kontakt. Jeg hadde ikke overlatt mine barn til en jeg ikke stolte på, og selv om vi hadde et dårlig forhold stolte jeg på at hun ville det beste for barna.
Gjest Miley Skrevet 4. desember 2008 #4 Skrevet 4. desember 2008 Det gikk helt fint. Det var jeg og svigermor som ikke var bestevenner, ungen syntes hun stort om, så det gikk helt strålende.
Gjest Lilleulv Skrevet 4. desember 2008 #5 Skrevet 4. desember 2008 nei nei, hun skal få passe derfor jeg endret. men jeg kommer nok til å være stressa og slite litt den første gangen. Håper absolutt at hun og barnet får et godt forhold...
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2008 #6 Skrevet 4. desember 2008 Jeg ønsker ikke at svigermor passer ungene i det hele tatt. Jeg stoler rett og slett ikke på at hun behandler de bra. Jeg føler at de bare er i veien... Har dessuten nylig fått bekreftet mine mistanker fra andre familiemedlemmer som sier det jeg trodde,at svigermor er distansert fra mine barn,at hun føler det som en belastning å ha de på besøk og at hun prater drit om meg til familien. Har selv sett i alle år hvordan mine barn er nederst på rangstien og nå blir det helt slutt på å bruke de som barnevakt i krisetilfeller. Med en svigermor som ALDRI har tatt en telefon får å høre hvordan det går med barnebarna,så kan jeg vel ikke forvente noe annet enn manglende kjærlighet. Hun har sine favorittbarnebarn og jeg vil bare holde mine barn unna det mennesket.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2008 #7 Skrevet 4. desember 2008 Jeg vet rett og slett ikke enda hva jeg ville ha gjort når det gjelder mitt tilfelle iallefall. Hvis det hadde vært kun slik at jeg og svigermor ikke kom så godt overens, så ville jeg ikke hatt noen problemer med å ha henne som barnevakt. Men problemet kommer om uoverensstemmelsene bunner i noe som ikke er bra for barnet. I mitt tilfelle er jeg usikker på sikkerheten til barnet ved at min svigermor er barnevakt. Spørsmålet vil jeg si er om det er farlig eller ufarlig for ditt barn å bli passet av din svigermor, om det kun er uvennskap som er mellom mor og svigermor så vil jeg ikke kalle det for farlig for barnet. Men selvfølgelig skal det være lov å føle seg usikker og uvel de første gangene man etterlater barna til folk man ikke selv stoler helt på
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2008 #8 Skrevet 4. desember 2008 Jeg har et veldig godt forhold til svigermor, men var til tross for det skikkelig hønemor og nervevrak de første gangene hun og svigerfar passet barnebarnet... Jeg ringte så ofte den første dagen, at de til slutt måtte be meg ringe, fordi jeg vekket småtten hver eneste gang. Jeg tror første gang med barnevakt er pyton uansett hvor godt man liker barnevakten, eller hvor mye man enn stoler på dem i utgangspunktet... vi vet jo at de vil passe barnet på en annen måte enn vi selv ville gjort. Så lenge man kan stole på at barnet har det bra, og at barnevakten følger de viktigste reglene som er spesielt for akkurat det barnet (mat, medisiner osv), får man heller slå seg til ro med at annerledes ikke alltid betyr dårligere.
Gjest *Mim* Skrevet 4. desember 2008 #9 Skrevet 4. desember 2008 Det gikk helt fint. Det var jeg og svigermor som ikke var bestevenner, ungen syntes hun stort om, så det gikk helt strålende. Sånn var det her også.
Dåsa Skrevet 4. desember 2008 #10 Skrevet 4. desember 2008 Nå har ikke jeg barn enda, men jeg og samboeren tenker på å prøve snart. Problemet for meg er at jeg holder igjen litt på grunn av "svigermor." Jeg ser ikke på henne som særlig grei mot sine egne barn så jeg ville være ekstremt bekymret Jeg er klar over at det er dumt altså. Skjønner at du er bekymret i allefall..
Gjest kona Skrevet 5. desember 2008 #11 Skrevet 5. desember 2008 Min svigermor og jeg er helt ulike og vi har ikke så mye å snakke om, men hun er en fantastisk bestemor og jeg har aldri hatt problemer med å la henne være barnevakt. Ungene har et kjempegodt forhold til henne den dag i dag og nå trenger de ikke barnevakt lenger.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2008 #12 Skrevet 5. desember 2008 Jeg prøver å utsette å ha svigermor som barnevakt til barnet mitt er større. Hun er veldig opptatt av bestemorrollen og tar litt vel av. Hun handler inn alt mulig uten å sjekke med oss. Hører hun at jeg har tenkt å dra ut til helgen å handle noe til han, kjøper hun noe tilsvarende, for det jeg ønsker er tullete og alt for dyrt. Hun vasker alt før vi får det, så det er ikke mulig å få byttet det heller. Men, tilbake til saken. Grunnen til at jeg ikke er klaar for henne som barnevakt ennå er at hun er mer opptatt av sitt behov som bestemor enn sønnen min sine behov. Jeg har bett henne komme tidligere. da han legger seg ca kl 20, så kveldsstellet begynner rundt 19. Da roer vi ned. Men det passer ikke for henne, så hun detter innom og styrer og steller, slik at han gjemmer seg inntil meg for å få ro. Jeg får stadig høre hvis jeg ber henne roe litt for han er trøtt, og han smiler til henne, "mamma påstår du er trøtt, men det er jo bare tull" Så bruker jeg hele kvelsen på å få roet ned slik at han sovner. Flere ganger har jeg bedt om å få han for han har grått veldig, men neida, hun kan trøste vel så bra. (når han begynner å gråte for han er trøtt, lager hun høye lyder for å overdøve hans lyder) og ene gangen da han var litt over 6 uker prøvde hun å kaste han opp i lufta (slik en gjør med store barn) for å få han til å slutte å gråte. Hun har også spurt hvor lenge jeg egentlig skal amme (han er 3,5 mnd) for siden jeg absolut vil amme, kan hun ikke ha han hele dagen eller på overnatting. Pga dette har jeg planlagt å amme leeenge, og drar heller på besøk til de slik at jeg kan avbryte å dra hjem når det blir for mye. Mange vil sikkert synes jeg er urettferdig mot svigermor, men jeg vil heller at han skal ha et godt forhold til besteforeldrene i mindre doser, enn å være redd de
Gjest Lilleulv Skrevet 5. desember 2008 #13 Skrevet 5. desember 2008 Jeg vet ikke enda. Men jeg synes hun styrer mye og jeg blir seriøst nervøs hver gang hun holder han... Hun kan liksom ikke holde han i ro på armen, men løfter han opp og ned og snur han og styrer. Noe som resulterte i at hun mistet han første gang hun holdt han. Når han blir større blir nok det lettere, men er fortsatt redd for at hun skal styre for mye. Svigermor og jeg har ikke truffet hverandre så ofte, men litt etter at lillegutt kom. Og jeg trives ikke noe særlig sammen med henne. Og da blir det så rart å skulle plassere det kjæreste jeg har der, hos henne... Første gang hun skulle på besøk og treffe babyen som er prematur, ville hun ha med seg en psykisk utviklingshemmet som hun er støttekontakt for, og da fikk jeg seriøst noia!! Vi hadde fortalt henne så mange ganger at vi måtte ta det rolig helt i begynnelsen pga han var født for tidlig...
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2008 #14 Skrevet 6. desember 2008 Verken jeg - eller mannen min! - ønsker svigermor som barnevakt, så enkelt er det bare.
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2008 #15 Skrevet 6. desember 2008 Jeg vet ikke enda. Men jeg synes hun styrer mye og jeg blir seriøst nervøs hver gang hun holder han... Jeg skjønner veldig godt at du har en uggen følelse for at hun skal passe ungen når du ikke har de beste opplevelsene med hvordan hun behandler ungen din. Det er jo som du sier, det kjæreste du har, og når du da ikke kan være sikker på at babyen er trygg, så blir det vanskelig. Og det vekker kanskje noen tanker om at dere som foreldre først kanskje bør være sammen med henne og babyen mer, sånn at dere kan se hvordan det går fremover, før dere overlater ungen helt og holdent til henne? Bare en liten tanke.. jeg tror ikke at jeg hadde turt å overlate ungen min fullstendig til en person jeg visste ikke tok hensyn til mitt barns behov.
Rosalie Skrevet 7. desember 2008 #16 Skrevet 7. desember 2008 Syns det høres fryktelig hysterisk ut å ikke ville la svigermor være barnevakt, med mindre hun er skorsteinsdampende fyllikk f.eks. Hun har faktisk oppdratt barn før, og er helt sikkert i stand til å både mate, trøste, legge og bade. Ellers virker det som om mange mødre her inne tror at barna deres er laget av porselen...
Jade Skrevet 7. desember 2008 #17 Skrevet 7. desember 2008 Er enig med Wadjet sin post. Husk at de fleste svigermødre fint klarte å ta seg av mennene deres. Men jeg går jo utifra at dere som ikke vil la svigermødrene deres passe barna deres har en god grunn. F.eks. at de ikke er skikket til å passe barn. Dere som ikke vil la henne passe barna pga at dere er uvenner, hva sier mannen deres til det? Eller er han også uvenner med henne?
Julie:) Skrevet 7. desember 2008 #18 Skrevet 7. desember 2008 De som sier at svigermor har jo tatt seg fint av mannen deres.... Det er jo ikke helt sikkert det da. Selv om personer har hatt barn, er det jo ikke dermed sagt at de er flinke med barn... Syns det blir rart og skulle si at alle som er mødre kan ta seg av barn. Slik er det dessverre ikke. Noen av de grunnene som er blitt nevnt over her gjør at jeg ville helt klart vegret meg for å la de være barnevakt, MEN det skal sier at det at svigermor og svigerdatter kommer dårlig overens/ dårlig kjemi er ikke god nok grunn. Som med alle andre som skulle passet mitt barn ville jeg sett på hvordan vedkomne behandler barnet før jeg hadde spurt om barnevakt. De skal jo ha et godt forhold de også for at det skal tilbringe en natt eller helg. Det blir jo det samme som sin egen mor.. Hvis jeg ikke hadde syns at min egen mor tok godt vare på barnet ville jeg heller ikke spurt henne. Samme greia uansett hvem det måtte være.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2008 #19 Skrevet 8. desember 2008 Her får svigermor ikke lov til å være barnevakt. Hun interesserer seg null for barnebarna sine, hører aldri fra henne til tross for at mannen har snakket med henne maaange ganger om dette. Og selv om hun har oppdratt barna sine så er hun ikke noen god mor fordet, det kan mannen min skrive under på, det han som sliter som voksen pga en mor som aldri har brydd seg om annet en det matrielle, så på utsiden er alt fry og gammen. Han kan faktisk aldri huske at han har fått en klem av henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå