Gå til innhold

Midd! Hvordan ser man det? Evt. særlig på marsvin.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror marsvinet mitt har fått midd! Det er grålige prikker i pelsen hans. I tillegg smitter disse av på meg. Er det midd? I så fall. Er det smittsomt på meg? Har hørt at dette er en mild form for midd. Stemmer det? Han har ingen sår på pelsen. Har aldri hatt det på noen av marsvinene før.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med mindre marsvinmidd er noe helt spesielt, så skal ikke midd synes med det blotte øye. Ta med stakkaren til dyrlegen.

Skrevet

Mine og hadde små prikker. Grålige. Men dette var ikke midd.. midden går visst under huden og lager sår og kløe. Jeg ble anbefalt å kjøpe en insektsshampoo på dyrebutikken for gnagere, så har badet dem noen ganger med den. Den har ikke fjernet alle småkrypa enda, men en må visst bruke denne shampooen noen ganger. Hun på dyrebutikken sa at de ikke smittet på andre enn marsvin.

Skrevet

Hvis det er grått på dyret så er det mest trolig midd.. De legger fra seg noe greier som gjør det grått slik som på bildet over.

Skrevet

Etter å ha lest litt fant jeg ut at jeg har feil. Finnes visst to typer midd, den som går under huden og en såkalt pels-midd som ser ut som gråe prikker. Leste også at en kan kjøpe noe som heter frontline hos smådyrklinikken som skulle ta de vekk. Så mine marsvin skal slippe å bli shampoonert mer med det første.

Skrevet

Noen som vet om Frontline kun fås på resept, eller har de det i dyrebutikken?

Skrevet

Nei, det er masse små grå prikker, man kan dra ut av pelsen på en måte. Litt usikker på hvordan jeg skal forklare det. Det datt av på meg når jeg hadde den ene på fanget i dag. Sjekket den andre jeg har, den hadde det heldigvis ikke.

Skrevet
Mine og hadde små prikker. Grålige. Men dette var ikke midd.. midden går visst under huden og lager sår og kløe. Jeg ble anbefalt å kjøpe en insektsshampoo på dyrebutikken for gnagere, så har badet dem noen ganger med den. Den har ikke fjernet alle småkrypa enda, men en må visst bruke denne shampooen noen ganger. Hun på dyrebutikken sa at de ikke smittet på andre enn marsvin.

Det var da enda godt! Så får jeg det i alle fall ikke overalt her!

Skrevet
Noen som vet om Frontline kun fås på resept, eller har de det i dyrebutikken?

Jeg har prøvd å lese litt på nettet. Tror man bare kan få det hos dyrlege.. :sukk:

Skrevet
Hvis det er grått på dyret så er det mest trolig midd.. De legger fra seg noe greier som gjør det grått slik som på bildet over.

Vet du om man bare kan gå til dyrlegen og få resept på det middelet for midd? Eller må man ta med seg marsvinet? De er så skjøre..

Skrevet

Hm.. Jeg tror det er pelsmidd marsvinet ditt har. Det gjør visst ingen skade. Tror jeg da. Men det er litt ekkelt. Sikkert også for marsvinet.

Gjest veterinær
Skrevet
Vet du om man bare kan gå til dyrlegen og få resept på det middelet for midd? Eller må man ta med seg marsvinet? De er så skjøre..

Du må nok ta med marsvinet til dyrlegen, jeg hadde iallfall ikke skrevet ut resept til et marsvin jeg ikke har undersøkt.

Skrevet
Du må nok ta med marsvinet til dyrlegen, jeg hadde iallfall ikke skrevet ut resept til et marsvin jeg ikke har undersøkt.

Men de bor jo gjerne flere sammen.. Er det ikke slik at dette smitter utrolig fort? Slik at begge raskt får det? Eller tar jeg feil nå? :)

Gjest veterinær
Skrevet
Men de bor jo gjerne flere sammen.. Er det ikke slik at dette smitter utrolig fort? Slik at begge raskt får det? Eller tar jeg feil nå? :)

JO, alle marsvin som har vært i kontakt med det smittede marsvinet må behandles.

Skrevet

Jeg ville uten tvil tatt det med til dyrlegen, bare pass på at du har pakket h*n litt inn i et teppe e.l. slik at den er varm..

Marsvin blir så fort syke om det først skjer noe, og det er dessverre ikke bare bare å "fikse" de..

Skrevet

Marsvinpia mi fikk en form for midd etter at hu sto sammen med dyrene til ei venninne. Det var sånne prikker (hun hadde det mest i nakken) i pelsen som du beskriver - med forstørrelsesglass kunne jeg også se at de bevegde seg :/ Tok henne med til veterinæren og de gav henne ei sprøyte. Tror ikke dette er farlig for dem, men helt sikkert plagsomt da de klør seg mye når det er utøy i pelsen. Ville tatt med alle marsvina til vet. selvom du ikke klarer å finne egg og/eller dyr i pelsen dems jeg, for å være sikker på at du blir helt kvitt det :)

• 3 måneder senere...
Gjest Marsvina
Skrevet

Vi har fire stk marsvin. Alle fikk midd en gang, unntatt en. Nå har en tilbakefall mens denne ene fortsatt aldri får det. Nå behandler jeg kun denne ene og isolerer resten på et annet rom (blir en annen person som mater de osv), så satser jeg på at vi slipper unna med en stk denne gangen.

Skrevet

Vi fikk midd på et hamster da ungene var små, og var hos en smådyrveterinær i Oslo med ham. Han ba oss gå på Jernia og kjøpe Vapona strips - fluepapir - og henge det i nærheten av buret. Et par dager så var midden vekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...